Inför visning!

fettso

Trådstartare
Vad får man göra på Islandshästar inför visning?
Just i det här fallet är det fölvisning jag tänker på.

Man får väl inte klippa hovskägg och liknande?
Får man ha barnolja på hästen,huvudet?
Pälsglans måste väl vara tillåtet i man svans och på kroppen?
Olja hovarna?
Kaela är van vid att "bada"(duscha)med schampo så hon kommer vara badad innan visningen.
Fölis går väl inte att påverka utseendet så mkt på...

Får man klippa svansen jämn på stoet?
Eller ska all hårväxt vara så lång och naturlig som möjligt?
Antar att man ej får klippa öronhår som sticker ut?

Visas stoet med träns?Isåfall får man ha ett lite snyggare träns med utsmyckningar?
För att visa huvudet kan man ta bort nosgrimman?
Får fölet ha en lädergrimma?(Antar det men måste fråga).

Åker ni iväg och tränar med fölen i ridhus före visningen, eller tränar ni bara hemma?
Är det noga hur sto och föl står uppställda?
Ska fölet ställas upp bakom eller bredvid stoet?
Ställer man upp dem på medellinjen(rätt upp)eller?
Brukar man både skritta och trava med sto och föl i grimma innan man släpper lös dom?
Finns där folk som hjälper till eller är det upp till mig att få dom och springa runt i ridhuset?
Hur lång tid brukar man få på sig att visa alla gångartena fritt i ridhuset?
Fölis har nämligen en tendens att bara springa fort fort i galopp...
Får fölet automatiskt en dålig bedömning om den ej visar tölt?
Mäts mankhöjden på sto och föl?
Visar man i båda varven?

Jättetacksam för alla svar och tips!!!

Sv: Inför visning!

Domaren vill se hästen så naturlig som möjligt, det räcker att borsta den. Stoet bedöms inte vid en fölmönstring. Du kan ha träns eller grimma på henne och grimma på fölet.
Jag har aldrig visat föl men en tvååring. Jag tränade bara hemma med hade jag haft bättre möjligheter/högre ambitioner skulle jag åkt och tränat i ridhus.
Det är inte så noga, bara domaren kan se fölet.
Skritta och trava med stoet vid hand, fölet om det går, annars får det springa löst.
Några minuter, lite beroende på hur hästen visar sig.
Om den visar tölt är det en fördel, ju fler gångarter desto bättre.
Mankhöjden mäts inte.
Man visar i båda varven.

Tack:)
Fler tips om vad man får inte får göra mottages tacksamt.

Men inte kan det väl skada om jag badar Kaela dagen innan?:D
Kammar henne lite....:angel:

Hej, en fölmönstring är kul men ingen "stor" sak. Du ska leda in stoet i paddocken med fölet löst efter (eller före :)) Där väntar domare och medhjälpare, de hjälper till att fösa runt fölet, ibland står
du med stoet och de ser till att fölet rör sig. Så har det varit på de fölmönstringarna jag varit på. Sen kollar domaren på fölet exteriört när det står stilla, hur den beter sig, lynnet mm. Har fått 2 stycken klass 2 för mina två jag visat efter Aegir ;)
Strokkur planerar fölmönstring i oktober, med tanke på de som har sina föl och mammor på Öland t.ex.
Lycka tilll!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 239
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var... 2
Svar
30
· Visningar
3 140
Senast: Dopy
·
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 453
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag råkade ut för en grej häromdagen som har bitit sig fast lite och jag skulle gärna vilja höra hur ni hade reagerat i en liknade... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 182
Senast: Mirabilis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka