Nytt jobb- är detta normalt?

Hästbullen

Trådstartare
Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta tag i folk själva. Detta har chefen tryckt på och sagt "så är det". Vilket dock inte framgick innan anställningen. Man förväntas helt enkelt att styra upp allt själv, vilket jag då har gjort i den mån det går. Nu har jag så börjat få på mig alla möjliga konstiga arbetsuppgifter som inte rör till rollen och ärlig talat känns det jobbigt. Jag känner mig väldigt pressad och att jag inte ens får komma in i företaget eller bli varm i kläderna, utan får ansvar för saker som innan har "hamnat mellan stolarna", men på inget sätt är kopplade med min roll. Min roll är teknisk och saker jag har fått i knät är administrativa som inte alls hänger ihop med dom tekniska bitarna, till exempel att översätta texter.

Hur gör man då?
Jag är provanställd så vill ju inte äventyra detta, men jag börjar känna att det gör jag mår dåligt då jag inte får någon luft att landa eller fokusera på dom arbetsuppgifterna som är mina normala. Jag försökte försiktigt säga med översättningen att jag tyckte jag hade svårt att hinna med, då jag redan sitter med dom andra extra arbetsuppgifterna och allting gällande min upplärning, men svaret jag fick då va att chefen tycker det är jobbigt att delegera om uppgiften och blir "mer jobb" för hen, och att hen behöver jag tar den och "välkommen att jobba i detta höga tempo". Där finns massor andra i teamet som jobbat i flera år och dessutom suttit med texter innan (då detta är mer kopplat till jobbet dom gör), dom fick inte ens frågan, utan den blev delegerat till mig, som är nyast i teamet.

Vad gör man? På tidigare jobb har jag varit med om en del, men inte alls såna saker som det här. Aldrig varit med om att få massor konstiga arbetsuppgifter pålagd mig när jag är så pass ny i jobbet, som inte hör till dom arbetsuppgifterna man vanligt gör. Oftast har jag fått nya arbetsuppgifter efter jag landat, så efter några månader.
Jag kan sitta och känna mig väldigt töntig, men höll på att gråta över det med uppgifterna, då det känns som ett berg byggs framför mig och jag har inte ens fått landa i det ordinarie jobbet, vart där finns hur mycket att göra som helst också. Jag känner mig även lite "utpekat" eftersom chefen lägger dessa saker direkt på mig, utan ens att fråga i gruppen och jag förstår inte riktigt varför.

Någon som har bra input hur man skall göra? Är detta normalt?
 
Att inte få upplärning har hört till normalbilden i mitt arbetsliv. Mitt senaste jobb är nog faktiskt det enda där jag fått en ordentlig upplärning och avlämning innan uppgifterna började trilla in. Men det tillhör som sagt undantagen. Det vanliga har varit att jag börjat jobba och allt eftersom upptäckt vad jobbet innebär.

Jag har förståelse för att det är tufft när man är ny och provanställd. Men jag tror ändå att du kanske måste vara lite skeptisk till när någon ger dig nya uppgifter som inte stämmer med rollen. När du får en uppgift som inte verkar stämma - stäm av med chefen innan du säger ok.
 
Att inte få upplärning har hört till normalbilden i mitt arbetsliv. Mitt senaste jobb är nog faktiskt det enda där jag fått en ordentlig upplärning och avlämning innan uppgifterna började trilla in. Men det tillhör som sagt undantagen. Det vanliga har varit att jag börjat jobba och allt eftersom upptäckt vad jobbet innebär.

Jag har förståelse för att det är tufft när man är ny och provanställd. Men jag tror ändå att du kanske måste vara lite skeptisk till när någon ger dig nya uppgifter som inte stämmer med rollen. När du får en uppgift som inte verkar stämma - stäm av med chefen innan du säger ok.
Det är chefen som gett dessa uppgifter och det har inte ens varit en fråga "kan du ta detta?" utan det har bara lagts i mitt knä. Jag vet inte om chefen ens har koll på rollen och vad som ingår, för denna har ingen teknisk kunskap själv. Min roll är en bit "utanför" det vanliga teamet och har innan suttit ihop med det tekniska teamet, men är nu placerat närmare ett annat team för att kunna leverera bättre teknisk kunskap till det teamet.
 
Det är chefen som gett dessa uppgifter och det har inte ens varit en fråga "kan du ta detta?" utan det har bara lagts i mitt knä. Jag vet inte om chefen ens har koll på rollen och vad som ingår, för denna har ingen teknisk kunskap själv. Min roll är en bit "utanför" det vanliga teamet och har innan suttit ihop med det tekniska teamet, men är nu placerat närmare ett annat team för att kunna leverera bättre teknisk kunskap till det teamet.
Chefen kanske ser din tjänst som en "slasktjänst" som tar alla bollar som ramlar mellan stolarna? En roll där man kan lägga allt som ingen vill eller kan ta hand om.

Är tjänsten ny, eller fanns det en företrädare?
 
Sök nytt jobb. Får du en massa arbetsuppgifter du inte ska ha och får förklaringen ”så är det” från din chef när du ber om hjälp stöttning så är det för mig en rejäl varningsflagga och inget företag jag hade velat jobba för!
En chef ska vara stöttande och ens uppgifter ska stämma överens med ens roll, där får ju företaget ta på sig att se till att rollbeskrivningen faktiskt stämmer vid rekrytering.

Så jag säger sök nytt, och så vet du några frågor du ska ställa på kommande intervjuer, om hur deras onboarding-process ser ut och vilka arbetsuppgifter du förväntas ta ansvar för. :)
 
Chefen kanske ser din tjänst som en "slasktjänst" som tar alla bollar som ramlar mellan stolarna? En roll där man kan lägga allt som ingen vill eller kan ta hand om.

Är tjänsten ny, eller fanns det en företrädare?
Det fanns företrädare innan. Denna har dock gett en riktig dålig "överlämning" vilket vill säga inget alls. Denna har jobbat hos företaget i många år. Har sagt till chefen hur det är med detta, man då förväntas jag lösa själv.
 
Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta tag i folk själva. Detta har chefen tryckt på och sagt "så är det". Vilket dock inte framgick innan anställningen. Man förväntas helt enkelt att styra upp allt själv, vilket jag då har gjort i den mån det går. Nu har jag så börjat få på mig alla möjliga konstiga arbetsuppgifter som inte rör till rollen och ärlig talat känns det jobbigt. Jag känner mig väldigt pressad och att jag inte ens får komma in i företaget eller bli varm i kläderna, utan får ansvar för saker som innan har "hamnat mellan stolarna", men på inget sätt är kopplade med min roll. Min roll är teknisk och saker jag har fått i knät är administrativa som inte alls hänger ihop med dom tekniska bitarna, till exempel att översätta texter.

Hur gör man då?
Jag är provanställd så vill ju inte äventyra detta, men jag börjar känna att det gör jag mår dåligt då jag inte får någon luft att landa eller fokusera på dom arbetsuppgifterna som är mina normala. Jag försökte försiktigt säga med översättningen att jag tyckte jag hade svårt att hinna med, då jag redan sitter med dom andra extra arbetsuppgifterna och allting gällande min upplärning, men svaret jag fick då va att chefen tycker det är jobbigt att delegera om uppgiften och blir "mer jobb" för hen, och att hen behöver jag tar den och "välkommen att jobba i detta höga tempo". Där finns massor andra i teamet som jobbat i flera år och dessutom suttit med texter innan (då detta är mer kopplat till jobbet dom gör), dom fick inte ens frågan, utan den blev delegerat till mig, som är nyast i teamet.

Vad gör man? På tidigare jobb har jag varit med om en del, men inte alls såna saker som det här. Aldrig varit med om att få massor konstiga arbetsuppgifter pålagd mig när jag är så pass ny i jobbet, som inte hör till dom arbetsuppgifterna man vanligt gör. Oftast har jag fått nya arbetsuppgifter efter jag landat, så efter några månader.
Jag kan sitta och känna mig väldigt töntig, men höll på att gråta över det med uppgifterna, då det känns som ett berg byggs framför mig och jag har inte ens fått landa i det ordinarie jobbet, vart där finns hur mycket att göra som helst också. Jag känner mig även lite "utpekat" eftersom chefen lägger dessa saker direkt på mig, utan ens att fråga i gruppen och jag förstår inte riktigt varför.

Någon som har bra input hur man skall göra? Är detta normalt?
Där jag jobbar är det väldigt uppstyrt och det finns en introduktionsplan som man jobbar med i ca 4 veckor för att komma in på jobbet och hitta olika kontaktvägar och organiskt förstå hur organisationen fungerar - plus att man ska lära sig allt som är obligatoriskt och mer administrativt.

Innan man har skapat eller fått kunskap om de kontakterna verkar det lite bakvänt att tvingas springa runt och använda dem.

Jag tror inte det är bra eller "normalt", men jag har också uppfattningen att det trots det är ganska vanligt förekommande, att introduktionsperioden inte tas på allvar.
 
Sök nytt jobb. Får du en massa arbetsuppgifter du inte ska ha och får förklaringen ”så är det” från din chef när du ber om hjälp stöttning så är det för mig en rejäl varningsflagga och inget företag jag hade velat jobba för!
En chef ska vara stöttande och ens uppgifter ska stämma överens med ens roll, där får ju företaget ta på sig att se till att rollbeskrivningen faktiskt stämmer vid rekrytering.

Så jag säger sök nytt, och så vet du några frågor du ska ställa på kommande intervjuer, om hur deras onboarding-process ser ut och vilka arbetsuppgifter du förväntas ta ansvar för. :)
Problemet är att sakerna som dom sa på intervju inte alls stämmer överens med detta faktiskt. Jag ställde massor frågor och fick bra svar på dom. Verkligheten är dock en helt annan. Jag känner mig ärlig talat "tagen på sängen" över att få alla dessa saker slängd på mig som inte ens hör ihop med min roll, efter så kort tid med.
 
Hade jag haft ditt jobb hade jag börjat ifrågasätta, sen får chefen helt enkelt utveckla och berätta varför du ska ha "de administrativa delarna" ... Hade inte godtagit de förutsättningarna alls. Tror chefen har för mkt att göra men det är inte ditt ansvar. Sätt ner foten. Och som andra säger börja se dej om efter nytt arbete. De verkar ha noll känsla för arbetaren.
 
Problemet är att sakerna som dom sa på intervju inte alls stämmer överens med detta faktiskt. Jag ställde massor frågor och fick bra svar på dom. Verkligheten är dock en helt annan. Jag känner mig ärlig talat "tagen på sängen" över att få alla dessa saker slängd på mig som inte ens hör ihop med min roll, efter så kort tid med.
Då kanske det är det du ska ta ett snack med chefen om? Prata om att du inte upplever att verkligheten stämmer överens med förväntningarna som gavs. Får du ingen respons alls under ett sådant samtal så får du kanske fundera på vad som är nästa steg därifrån? Dvs hur får du till en schysst vardag?
 
Överlämning är något jag alltid haft, överlämning och/eller gå dubbelt. Hos oss är inlärningen en månad, sen börjar man successivt ta över egna uppgifter och efter ett år är man inte längre ny.

En viktig sak är att en provanställning är kvar för båda, och jag har en känsla av att det inte kommer bli bättre eller mindre rörigt för att du kan dina arbetsuppgifter bättre, om det hela tiden kommer sånt som inte har med din roll att göra.
 
Att inte få upplärning har hört till normalbilden i mitt arbetsliv. Mitt senaste jobb är nog faktiskt det enda där jag fått en ordentlig upplärning och avlämning innan uppgifterna började trilla in. Men det tillhör som sagt undantagen. Det vanliga har varit att jag börjat jobba och allt eftersom upptäckt vad jobbet innebär.

Jag har förståelse för att det är tufft när man är ny och provanställd. Men jag tror ändå att du kanske måste vara lite skeptisk till när någon ger dig nya uppgifter som inte stämmer med rollen. När du får en uppgift som inte verkar stämma - stäm av med chefen innan du säger ok.
Samma här. Det finns nog oftast en ambition att det ska vara en introduktion men det brukar gå åt helvete efter första dagen om man är något sånär självgående.. SIst stod jag i skarpt läge 3 timmar efter jag stämplade in första dagen..
 
1) jag hade på ett öppet sätt frågat om hur det ser ut framöver/vad du kan förvänta dig. Till viss del kan man behöva vara flexibel med arbetsuppgifter och rycka in där det behövs, men det är såklart inte kul om jobbet är nåt helt annat än det du förväntat dig.

2) en arbetsgivare som inte tar hänsyn till när du ber om stöttning eller signalerar för hög arbetsbelastning tyder på en dålig arbetsgivare som inte tar ansvar för arbetsmiljön. Så jag hade samtidigt börjat söka andra jobb.

Jag har haft både bra och dåliga överlämningar, ofta sämre (svårare) ju "öppnare" och mer flexibel tjänsten är. Det i sig har dock inte speglat arbetsmiljön däremot. Men en sak jag då lärt mig är också att det är helt ok (särskilt på en bra arbetsplats) att be om hjälp vid behov.
 
Problemet är att sakerna som dom sa på intervju inte alls stämmer överens med detta faktiskt. Jag ställde massor frågor och fick bra svar på dom. Verkligheten är dock en helt annan. Jag känner mig ärlig talat "tagen på sängen" över att få alla dessa saker slängd på mig som inte ens hör ihop med min roll, efter så kort tid med.
Då är svaret enkelt: säg upp dig.
 
Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta tag i folk själva. Detta har chefen tryckt på och sagt "så är det". Vilket dock inte framgick innan anställningen. Man förväntas helt enkelt att styra upp allt själv, vilket jag då har gjort i den mån det går. Nu har jag så börjat få på mig alla möjliga konstiga arbetsuppgifter som inte rör till rollen och ärlig talat känns det jobbigt. Jag känner mig väldigt pressad och att jag inte ens får komma in i företaget eller bli varm i kläderna, utan får ansvar för saker som innan har "hamnat mellan stolarna", men på inget sätt är kopplade med min roll. Min roll är teknisk och saker jag har fått i knät är administrativa som inte alls hänger ihop med dom tekniska bitarna, till exempel att översätta texter.

Hur gör man då?
Jag är provanställd så vill ju inte äventyra detta, men jag börjar känna att det gör jag mår dåligt då jag inte får någon luft att landa eller fokusera på dom arbetsuppgifterna som är mina normala. Jag försökte försiktigt säga med översättningen att jag tyckte jag hade svårt att hinna med, då jag redan sitter med dom andra extra arbetsuppgifterna och allting gällande min upplärning, men svaret jag fick då va att chefen tycker det är jobbigt att delegera om uppgiften och blir "mer jobb" för hen, och att hen behöver jag tar den och "välkommen att jobba i detta höga tempo". Där finns massor andra i teamet som jobbat i flera år och dessutom suttit med texter innan (då detta är mer kopplat till jobbet dom gör), dom fick inte ens frågan, utan den blev delegerat till mig, som är nyast i teamet.

Vad gör man? På tidigare jobb har jag varit med om en del, men inte alls såna saker som det här. Aldrig varit med om att få massor konstiga arbetsuppgifter pålagd mig när jag är så pass ny i jobbet, som inte hör till dom arbetsuppgifterna man vanligt gör. Oftast har jag fått nya arbetsuppgifter efter jag landat, så efter några månader.
Jag kan sitta och känna mig väldigt töntig, men höll på att gråta över det med uppgifterna, då det känns som ett berg byggs framför mig och jag har inte ens fått landa i det ordinarie jobbet, vart där finns hur mycket att göra som helst också. Jag känner mig även lite "utpekat" eftersom chefen lägger dessa saker direkt på mig, utan ens att fråga i gruppen och jag förstår inte riktigt varför.

Någon som har bra input hur man skall göra? Är detta normalt?
Det låter som att du fått en dålig chef att vilja gråta efter bara två veckors anställning bådar inte alls gott inför framtiden. Se dig om efter något annat.

För att överleva nu, försökt hitta någon bland den övriga personalen att stötta dig på och hjälpa dig med introduktion. Om även alla andra är jättestressade och ovilliga att hjälpa till har du ett kvitto på att detta inte är en bra arbetsplats.
 
Det du beskriver låter helt vansinnigt. Du har varit där i 2 veckor och de har redan fått dig att må dåligt. När man har varit så kort tid på ett jobb så tycker jag att man fortfarande ska känna den där sprudlande spänningen för det nya och de möjligheter det ger.
Leta nytt jobb direkt. Det är inte värt att bränna ut sig eller att bli deprimerad. INGEN tackar en för det utan då byter bara ut en och så får man själv, utan något stöd, leva med konsekvenserna av utbrändheten resten av livet.
 
Ett jobb är inte värt att må dåligt över, och efter 2 veckor bara så är det stora varningsklockor! Det kommer ju knappast bli bättre känns det som, med den där chefen... Jag hade sagt upp mig, med hänvisning att det du förväntas göra inte överensstämmer med det som sades innan anställning samt bristande stöttning. Det brukar bara vara 2 veckors uppsägningstid vid provanställning, så förhoppningsvis orkar du stå ut den tiden.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 698
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 831
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 353
Senast: Bulldoozer
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp