Info om Florida Pro???

N

Natural

Hej! Har en häst som är efter honom och har bara hört att det var en kanontravare. Min häst blev importerad hit från Usa på 80 talet (1989) när folk hade mycket pengar. Då importerades det tydligen en hel del.

Hon är uppfödd på Arden Homestead Stable i New York och är aldrig startad. Misstänker att det har o göra med det stora ärret hon har uppe på vänster bak. Mer vet jag inte.

Ngn som vill o kan berätta mer om Florida Pro eller henne eller om ngt annat?

Har sökt på altavista och letat o letat men hittar ingenting om Florida Pro.
 
JAg har haft en efter honom...han heter Fire Pro och var en helt igenom gudomlig och klok häst :love: :love:, helt svart.
 
Aha häftigt!

Jag åkte förbi Örebo travet en gång o bara tittade in. På anslagstavlan fanns det en häst som var t salu som varefter Florida Pro och såg ut exakt som min, en halvsyster eller nåt.

Min heter Relax och är brun med vit strimbläs. Uppgifterna stämmer inte på atg om ägare. Det står det stället där hon bodde först men det är andra som äger henne nu. Dom har gått med på att jag får köpa ut henne nu, har haft henne i tre år.

Vet ej vad man köper ut en häst som är 22 år för?? HAHA, bara det blir gjort iaf =)
 
Konstigt, det e olika uppgifter om man jämför med atg.se´s sida.

Det står att Relax har tat.nr 0994 z men det har hon inte???

skumt
 
wow häftigt, hade ingen aning. Har inte kollat just där så det har jag nog missat.

ska kolla imon
 
Fanns en hingst ue. Florida Pro i mitt stall förut. Tyvärr aldrig startad (inte hästens fel) men han gjorde tydligen bra tider på träning.
Han var mörkbrun, runt 165 cm hög och kraftig (många travare är små spinkisar i mina halvblodsfärgade ögon). Väldigt snäll och trevlig att hantera, älskade att springa och väldigt tuff. Jag red honom en del och han var en rolig upplevelse, alla tankar var riktade framåt.
Tyvärr fick han frambenet söndersparkat några veckor innan han skulle göra sin första start.
 
Häftigt!

Jo det är en hel del krut i dom. Har hört att Florida Pro är en het häst, och det märks åtminstone på Relax. Hon är stark som en ungdom trots 22 år=) Ett riktigt krutpaket! Dom flesta som ser henne tror at hon är runt 7-10 år=O

Hon är ca 165, brun med stjärn o strimbläs. Ståtlig o fin =)

Vill bara fram o gärna fort o gärna galopp?? Men det klart hon är ju ridhäst nu så det är ju bra att hon galopperar då. Vet inte hur hon var att köra i trav. Har själv bara kört med släde och en gammal trilla efter henne. Det har ju gått bra men man känner ju vilken kapacitet hon har.

Hon är väldigt lugn o snäll, står stilla när repet ligger i marken etc. KOLUGN och klok, smart fattar saker i ridträningen. Men många travare är ju rätt smarta så det e väl inte så konstigt.

När man hoppar upp är hon desto mer framåt, men det är kul att hon är så lugn i pysket, det är trevligt =)=)=)

Vi rider ofta runt med bara ett rep runt halsen, det gillar hon bäst. Hon blir mkt stelare och spändare med sadel och träns, vet ej om det beror på sämre inridning?

För när man tar av det går hon mkt bättre och man får fram signaler bättre till henne och kommer mkt närmare vilket gör henne mer avslappnad.
 
Har kollat under överläppen men där var det ingen märkning alls. Undrar just var den ska vara då???
 
Florida Pro är väl för oss i Sverige mest känd som pappan till "hästen som raserade den svenska modellen" - Sugarcane Hanover. En av de verkligt stora under sin tävlingskarriär tillsammans med Mack Lobell o Napoletano. Senare har hen ju bevisat sig vara en av de främsta avelshingstarna i landet.
Florida Pro själv deltog i 1978 års Hambletonian Stakes. Detta år var första gången som tävlingstravare gick under 1.55 på en mile. en av dessa var Florida Pro, som vann sitt försöksheat. Det andra vanns av den för travfolk inte helt obekante Speedy Somolli, ansedd som en av världens bästa avelshingstar genom tiderna. Denne (SS) vann till slut finalen. Florida Pro stod senare uppstallad som avelshingst i uSA men senare exporterades han till Sverige. Stammässigt sett kommer FP från Arnie Almahurst. En hingst känd för att lämna oerhört kapabla om än något heta hästar. Hans moderslinje går tillbaka på Emily Ellen (nu är vi på 1800-talet) men då är vi så långt tillbaka så att de flesta travlinjer korsas där ändå. Hoppas dessa små kuriosa gett dig lite kött på benen
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp