- Svar: 45
- Visningar: 3 964
Det är fel att rida i motionsspår, tycker insändarskribenten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det sitter redan skyltar uppe med markerade ridvägar lite överallt. Hästbajset finns även på övriga vägarPrata med den som förvaltar naturreservatet om att vissa stråk kan pekas ut som ridvägar och andra hållas fria?
Aha, fattade inte att det var på redan förbjudna vägar problemet var.Det sitter redan skyltar uppe med markerade ridvägar lite överallt. Hästbajset finns även på övriga vägar![]()
Det är väl inte förbjudna vägar bara för att dom inte är anlagda ridvägar. Folk rider förmodligen överallt där det är okej att rida och överallt så kommer folk bli irriterade på hästskiten. Här omkring är det okej att rida lite överallt och trots otroligt mycket hästar så är det väldigt lite problem med hästskit faktiskt. Det försvinner snabbt här också när det regnar osv.Aha, fattade inte att det var på redan förbjudna vägar problemet var.
Det är ju verkligennär det ändå finns tilldelade ridvägar.
Uppfattade @Red_Chili som att det inte var mening med att föreslå begränsningar för att problemet var att de begränsingar som fanns inte följdes?Det är väl inte förbjudna vägar bara för att dom inte är anlagda ridvägar. Folk rider förmodligen överallt där det är okej att rida och överallt så kommer folk bli irriterade på hästskiten. Här omkring är det okej att rida lite överallt och trots otroligt mycket hästar så är det väldigt lite problem med hästskit faktiskt. Det försvinner snabbt här också när det regnar osv.
BlähI just motionsspår vet jag att det är en hel del människor som bajsar. Jag har en del bekanta som gladerligen berättar att när de är ute och springer i motionsspåren så blir de nödiga, kliver in en bit från spåret och bajsar.
Så, det är inte alltid så jäkla säkert att det är ett hundproblem.
Fast kliver människor en bit från spåren och bajsar så blir det ont om mänsklig avföring på spåret. Jag har svårt att tänka mig att människor i någon större utsträckning frivilligt sätter sig och utför sin behov i ett motionsspår. Så kul är det inte att bli störd av någon som kommer joggande eller löpande.I just motionsspår vet jag att det är en hel del människor som bajsar. Jag har en del bekanta som gladerligen berättar att när de är ute och springer i motionsspåren så blir de nödiga, kliver in en bit från spåret och bajsar.
Så, det är inte alltid så jäkla säkert att det är ett hundproblem.
Fast kliver människor en bit från spåren och bajsar så blir det ont om mänsklig avföring på spåret. Jag har svårt att tänka mig att människor i någon större utsträckning frivilligt sätter sig och utför sin behov i ett motionsspår. Så kul är det inte att bli störd av någon som kommer joggande eller löpande.
Man får rida i naturreservat sålänge man inte förstör marken. Allemansrätten gäller i naturreservat precis som den gäller för människor, bara det att ryttare får vara extra noga med vart dom rider så inte marken tar skada. Skulle nog påstå att det är ovanligt med att ridning är förbjudet i naturreservat.Uppfattade @Red_Chili som att det inte var mening med att föreslå begränsningar för att problemet var att de begränsingar som fanns inte följdes?
Om det är i ett naturreservat, så antar jag de utpekade ridvägarna är för att reservatsbestämmelserna förbjuder ridning utanför dessa. Det brukar ju vara anledningen till att peka ut speciella platser för viss användning i reservat. Det är väl ändå ovanligt att ridning är tillåten helt utan begränsningar i naturreservat? (såvida det inte är en ickefråga pga läge/naturtyp och därför inte reglerats alls)
Jag har svårt att tänka mig att människor i någon större utsträckning frivilligt sätter sig och utför sin behov i ett motionsspår.
Du skulle bli förvånad....kan jag säga.
Sedan är de flesta hundar, som har bra koppelföring också av den typen att gå in en bit från spåret. De flesta hunder vill helst bajsa i skogsriset.
Frågan är ju om det finns lämpliga platser att "rasta" hästarna på. Finns det ridvägar i närheten?
Det är konstigt tycker jag att man kan förbjuda hundar i motionsspår helt. Om man går bredvid vägen, det är ju inte i spåret men ändå vid spåret så att säga, det kan ju ingen säga något om isåfall? Det är ju inte förbjudet att gå i skogen med hunden.Jag kollade upp det med hundar i motionsspår, och lärde mig faktist alldeles nyss att hundar INTE är tillåtna i motionsspåret alldeles här hemma. Hade ingen aning, och tror ingen annan har det heller eftersom det är det mest hundtäta promenadställe jag känner till.
Det är konstigt tycker jag att man kan förbjuda hundar i motionsspår helt. Om man går bredvid vägen, det är ju inte i spåret men ändå vid spåret så att säga, det kan ju ingen säga något om isåfall? Det är ju inte förbjudet att gå i skogen med hunden.
Tror folk blandar ihop att "rasta" hundar och motionera med hundar. Dom flesta som bara "rastar" hundarna låter ju dom gå lite hur dom vill på vägen oftast vilket kan vara otroligt irriterande för dom som springer medans dom som motionerar och springer med sina hundar oftast ändå har dom kopplade då man ju oftast vill fokusera på springandet.
Lite sunt förnuft bara så tror jag alla kan samsas, om man går i ett motionsspår så oavsett hund eller inte tycker jag man bör se till att hålla fri väg för dom som springer där så dom inte riskerar att snubbla eller krocka med långsamtgående folk.
Jag kollade upp det med hundar i motionsspår, och lärde mig faktist alldeles nyss att hundar INTE är tillåtna i motionsspåret alldeles här hemma. Hade ingen aning, och tror ingen annan har det heller eftersom det är det mest hundtäta promenadställe jag känner till.
Rida får man inte göra i spåren, varken där eller på nåt av de andra motionsspåren i kommunnen, men däremot finns det gott om stigar parallellt med själva motionsspåren och där får man rida.
Även på vandringslederna i kommunen får man rida.
Det är en hel del löpare som alltid har med sig hunden när de springer, inte sällan av trygghetsskäl när det är mörkt. Då finns det kanske inte så många andra ställen att välja på än upplyst motionsspår?Fast hur jobbigt är det som häst- eller hundägare att välja att vistas på andra platser än just motionsspår när man har med sig sitt djur?
som hundägare kan man ju motionera på andra ställen den gången hunden är med?
som ryttare kan man välja alla andra ställen att rida än just motionsspår.
Det är en hel del löpare som alltid har med sig hunden när de springer, inte sällan av trygghetsskäl när det är mörkt. Då finns det kanske inte så många andra ställen att välja på än upplyst motionsspår?
Det kan man förvisso, jag skulle dock inte göra det pga rygg- och fotproblem. Så i fallet med mörker ute och hund vid min sida väljer jag motionsspår så länge det inte är uttryckligen förbjudet!Man kan springa på asfalt också om man vill och har bra skor.