”Informera om var hästarna får rastas”

Det kan man förvisso, jag skulle dock inte göra det pga rygg- och fotproblem. Så i fallet med mörker ute och hund vid min sida väljer jag motionsspår så länge det inte är uttryckligen förbjudet!

...som det ju var på något ställe.

men du och jag verkar ju tänka lika: är det tillåtet så är det tillåtet.
Är det inte tillåtet så ska vi låta bli.

Jag har dock utgått från att det är otillåtet (syftar nu på häst och vandringsled) och låtit bli men inser att det kan vara en bra idé att ta reda på vad som faktiskt gäller.

I min kommun är det tillåtet med hund på motionsspår men den ska hållas kopplad. Det framgick på hemsidan, frågan om häst och vandringsled var inte lika lätt att få besvarad.

...som det ju var på något ställe.

men du och jag verkar ju tänka lika: är det tillåtet så är det tillåtet.
Är det inte tillåtet så ska vi låta bli.

Jag har dock utgått från att det är otillåtet (syftar nu på häst och vandringsled) och låtit bli men inser att det kan vara en bra idé att ta reda på vad som faktiskt gäller.

I min kommun är det tillåtet med hund på motionsspår men den ska hållas kopplad. Det framgick på hemsidan, frågan om häst och vandringsled var inte lika lätt att få besvarad.

Vad gäller häst och vandringsled så har jag flertalet gånger ridit på Hallandsleden, som långa sträckor faktiskt sammanfaller med "ridled genom Halland". Så åtminstone där förefaller det vara tillåtet, har heller aldrig sett något som tyder på att det INTE skulle vara det. I min kommun är dock ridning generellt förbjudet i naturreservat, utom i några enstaka fall där det anlagts/anvisats speciella ridvägar som då är tydligt skyltade. Och precis som i din kommun är det tillåtet med hundar (men inte hästar) i motionsspår, men de skall hållas kopplade.

Vad gäller häst och vandringsled så har jag flertalet gånger ridit på Hallandsleden, som långa sträckor faktiskt sammanfaller med "ridled genom Halland". Så åtminstone där förefaller det vara tillåtet, har heller aldrig sett något som tyder på att det INTE skulle vara det. I min kommun är dock ridning generellt förbjudet i naturreservat, utom i några enstaka fall där det anlagts/anvisats speciella ridvägar som då är tydligt skyltade. Och precis som i din kommun är det tillåtet med hundar (men inte hästar) i motionsspår, men de skall hållas kopplade.

Ångrade mig,...

Fast hur jobbigt är det som häst- eller hundägare att välja att vistas på andra platser än just motionsspår när man har med sig sitt djur?
som hundägare kan man ju motionera på andra ställen den gången hunden är med?
som ryttare kan man välja alla andra ställen att rida än just motionsspår.
Det är ännu jobbigare tycker jag iallafall när jag är ute och går när det kommer joggare som springer förbi en i hög fart på gångvägar. Det om något är irriterande, bättre att dom som motionerar och vill hålla högre tempo också springer där dom inte riskerar att springa ner någon. Hund eller inte spelar väl mindre roll om den är med, den stör ju ingen när den springer bredvid ägaren. Dessutom behöver ju även hunden motion, och hundägare har en liten tendens att faktiskt ha med sig sin hund när dom är ute och springer eller går. Tror få som springer har lust att gå ut på ytterligare en runda när dom kommer hem för att springa med hunden.

Sen är det inte alls alltid som det är enkelt att ha med hunden på andra ställen, terrängen är inte alltid så jätterolig att gå i bredvid vägen. Är ju bättre att folk samarbetar bara, hålla sig på en sida så inte folk riskerar att krocka med en eller ramla över hunden osv. Dessutom leder många motionsslingor till andra vägar och stigar som inte går att komma till om man inte går en bit på motionsslingorna. Är väl därför det inte är förbjudet här med hund för det hade varit helt orimligt för alla.

Är det förbjudet dock så är det, tror ändå det är väldigt ovanligt med förbud helt mot hundar i spåren som ju ofta är den bästa motionspartnern att ha med.

Det är ännu jobbigare tycker jag iallafall när jag är ute och går när det kommer joggare som springer förbi en i hög fart på gångvägar. Det om något är irriterande, bättre att dom som motionerar och vill hålla högre tempo också springer där dom inte riskerar att springa ner någon.

Alltså seriöst?!? Du menar att man inte borde få springa på gångvägar? Eller att vi som springer inte borde göra det på gångvägar av någon sorts hänsyn till er som går?!? Det måste väl ändå rimligtvis gå att samsas på både gångvägar, motionsslingor och andra platser?

Fast hur jobbigt är det som häst- eller hundägare att välja att vistas på andra platser än just motionsspår när man har med sig sitt djur?
som hundägare kan man ju motionera på andra ställen den gången hunden är med?
som ryttare kan man välja alla andra ställen att rida än just motionsspår.
Det beror på de lokala förutsättningarna. En runda jag tänker på som jag ridit mycket är på 1-1,5 mil, den hade inte gått att rida om inte en sträcka på någon km var gemensam för motionsspår och ridstig (skyltat).

På vissa ställen kryllar det av motionsspår till den grad att även om det finns gott om andra vägar så blir de omöjliga att rida på för att man behöver rida på motionsspår vissa bitar för att komma dit. Eller så finns det inga lämpliga ridvägar om man räknar bort motionsspåren.

På andra ställen är det bara dumt då det finns gott om plats för alla.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Feber har upptäckts hos svenska hästar som tävlar i tyska Riesenbeck. Ryttarna på plats är kontaktade och informerade om vad som gäller...
Svar
0
· Visningar
78
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vårbjörken gjordes om. Då hotade kallblodskungen Jan-Olov Persson, 65, att sluta. Men ikonen har ändå två hästar med i klassikern på...
Svar
0
· Visningar
64
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Stor ilska väcktes över beslutet att avliva den folkkära miljonhästen Sanity. Nu kommer vändningen – hästen får leva. ”Jag vill betona...
Svar
0
· Visningar
78
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Av alla de som rider är det få som har råd med en egen häst. Det är temat i en ny låt och musikvideo som spelats in på Hummeldal...
Svar
0
· Visningar
199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025