Inför lönesamtal

kolblakkur

Trådstartare
Jag kommer att vara mer på hugget inför mitt kommande lönesamtal. Jag tänkte be om ett möte innan lönesamtalet för att informera om mina önskemål, så att min chef i sin tur kan ta detta med sin chef - innan lönesamtalet. Kommer be om en ny titel då nuvarande är en ”slask-titel” som är alldeles för bred och inte speglar alla mina arbetsuppgifter.

Hur brukar ni förbereda er inför lönesamtal?
 
Jag kommer att vara mer på hugget inför mitt kommande lönesamtal. Jag tänkte be om ett möte innan lönesamtalet för att informera om mina önskemål, så att min chef i sin tur kan ta detta med sin chef - innan lönesamtalet. Kommer be om en ny titel då nuvarande är en ”slask-titel” som är alldeles för bred och inte speglar alla mina arbetsuppgifter.

Hur brukar ni förbereda er inför lönesamtal?
Inte alls. Vi brukar inte kunna påverka lönerna ändå. Vill jag ha en rejäl löneökning måste jag byta jobb (sjuksköterska).
 
Jag kommer att vara mer på hugget inför mitt kommande lönesamtal. Jag tänkte be om ett möte innan lönesamtalet för att informera om mina önskemål, så att min chef i sin tur kan ta detta med sin chef - innan lönesamtalet. Kommer be om en ny titel då nuvarande är en ”slask-titel” som är alldeles för bred och inte speglar alla mina arbetsuppgifter.

Hur brukar ni förbereda er inför lönesamtal?
På lönesamtalet är det meningslöst, för då är lönerna klara sedan månader tillbaka och möjligheten att ändra är noll. Men lite feedback kan man lämna som investering för framtiden.

Annars är det viktiga lönesamtalet det man inte alls diskuterar lön på, utvecklingssamtalet men det är också på lite längre sikt än just nu.

Eftersom jag själv är chef så har jag en exakt insyn i processens definition…
 
Vi har lönepottssamtal där chefen talar om hur stor del av potten man får
Tror jag fick 80 kr mer i månaden förra gången
Angående utvecklingssamtal kan jag ju inte låta bli att säga vad jag tycker vilket tja inte alltid är smart
 
Jag kommer att vara mer på hugget inför mitt kommande lönesamtal. Jag tänkte be om ett möte innan lönesamtalet för att informera om mina önskemål, så att min chef i sin tur kan ta detta med sin chef - innan lönesamtalet. Kommer be om en ny titel då nuvarande är en ”slask-titel” som är alldeles för bred och inte speglar alla mina arbetsuppgifter.

Hur brukar ni förbereda er inför lönesamtal?
Vi har lönekriterier för vår avdelning. Jag går igenom dom, hittar konkreta exempel på varför jag ligger i det högre spannet etc. Mycket mer går inte påverka i kommunen, iaf inte när det väl kommit till lönesamtalet. Jag har aldrig pratat rena pengar på de tio år jag jobbat på min arbetsplats, men i år sa jag åtminstone för första gången rakt ut att jag ansåg mig vara underbetald. 😁
 
Vi har lönekriterier för vår avdelning. Jag går igenom dom, hittar konkreta exempel på varför jag ligger i det högre spannet etc. Mycket mer går inte påverka i kommunen, iaf inte när det väl kommit till lönesamtalet. Jag har aldrig pratat rena pengar på de tio år jag jobbat på min arbetsplats, men i år sa jag åtminstone för första gången rakt ut att jag ansåg mig vara underbetald. 😁
Vi har för övrigt lönesättande samtal samt lönemeddelarsamtal. På tal om namndiskussionen då.
 
På lönesamtalet är det meningslöst, för då är lönerna klara sedan månader tillbaka och möjligheten att ändra är noll. Men lite feedback kan man lämna som investering för framtiden.

Annars är det viktiga lönesamtalet det man inte alls diskuterar lön på, utvecklingssamtalet men det är också på lite längre sikt än just nu.

Eftersom jag själv är chef så har jag en exakt insyn i processens definition…
Jag vet att det är meningslöst; det är därför jag ber om ett möte inför lönesamtalet. Jag vill att min nya titel ska vara klar inför lönesamtalet. Är inte så brydd om pengarna egentligen, men min nuvarande titel stämmer inte med mina arbetsuppgifter och kan påverka mig negativt när jag söker mer kvalificerade tjänster.
 
Jag kommer att vara mer på hugget inför mitt kommande lönesamtal. Jag tänkte be om ett möte innan lönesamtalet för att informera om mina önskemål, så att min chef i sin tur kan ta detta med sin chef - innan lönesamtalet. Kommer be om en ny titel då nuvarande är en ”slask-titel” som är alldeles för bred och inte speglar alla mina arbetsuppgifter.

Hur brukar ni förbereda er inför lönesamtal?


Inte alls tycker det är helt meningslöst. Inom offentlig verksamhet som jag jobbar finns noll möjligheter att påverka sin lön annat än vid jobbyte. Varje gång jag bytt arbetsplats så har min lön gått upp rejält. Så det brukar ju göra med jämna mellanrum för att få en löneutveckling jag är nöjd med och motsvarar min kompetens och erfarenhet. Sen jag bytte arbetsplats senast för 10 månader sen så har min lön gått upp med 25 procent. Säger mer om löneutvecklingen på min förra arbetsplats än att jag på något sätt skulle vara extremt välbetald nu.
 
Meningslöst som sagt. Men jag passade på att lyfta saker som skaver och fick tillbaka ett svar som inte kan vara så genomtänkt för det var i princip ”vi vill lägga pengar på att få in kompetens” - det finns inget i potten till er som ”stannar kvar”. Kompetens- och lönetrappan skulle vara klar nu men det är den inte. Kanske till årsskiftet. Dvs arbetsgivaren anstränger sig inte direkt för att man ska vilja stanna kvar.
 
Jag vet att det är meningslöst; det är därför jag ber om ett möte inför lönesamtalet. Jag vill att min nya titel ska vara klar inför lönesamtalet. Är inte så brydd om pengarna egentligen, men min nuvarande titel stämmer inte med mina arbetsuppgifter och kan påverka mig negativt när jag söker mer kvalificerade tjänster.
Du är helt rätt ute tänker jag att be om mötet innan och separat!
 
Vi har förberedande samtal där jag samlar ihop prestationer och också befintlig lönestatistik från facket. På själva lönesamtalet så är jag mest fokuserad på att få en så detaljerad motivering som möjligt, framför allt på vad jag behöver göra för att höja mig. Kan jag få det så konkret som möjligt, helst i skrift, så har jag åtminstone gett mig själv bästa möjliga förutsättningar till nästa år.

Med anställning inom regionen utan löneutveckling att tala om, så är min enda motivation till ansträngningen den barnsliga tillfredsställelsen i att kunna retas lite med chefen :angel:
 
Meningslöst som sagt. Men jag passade på att lyfta saker som skaver och fick tillbaka ett svar som inte kan vara så genomtänkt för det var i princip ”vi vill lägga pengar på att få in kompetens” - det finns inget i potten till er som ”stannar kvar”. Kompetens- och lönetrappan skulle vara klar nu men det är den inte. Kanske till årsskiftet. Dvs arbetsgivaren anstränger sig inte direkt för att man ska vilja stanna kvar.


Ja det är alltid lika kul att få höra. Det är ju alltid lika kul att lära upp helt nya kollegor som ibland kom direkt från universitetet och hade sitt första jobb och hade 4000 till 5000 kronor mer i månaden än en själv. Inget ont om mina kollegor de var värda sin lön absolut men jag ställer inte upp på en sån lönepolitik från arbetsgivaren utan lämnar hellre då.
 
Vi har lönesamtal 1 i februari där man får chans att tala för sin sak, lägga fram sina önskemål och argument och vid behov ”visa upp” sina prestationer under året. Sedan sätts lönerna under mars månad, då lönesamtal 2 hålls vilket är samtalet där man får reda på sin ökning och bonus, om den senare är färdig. Efter det kan man be om lönesamtal 3 om man vill diskutera utkomsten tillsammans med chef/HR/fackligt ombud.
 
Vi har lönesamtal där det pratas förväntningar, måluppfyllelse och hur processen ser ut. Och lönebesked där, tja… besked ges. Jag är lönesättande chef själv och skulle väl inbilla mig att jag har god koll på min grupp, men det kan absolut vara intressant att höra hur medarbetarna känner inför sitt nuvarande löneläge som medskick in i revisionen.
 
Hos oss heter det lönesamtal och jag tänker att det ska gå att påverka lönen på det. Något medarbetarsamtal fick jag inte i år. Kunde väl bett om ett, men det kändes också konstigt.

Men tycker som @sjoberga skrev att det borde heta löneinformationssamtal annars.
Jag vill ha upp min lön. Får väl se då.
 
Jag kommer att vara mer på hugget inför mitt kommande lönesamtal. Jag tänkte be om ett möte innan lönesamtalet för att informera om mina önskemål, så att min chef i sin tur kan ta detta med sin chef - innan lönesamtalet. Kommer be om en ny titel då nuvarande är en ”slask-titel” som är alldeles för bred och inte speglar alla mina arbetsuppgifter.

Hur brukar ni förbereda er inför lönesamtal?
För lönesamtalet inte alls. Det är bara ett meddelande om vad lönen blev.

Innan dess skriver vi en självutvärdring av året, där man går igenom sina mål och framhäver vad man gjort för annat bra under året och vad man vill fokusera på att förbättra/stärka. Jag har kontinuerliga samtal med min chef under året där vi diskuterar rollen och nu jobbar vi på att jag ska få en roll med högre senioritet, ett snäpp upp på skalan.
 
Vi har lönesamtal och sedan antingen lönesättande samtal eller så får facket förhandla åt en (bordsförhandling). Vid lönesamtalet går man igenom vad man gjort under året och hur man ligger till rent lönemässigt. Jag brukar dock låta facket förhandla min lön. Fick en 1000lapp mer i månaden det här året, är nog vad jag kan begära men det nådde inte upp till 4 procent som är det vid har att förhandla med nu. Rent generellt har dock facket fått igenom bra avtal det här året i takt med relativt hög procent (4 nu och 3,8 i höst då nästa löneförhandling blir) så det blir i alla fall lite möjlighet när allt är så dyrt att få lite mer pengar om man i övrigt gör ett bra jobb.
 
Jag brukar kolla upp lönestatik för mitt yrke inom min sektor, region, årskull osv. Sedan brukar jag utgå från dem samt från lönekriterierna för min arbetsplats, och argumentera utifrån dessa. Jag ger löneanspråk sedan några år tillbaka, i början av min karriär gick jag mest dit och "pratade om varför jag ska ha högre lön" typ. Löneanspråket ligger ofta en bit över vad jag vet är möjligt att få, men jag tycker den ändå är rimlig utifrån lönestatistik och min insats/roll på jobbet. Jag tänker att jag ändå påvisar vad jag tänker att mitt värde ligger i, även om jag vet att det är omöjligt för min chef att svara upp på den.

Jag tror inte mina lönesamtal spelar så stor roll, vi har en lönepott och kan inte påverka mer än kanske någon/några hundralappar hit eller dit. Jag får alltid i det högre spannet av lönepotten, men det beror förstås inte på mina lönesamtal - men jag inbillar mig att det som chef ändå är lite enklare att ge någon hundralapp lägre till någon som inte ens tar chansen och har lönesamtal...

Just i år hade jag inget lönesamtal (första gången i mitt yrkesliv), då min region kommer varsla massa folk och flera av mina kollegor kommer förlora jobbet. Det kändes osmakligt och jag kunde inte genuint argumentera för lite påök då... Kunde ju tvärtom känna att jag kunde strunta i löneökning om några fler kunde behålla sina jobb.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 361
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 186
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: MML
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 283
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Glass
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp