Inflationen

MJLee

Trådstartare
Det har väl inte undgått något att inflationen i Sverige ökat kraftigt. Hur/om påverkar det livet? Har ni ändrat några vanor. Hur oroliga är ni för att inflationen ska öka?

Matkedjorna har ju flaggat för kraftiga prishöjningar, bl.a såg jag att äggproducenter vill höja priset på ägg med 50 öre. Energi och oljepriserna har redan stigit kraftigt vilket alla är medvetna om. Min personliga reflektion, som ja Stockholmsbo som använder lokaltrafiken, är att det första som rök var Sveriges svansföring om miljön. Diesel och bensinskatten kommer att sänkas oberoende av vilken färg vi har på regeringen efter valet i höst. Vi har ju haft låga energipriser sett internationellt, men det har ändå satsats stödpaket för att kompensera höjda elpriser - det var väl någon tråd här på buke som förfasade sig över elpriserna.

Kriget i Ukraina ser inte ut att ta slut snart och det tillsammans med fortsatt spridning av covid i Kina ger det enorma efterverkningar i resten av världen så noll reporänta är något i det förflutna. Vi har haft en historiskt lång högkonjunktur och jag tror att en hel del kommer ha problem att ställa om sig till lågkonjunkturen.
 
Det kommer bli några fattiga år nu då priserna redan stigit mycket men det kommer ta tid innan lönerna kommer ikapp. För att inte tala om pensionerna :(
 
Det har väl inte undgått något att inflationen i Sverige ökat kraftigt. Hur/om påverkar det livet? Har ni ändrat några vanor. Hur oroliga är ni för att inflationen ska öka?

Matkedjorna har ju flaggat för kraftiga prishöjningar, bl.a såg jag att äggproducenter vill höja priset på ägg med 50 öre. Energi och oljepriserna har redan stigit kraftigt vilket alla är medvetna om. Min personliga reflektion, som ja Stockholmsbo som använder lokaltrafiken, är att det första som rök var Sveriges svansföring om miljön. Diesel och bensinskatten kommer att sänkas oberoende av vilken färg vi har på regeringen efter valet i höst. Vi har ju haft låga energipriser sett internationellt, men det har ändå satsats stödpaket för att kompensera höjda elpriser - det var väl någon tråd här på buke som förfasade sig över elpriserna.

Kriget i Ukraina ser inte ut att ta slut snart och det tillsammans med fortsatt spridning av covid i Kina ger det enorma efterverkningar i resten av världen så noll reporänta är något i det förflutna. Vi har haft en historiskt lång högkonjunktur och jag tror att en hel del kommer ha problem att ställa om sig till lågkonjunkturen.

Jag har tur iom att jag har hoga marginaler i livet, men det ar mycket pga att jag som vuxen 32aring fortfarande bor i delat boende. Kor inte bil, cycklar, ater vegetariskt, inga barn eller djur som kostar.
Jag hoppas nastan pa hogre rantor som kan lugna bostadspriserna lite, sa att man kanske en dag kan kopa sig en tvaa...
 
För mig är det väl mest bränslepriset som ställer till det. På 2 år har priset på bensin ökat med nästan 10 kr/l, närmare 80-90% och ett tag även 100%.
Visst kan tycka illa om sänkning av bränsleskatten om man själv inte är bilberoende, men för oss som är det är det en stor grej. Och många av oss har samhällsviktiga yrken på dygnstider när kollektivtrafik inte finns, vilket totalt glöms bort i protesterna. Så visst kan vi fortsätta höja bränsleskatten för miljöns skull, men ta då i beaktande att mycket av samhället kommer bli haltande.
 
Jag misstänker att det kommer att bli tufft. Tuffare än det redan är.

Jag är sjukskriven och har långt mindre än hälften av vad jag hade i lön. Har ett par år kvar till pension och den kommer att vara ännu lägre.

Mitt hopp står till att jag kanske får en ny njure och kan bli arbetsför så jag kan ta extraknäck.

Nåväl. Jag har överlevt tidigare och lär nog göra det nu också. :)
 
För mig är det väl mest bränslepriset som ställer till det. På 2 år har priset på bensin ökat med nästan 10 kr/l, närmare 80-90% och ett tag även 100%.
Visst kan tycka illa om sänkning av bränsleskatten om man själv inte är bilberoende, men för oss som är det är det en stor grej. Och många av oss har samhällsviktiga yrken på dygnstider när kollektivtrafik inte finns, vilket totalt glöms bort i protesterna. Så visst kan vi fortsätta höja bränsleskatten för miljöns skull, men ta då i beaktande att mycket av samhället kommer bli haltande.

Frågan är då om det är värt att samhället blir haltande nu om man ser det ur ett klimatperspektiv. Ganska naturligt kommer inte det att ske utan jag är tämligen säker på att att bränsleskatten kommer att sänkas, eftersom vi inte kommer att få ta konsekvenserna utan det blir nästa och ffa nästnästa generation och människan är inte riktigt funtad att se det ur ett så långsiktigt perspektiv. Det är bara att se vad som hände med covid. Det här är extremt mycket OT, var bara en liten fundering att även välbärgade Sverige överger miljöperspektivet när det får en direkt inverkan på svenskars välstånd.
 
Frågan är då om det är värt att samhället blir haltande nu om man ser det ur ett klimatperspektiv. Ganska naturligt kommer inte det att ske utan jag är tämligen säker på att att bränsleskatten kommer att sänkas, eftersom vi inte kommer att få ta konsekvenserna utan det blir nästa och ffa nästnästa generation och människan är inte riktigt funtad att se det ur ett så långsiktigt perspektiv. Det är bara att se vad som hände med covid. Det här är extremt mycket OT, var bara en liten fundering att även välbärgade Sverige överger miljöperspektivet när det får en direkt inverkan på svenskars välstånd.
Fast jag tänker nog att det inte är att överge miljöperspektivet, man hade en målbild av hur dyrt fossila bränslen behöver vara jämfört med förnybart och när den målbilden nu skenar så lägger man åtgärder för att minska verklighetens utfall som vida redan överstiger målbilden.

På samma sätt som man hade behövt införa mer aggressiva skatter om fossilindustrin hade kontrat med att sänka priset istället.

Sen kan den målbilden vara alldeles för svag, men det tycker jag då var ett problem redan innan snarare än att någon överger miljöperspektivet.
 
Nu då maten blivit dyrare så tror jag det tyvärr kommer gå sämre för de svenska ekologiska jordbruken, både de KRAV-anslutna och de EU-ekologiska. För det första så behöver de köra traktor mer och då går det åt mer diesel, men de ska visst få tillbaks en del av dieselskatten efter ett tag. För det andra så kommer färre ha råd med ekologisk mat och det är trist tycker jag. I bästa fall väljer många av de som tidigare hade råd med det bort sånt som inte är så bra. Jag tänker på till ex importerad fryst pizza o annan färdigmat långt bortifrån, diverse dressigar och såser som går att ersätta med hemmagjord dito. Isället för att ge barnen en massa snacks. godis, läsk, kex och Gud vet allt så kan de få lov att baka något billigt och gott till helgen.
 
Frågan är då om det är värt att samhället blir haltande nu om man ser det ur ett klimatperspektiv. Ganska naturligt kommer inte det att ske utan jag är tämligen säker på att att bränsleskatten kommer att sänkas, eftersom vi inte kommer att få ta konsekvenserna utan det blir nästa och ffa nästnästa generation och människan är inte riktigt funtad att se det ur ett så långsiktigt perspektiv. Det är bara att se vad som hände med covid. Det här är extremt mycket OT, var bara en liten fundering att även välbärgade Sverige överger miljöperspektivet när det får en direkt inverkan på svenskars välstånd.

Nej, samhället måste ju fungera? Det tycker jag är helt självklart. Man kan fortfarande sträva efter höga miljömål, men man får hitta nya vägar dit. Att sänka skatten på fossila bränslen, är en akutlösning för att folk ska ha råd att ta sig till jobbet. Till nästa år kan man ta med detta i reseavdraget och då höja igen.
Det behöver faktiskt inte vara svart eller vitt, alla miljömål rasar inte ihop totalt för att man sänker skatten?
 
Nu då maten blivit dyrare så tror jag det tyvärr kommer gå sämre för de svenska ekologiska jordbruken, både de KRAV-anslutna och de EU-ekologiska. För det första så behöver de köra traktor mer och då går det åt mer diesel, men de ska visst få tillbaks en del av dieselskatten efter ett tag. För det andra så kommer färre ha råd med ekologisk mat och det är trist tycker jag. I bästa fall väljer många av de som tidigare hade råd med det bort sånt som inte är så bra. Jag tänker på till ex importerad fryst pizza o annan färdigmat långt bortifrån, diverse dressigar och såser som går att ersätta med hemmagjord dito. Isället för att ge barnen en massa snacks. godis, läsk, kex och Gud vet allt så kan de få lov att baka något billigt och gott till helgen.
Om de nu har så mycket mer dieselförbrukning så verkar det inte så ekologiskt. Nu tror jag att det är ännu fler dyra insatsvaror i konventionellt jordbruk just nu, så konkurrenskraften för ekologiskt finns kvar.

Men visst är det så att inflationen mycket väl kan tvinga fler att välja bort svenska mervärden.
 
Det här är extremt mycket OT, var bara en liten fundering att även välbärgade Sverige överger miljöperspektivet när det får en direkt inverkan på svenskars välstånd.
Fast allting sitter ihop med bränslepriserna. Att matpriserna går upp har ju med att göra att de måste transporteras till affären, plus att de måste plöjas, harvas, så, skördas, etc för att vi över huvud taget ska få någon mat. Allting är ju beroende av bränslet. Om priserna skenar för bränsle kommer folk sluta åka till jobbet, för det lönar sig helt enkelt inte. Lantbrukare kommer att lägga ner lantbruket då det inte lönar sig att driva det. Marken får ligga i träda eller så planterar man skog. Då helt plötsligt har vi inte bara problemet att mat är dyrt, utan det finns ingen som processerar maten eftersom ingen jobbar. Det blir ett race to the ground, istället för en positiv utveckling framåt. Ju fattigare vi som människor blir ju sämre miljöval gör vi eftersom vi istället för att satsa på att utveckla och förnya, istället lägger miljötänket åt sidan när vi behöver överleva.
 
Ett av problemen här är att det är energipriserna ffa drivmedelspriserna som är en av de drivande faktorerna bakom inflationen och här är det en utbudstörning. När fler länder sänker skatterna kommer detta bara att leda till ytterligare höjda priser tills dess att utbudet har ökat (och ekonomierna är komunicerande kärl - vi påverkas av de ännu högre priserna även om inte vi sänker våra skatter).

Och här kommer det läskiga - ökat utbud kräver nya investeringar och ändrade miljölagar etc. Så jag ser risken att vi nu gräver ner oss ännu mer i ett fossilberoende.
 
Ett av problemen här är att det är energipriserna ffa drivmedelspriserna som är en av de drivande faktorerna bakom inflationen och här är det en utbudstörning. När fler länder sänker skatterna kommer detta bara att leda till ytterligare höjda priser tills dess att utbudet har ökat (och ekonomierna är komunicerande kärl - vi påverkas av de ännu högre priserna även om inte vi sänker våra skatter).

Och här kommer det läskiga - ökat utbud kräver nya investeringar och ändrade miljölagar etc. Så jag ser risken att vi nu gräver ner oss ännu mer i ett fossilberoende.
Det är komplext, men det är inte automatiskt bättre att de med små marginaler avstår även ganska nödvändiga resor. Som till sitt arbete på sjukhuset och i äldreomsorgen.

Lägre skatter ger inte mycket högre efterfrågan, jag ser inte den perfekta kopplingen när man hamnat på de här väldigt höga nivåerna. Alltså jag tänker att man redan väljer bort icke-nödvändiga resor i hög grad och att det är lite do or die för jordbruk och transportföretag när prisutvecklingen blir extremt snabb uppåt. Och jag föredrar att behålla livsmedelsproduktion i vårt land framför att låta den gå under. Men visst, om vi låter 30% av jordbrukarna kursa så kommer efterfrågan på diesel att sjunka en del lokalt, men inte nödvändigtvis globalt.

Min invändning är framförallt att det inte är att överge miljöperspektivet när man har en situation i skillnad i fossilt pris och förnybart som är mycket större än vad man planerade för när man satte miljöperspektivet.
 
Ena dagen är det oro för klimatförändringar och andra dagen oro för inflation. Ena dagen är konsumtionen problemet och andra dagen är hotet mot konsumtionen problemet. Nu har vi en utbudsstyrd inflation och då har vi tillfället att anpassa oss och ställa om konsumtionen, nej istället så börjar staten ge bidrag till svenskar oberoende av ekonomisk situation- för att kunna fortsätta konsumera ohållbart och kunna betala moms och annan skatt på denna ohållbara konsumtion.
Ekonomin har blivit så sjuk så jag jag följer spektaklet som underhållning. Men ser en tråkig utveckling där de fattigare blir ännu fattigare i förhållande till de rika.
 
Ena dagen är det oro för klimatförändringar och andra dagen oro för inflation. Ena dagen är konsumtionen problemet och andra dagen är hotet mot konsumtionen problemet. Nu har vi en utbudsstyrd inflation och då har vi tillfället att anpassa oss och ställa om konsumtionen, nej istället så börjar staten ge bidrag till svenskar oberoende av ekonomisk situation- för att kunna fortsätta konsumera ohållbart och kunna betala moms och annan skatt på denna ohållbara konsumtion.
Ekonomin har blivit så sjuk så jag jag följer spektaklet som underhållning. Men ser en tråkig utveckling där de fattigare blir ännu fattigare i förhållande till de rika.

Jag tycker också att det är lite av ett valspektakel eftersom åtgärderna är så små och tydligt riktade på lätt att förstå i plånboken för alla väljare snarare än riktade att lösa problem.

Men problemet med att göra en snabb omställning där många plötsligt inte kan ta sig till sina jobb eller där viktiga samhällsbärande företag plötsligt ställer in betalningarna är också stort.

Människor med små marginaler får inte plötsligt pengar över för att byta till elbil, för att det blir krig i Ukraina. Det är de som redan haft medel och valt att prioritera omställning som vinner. Både med och utan akuta stöd.
 
Senast ändrad:
Ena dagen är det oro för klimatförändringar och andra dagen oro för inflation. Ena dagen är konsumtionen problemet och andra dagen är hotet mot konsumtionen problemet. Nu har vi en utbudsstyrd inflation och då har vi tillfället att anpassa oss och ställa om konsumtionen, nej istället så börjar staten ge bidrag till svenskar oberoende av ekonomisk situation- för att kunna fortsätta konsumera ohållbart och kunna betala moms och annan skatt på denna ohållbara konsumtion.
Ekonomin har blivit så sjuk så jag jag följer spektaklet som underhållning. Men ser en tråkig utveckling där de fattigare blir ännu fattigare i förhållande till de rika.

Tittar man utanför sina egna fördomar, ser man också att även folk som inte är ekonomiskt oberoende, behöver hjälp för att klara sitt vardagliga liv nu. Men vi ska kanske offra dom för att komma åt de ekonomiskt oberoende?
 
Jag och min sambo har en förhållandevis bra ekonomi så för egen del är jag inte direkt oroad över att vi inte skulle ha råd att äta, köra till jobbet med våra bilar eller bo kvar i vårt hus med våra djur. Däremot är det ju en problematisk utveckling på samhällsnivå och även om jag förstår att priserna alltid ökar över tid rent generellt så kräver ju det också att lönerna följer med upp. Mat, drivmedel, el och räntor får gärna bli hur dyra som helst, men då ska man ha en lön som är skälig i förhållande till kostnaderna. Ett av problemen just nu är ju att det känns som att priserna har ökat extremt under en väldigt väldigt kort period. Priset på diesel har tex fördubblats på 3-4 år bara och när kostnaderna ökar i den takten är det supersvårt för samhället att hinna göra omställningar som avhjälper.
 
Jag och min sambo har en förhållandevis bra ekonomi så för egen del är jag inte direkt oroad över att vi inte skulle ha råd att äta, köra till jobbet med våra bilar eller bo kvar i vårt hus med våra djur. Däremot är det ju en problematisk utveckling på samhällsnivå och även om jag förstår att priserna alltid ökar över tid rent generellt så kräver ju det också att lönerna följer med upp. Mat, drivmedel, el och räntor får gärna bli hur dyra som helst, men då ska man ha en lön som är skälig i förhållande till kostnaderna. Ett av problemen just nu är ju att det känns som att priserna har ökat extremt under en väldigt väldigt kort period. Priset på diesel har tex fördubblats på 3-4 år bara och när kostnaderna ökar i den takten är det supersvårt för samhället att hinna göra omställningar som avhjälper.
Jag tror att de med låg inkomst får det jobbigare. Tjänar man 20 000 och får upp lönen 2% i dagsläget är det fortfarande mindre kvar i plånboken på grund av inflationen. Tjänar du 40k och får samma procentuella ökning får du dubbelt så mycket i rena pengar (enkelt räknat) och har dessutom mycket mer.pengar att röra dig med innan.

Jag är inte heller orolig för min egen del, det är såklart tråkigt att ha mindre kvar på "nöjeskontot". Jag har försökt skydda mig själv genom att binda elpriset och räntorna på våra lån. Och har ett utgångsläge som gör det möjligt för mig att köpa en elcykel för att undvika att använda stora mängder bränsle. Men den ensamstående undersköterskan har kanske aldrig den möjligheten?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp