Nytt jobb- är detta normalt?

På ett jobb slutade en alldeles underbar arbetskamrat efter bara några veckor. Hen lärde känna chefen lite bättre och insåg att under de förutsättningarna kunde hen inte göra ett jobb hen kunde stå för.
Så helt beroende på usel och märklig chef slutade hen.

Jag sa upp mig efter sex månader på ett annat jobb där varken chef eller ekonomichef kunde kunde ha vettig kommunikation.
Inställningen där var att när du stämplade in på morgonen började du kosta...
 
Det brukar inte vara så lyckat att ha en chef som inte förstår din roll. Hur ska denna kunna bedöma din prestation för att sätta lön? Att lägga odefinierade arbetsuppgifter på en nyanställd som borde ha noll krav på sig och vara upptagen med att lära sig sin roll, känns inte förtroende ingivande.
Har du någon rollbeskrivning?
Baserat på det du skriver så känns det som om det är en ostrukturerad arbetsplats. Har du någon mentor/buddy eller HR du kan prata med?
 
Problemet är att sakerna som dom sa på intervju inte alls stämmer överens med detta faktiskt. Jag ställde massor frågor och fick bra svar på dom. Verkligheten är dock en helt annan. Jag känner mig ärlig talat "tagen på sängen" över att få alla dessa saker slängd på mig som inte ens hör ihop med min roll, efter så kort tid med.
Var det samma person som höll i intervjun som nu är din chef?
 
Är jobbet i fråga ett välbetalt jobb där du frågats om viss utbildning/vissa kompetenser på intervjun så mjo, då kan man nog räkna med att få en del sådana saker ”i knät” eftersom man förväntas klara av det utan större introduktion mer än att ”den här personen jobbar med X och här finns dokument du behöver”. Om inte så nej, är man ny eller inte förväntas ha vissa förkunskaper så låter det som en kass arbetsplats eller en oerfaren chef.

Men speciellt i mindre företag där många förväntas jobba med mycket olika saker, ofta för att de haft en tjänst där de gjort en viss sak för många år sen och sen fortsatt med det av bara farten trots ny tjänst också. Så är det nog sällan man får en ordentlig introduktion till allt utan man förväntas mest få veta vem man kan fråga om vad på ett ungefär och får lite introduktion till det man ska göra precis i början. Men det säger inte att man inte ska få någon form av introduktionsplan, utvecklingsplan osv utan det bör finnas om det är något så när ordning på arbetsplatsen.
 
Senast ändrad:
Jag som har arbetat i flera olika kommuner är van vid att det finns en introduktionsplan med tider för uppföljning för att kolla av att man fått de kunskaper som behövs för att kunna utföra arbetet. Det är närmaste arbetsledaren som har ansvaret för att personalen får rätt kompetens.
För en månad sedan började jag en ny tjänst där det dessvärre inte fungerar så alls. Själva introduktionen har en mycket stor utvecklingspotential, om man säger så.

Min grundinställning är att arbetsledningen måste vara de som ansvarar för att personalen vet vad de förväntas göra och ser till att de har de kunskaper som behövs för att kunna göra det.
 
Jag försökte försiktigt säga med översättningen att jag tyckte jag hade svårt att hinna med, då jag redan sitter med dom andra extra arbetsuppgifterna och allting gällande min upplärning, men svaret jag fick då va att chefen tycker det är jobbigt att delegera om uppgiften och blir "mer jobb" för hen, och att hen behöver jag tar den och "välkommen att jobba i detta höga tempo". Där finns massor andra i teamet som jobbat i flera år och dessutom suttit med texter innan (då detta är mer kopplat till jobbet dom gör), dom fick inte ens frågan, utan den blev delegerat till mig, som är nyast i teamet.

FLY! Så mycket varningsflagg på det jag fetat, jag blir alldeles mörkrädd! Det kanske finns otaliga skäl till chefens uppförande med det är inte ditt problem.
Om det är ett ett jobb du verkligen känner att du brinner för och vill ha (dvs dina ”ordinarie” uppgifter, kollegor, lön, miljö, osv är som du vill ha det) så ifrågasätt varför arbetsuppgifterna inte överensstämmer med beskrivningen på arbetsintervjun. Sätt ner foten och säg ”det var detta och detta jag anställdes för att göra, inte detta och detta”.

Om inte, sök nytt! Inget jobb är värt att må dåligt över, man spenderar alldeles för mycket tid där.
 
Det är ett himla slöseri också, att rekrytera ny medarbetare kostar kanske hundratusen spänn och så kastar man bort möjligheten till att få medarbetaren man aktivt velat ha in att trivas och kunna göra ett bra jobb.

@Hästbullen ; det finns ingen HR du kan ta kontakt med som var med i rekryteringen om det känns döfött med chefen?
 
Det är ett himla slöseri också, att rekrytera ny medarbetare kostar kanske hundratusen spänn och så kastar man bort möjligheten till att få medarbetaren man aktivt velat ha in att trivas och kunna göra ett bra jobb.

@Hästbullen ; det finns ingen HR du kan ta kontakt med som var med i rekryteringen om det känns döfött med chefen?
snackade med två kollegor idag och berättade situationen, båda två höll på att gå i taket över detta och anser att det är fullständigt orimligt. Min roll har tydligen varit svår rekryterat, då det behöver special kompetens inom det och detta arbete som jag har fått "pålagt" har inget med kompetensen att göra utan att en vilken som helst person med administrativ bakgrund skulle kunna göra detta. Det tar dock en hel del tid, planering att utföra detta administrativa arbetet och kräver en hel del uppföljning löpande. Det arbetet jag är anställd för att göra, där finns MYCKET att göra och lära sig i komplexa system, som kräver mycket fokus. Plus där är en enorm backlogg på detta arbetet, då dom som har haft jobbet innan, inte har hunnit med. Så att pålägga arbetsuppgifter som inte har med rollen att göra på just denna rollen är enligt min kollega "helt hål i huvudet". Kollegorna vill inte jag skall säga upp mig och verkar gärna vilja stödja mot chefen vid problem. Det verkar vara väldigt bra kollegor på den arbetsplatsen.
 
snackade med två kollegor idag och berättade situationen, båda två höll på att gå i taket över detta och anser att det är fullständigt orimligt. Min roll har tydligen varit svår rekryterat, då det behöver special kompetens inom det och detta arbete som jag har fått "pålagt" har inget med kompetensen att göra utan att en vilken som helst person med administrativ bakgrund skulle kunna göra detta. Det tar dock en hel del tid, planering att utföra detta administrativa arbetet och kräver en hel del uppföljning löpande. Det arbetet jag är anställd för att göra, där finns MYCKET att göra och lära sig i komplexa system, som kräver mycket fokus. Plus där är en enorm backlogg på detta arbetet, då dom som har haft jobbet innan, inte har hunnit med. Så att pålägga arbetsuppgifter som inte har med rollen att göra på just denna rollen är enligt min kollega "helt hål i huvudet". Kollegorna vill inte jag skall säga upp mig och verkar gärna vilja stödja mot chefen vid problem. Det verkar vara väldigt bra kollegor på den arbetsplatsen.
Det låter bra men börja leta ändå. Det tar ju ett tag att få ett nytt jobb så det är bra att vara förberedd ifall det inte snabbt blir någon förbättring. Med tanke på semestrar osv så lär du ju absolut allra tidigast ha ett nytt jobb i slutet på september och då ska du ha rejäl tur med oerhört snabb rekrytering troligare är nog november skulle jag säga.
 
Så där var det alltid på mina arbetsplatser inom IT och Telecom.
Det brukade falla på plats efter några månader, i ett fall först efter nästan ett år och i det fall som fick mig att byta yrke inte alls någonsin.
Den sista avdelningen löstes sedan upp och verksamheten som borde ha gjorts flyttades till en annan enhet i en annan stad.

Antingen så är man gjord för att arbeta under sådana förutsättningar eller så är man inte det.
Om man inte är det så skall man inte arbeta på en sådan arbetsplats.
 
snackade med två kollegor idag och berättade situationen, båda två höll på att gå i taket över detta och anser att det är fullständigt orimligt. Min roll har tydligen varit svår rekryterat, då det behöver special kompetens inom det och detta arbete som jag har fått "pålagt" har inget med kompetensen att göra utan att en vilken som helst person med administrativ bakgrund skulle kunna göra detta. Det tar dock en hel del tid, planering att utföra detta administrativa arbetet och kräver en hel del uppföljning löpande. Det arbetet jag är anställd för att göra, där finns MYCKET att göra och lära sig i komplexa system, som kräver mycket fokus. Plus där är en enorm backlogg på detta arbetet, då dom som har haft jobbet innan, inte har hunnit med. Så att pålägga arbetsuppgifter som inte har med rollen att göra på just denna rollen är enligt min kollega "helt hål i huvudet". Kollegorna vill inte jag skall säga upp mig och verkar gärna vilja stödja mot chefen vid problem. Det verkar vara väldigt bra kollegor på den arbetsplatsen.

Att du inte fått någon introduktion är nog(tyvärr) inte särskilt konstigt eller ovanligt. Men därför blir det ju ännu viktigare att du får sätta dig in i det arbete du faktiskt är anställd för att utföra.

Dessutom ser jag rejäla varningstecken inte bara i en så oförstående chef. Den stress det innebär att inte kunna fokusera ordentligt på sina arbetsuppgifter utan att det hela tyden dyker upp helt nya måsten fungerar för vissa, men för många är det direkt skadligt.
 
Så där var det alltid på mina arbetsplatser inom IT och Telecom.
Det brukade falla på plats efter några månader, i ett fall först efter nästan ett år och i det fall som fick mig att byta yrke inte alls någonsin.
Den sista avdelningen löstes sedan upp och verksamheten som borde ha gjorts flyttades till en annan enhet i en annan stad.

Antingen så är man gjord för att arbeta under sådana förutsättningar eller så är man inte det.
Om man inte är det så skall man inte arbeta på en sådan arbetsplats.

Var det alltid så att du blev tilldelad administrativa sysslor som passat bättre för administrativ personal trots att du var anställd för din specialkompetens på ett område?

Jag har inte själv jobbat inom IT men nära bekanta till mig har och de skulle bytt jobb på stört om de upplevt detta.
 
snackade med två kollegor idag och berättade situationen, båda två höll på att gå i taket över detta och anser att det är fullständigt orimligt. Min roll har tydligen varit svår rekryterat, då det behöver special kompetens inom det och detta arbete som jag har fått "pålagt" har inget med kompetensen att göra utan att en vilken som helst person med administrativ bakgrund skulle kunna göra detta. Det tar dock en hel del tid, planering att utföra detta administrativa arbetet och kräver en hel del uppföljning löpande. Det arbetet jag är anställd för att göra, där finns MYCKET att göra och lära sig i komplexa system, som kräver mycket fokus. Plus där är en enorm backlogg på detta arbetet, då dom som har haft jobbet innan, inte har hunnit med. Så att pålägga arbetsuppgifter som inte har med rollen att göra på just denna rollen är enligt min kollega "helt hål i huvudet". Kollegorna vill inte jag skall säga upp mig och verkar gärna vilja stödja mot chefen vid problem. Det verkar vara väldigt bra kollegor på den arbetsplatsen.
Det jag tänker är att det är just chefens inställning när du lyfter ett problem med din arbetsmiljö som är det stora problemet. Det är ju chefens jobb att prioritera om hen prioriterar de administrativa uppgifterna över de som kräver specialkompetens få hen ju göra det. Men att nonchalera problem du lyfter kring din arbetsmiljö är helt oacceptabelt och en stor varningsklocka. Fundera över om du vill jobba under en sådan chef, om man är ambitiös och har stort kvalitetsfokus är risken att man på sikt mår väldigt dåligt på en sådan arbetsplats för att man försöker göra allt trots att det inte går och kompensera för chefens ovilja att prioritera bland arbetsuppgifterna.
 
Var det alltid så att du blev tilldelad administrativa sysslor som passat bättre för administrativ personal trots att du var anställd för din specialkompetens på ett område?

Jag har inte själv jobbat inom IT men nära bekanta till mig har och de skulle bytt jobb på stört om de upplevt detta.
Inte alltid.
Men ofta just i början.
Det var sällan någon fungerande struktur över huvud taget så för att få handlingen att gå framåt blev jag tvungen att reda i den röra som var.
Med tiden så brukade saker falla på plats så att jag kunde släppa arbetsuppgifter som passade bättre på andra.
Men jag är bra på att se den stora bilden och skapa ordning i oredan.
Andra som arbetade på samma arbetsplats hade mer avdelade och tydliga uppgifter.
De hade inte fungerat med att hantera röran som blev bland allt som var bortglömt.
Det kan vara så att TS roll i gruppen är att hantera det som blivit över när de tydliga arbetsuppgifterna är fördelade.
Och om man inte trivs med det så är det ju fel arbetsplats.

På min första anställning som programmerare så var uppgifterna mycket tydliga och väl avgränsade. Det var en välorganiserad arbetsplats.
På en annan anställning, betydligt senare, så fick jag sitta av tiden första månaderna då de skulle ha mig till hands för ett projekt som hade blivit försenat i starten.
Jag läste dokumentation och hade tråkigt i väntan på att få nödvändig introduktionsutbildning.
Tålamod är nog det som jag har behövt mest av.

Men jag fungerar bra i kaos så det är inte för alla att kunna arbeta på det viset.
 
Inte alltid.
Men ofta just i början.
Det var sällan någon fungerande struktur över huvud taget så för att få handlingen att gå framåt blev jag tvungen att reda i den röra som var.
Med tiden så brukade saker falla på plats så att jag kunde släppa arbetsuppgifter som passade bättre på andra.
Men jag är bra på att se den stora bilden och skapa ordning i oredan.
Andra som arbetade på samma arbetsplats hade mer avdelade och tydliga uppgifter.
De hade inte fungerat med att hantera röran som blev bland allt som var bortglömt.
Det kan vara så att TS roll i gruppen är att hantera det som blivit över när de tydliga arbetsuppgifterna är fördelade.
Och om man inte trivs med det så är det ju fel arbetsplats.

På min första anställning som programmerare så var uppgifterna mycket tydliga och väl avgränsade. Det var en välorganiserad arbetsplats.
På en annan anställning, betydligt senare, så fick jag sitta av tiden första månaderna då de skulle ha mig till hands för ett projekt som hade blivit försenat i starten.
Jag läste dokumentation och hade tråkigt i väntan på att få nödvändig introduktionsutbildning.
Tålamod är nog det som jag har behövt mest av.

Men jag fungerar bra i kaos så det är inte för alla att kunna arbeta på det viset.

Ok, du skrev att det alltid var så på dina arbetsplatser inom IT & Telecom åtminstone de första månaderna och jag tyckte det lät väldigt märkligt.

Att TS roll skulle vara att hantera det som blir över är ju uppenbarligen fel eftersom hon är anställd för sin specialkompetens och redan har en stor backlogg. Dessa extra uppgifter tillhör ett annat arbetsområde som det redan finns personal för.
 
Ok, du skrev att det alltid var så på dina arbetsplatser inom IT & Telecom åtminstone de första månaderna och jag tyckte det lät väldigt märkligt.
Ja efter att jag slutade vara nybörjare.
Som nybörjare så fungerar ju inte det.
Det är ett tecken på dålig organisation och ett visst kaos på arbetsplatsen.
Om man inte trivs med det så skall man inte jobba på ett sådant ställe.
Det kommer inte att gå över av sig självt.
Nya verksamheter och verksamheter som fungerar dåligt brukar vara så där stökiga.

TS har hamnat i en organisation som fungerar dåligt.
I det läget så har man två val:
1. Göra något åt saken.
2. Sluta på den arbetsplatsen.

Det kommer inte att hjälpa att klaga vare sig till chefen, chefens chef eller till HR.
Om de hade kunnat bättre så hade de redan gjort bättre.
Ledningens kompetens ökar inte av klagomål.
 
Problemet är att sakerna som dom sa på intervju inte alls stämmer överens med detta faktiskt. Jag ställde massor frågor och fick bra svar på dom. Verkligheten är dock en helt annan. Jag känner mig ärlig talat "tagen på sängen" över att få alla dessa saker slängd på mig som inte ens hör ihop med min roll, efter så kort tid med.
Det är ju trist att de inte kan uppfylla dina förväntningar.
Men helt krasst så är de nog inte kapabla till att ge det stöd och den ledning som du förväntat dig.

Om du vill stanna kvar där så har du några alternativ.
Du kan sätta tydliga gränser kring dig själv.
Definiera vad du kommer att kunna leverera på en tydlig lista och lämna över den till chefen.
Du kan försöka lösa problematiken tillsammans med dina kollegor.

Ledningen kommer inte att lösa problematiken av den enkla anledningen att de är oförmögna till det.
Hade de kunnat så hade det ju redan varit gjort.

Om du inte vill arbeta under de tämligen bökiga förutsättningarna så är enda möjligheten att sluta där och hitta en bättre fungerande arbetsplats.
 
Byt jobb! Det kommer inte bli bättre.

Jag undrar hur könsfördelning ser ut på din arbetsplats.

Om du är den första kvinnan de har anställt till en roll med specialkompetens, kan det vara så att de inte klarar av att se din specialkompetens utan bara ser ditt kön dvs kvinna = sekreterare.

Om du inte är kvinna, om arbetsplatsen är jämställd med avseende på kön inom områden som kräver specialkompetens, då kan du bortse ifrån mitt inlägg.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 700
Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
25
· Visningar
1 533
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 843
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 358
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp