- Svar: 45
- Visningar: 3 964
Det är fel att rida i motionsspår, tycker insändarskribenten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kan man förvisso, jag skulle dock inte göra det pga rygg- och fotproblem. Så i fallet med mörker ute och hund vid min sida väljer jag motionsspår så länge det inte är uttryckligen förbjudet!
...som det ju var på något ställe.
men du och jag verkar ju tänka lika: är det tillåtet så är det tillåtet.
Är det inte tillåtet så ska vi låta bli.
Jag har dock utgått från att det är otillåtet (syftar nu på häst och vandringsled) och låtit bli men inser att det kan vara en bra idé att ta reda på vad som faktiskt gäller.
I min kommun är det tillåtet med hund på motionsspår men den ska hållas kopplad. Det framgick på hemsidan, frågan om häst och vandringsled var inte lika lätt att få besvarad.
Vad gäller häst och vandringsled så har jag flertalet gånger ridit på Hallandsleden, som långa sträckor faktiskt sammanfaller med "ridled genom Halland". Så åtminstone där förefaller det vara tillåtet, har heller aldrig sett något som tyder på att det INTE skulle vara det. I min kommun är dock ridning generellt förbjudet i naturreservat, utom i några enstaka fall där det anlagts/anvisats speciella ridvägar som då är tydligt skyltade. Och precis som i din kommun är det tillåtet med hundar (men inte hästar) i motionsspår, men de skall hållas kopplade.
Det är ännu jobbigare tycker jag iallafall när jag är ute och går när det kommer joggare som springer förbi en i hög fart på gångvägar. Det om något är irriterande, bättre att dom som motionerar och vill hålla högre tempo också springer där dom inte riskerar att springa ner någon. Hund eller inte spelar väl mindre roll om den är med, den stör ju ingen när den springer bredvid ägaren. Dessutom behöver ju även hunden motion, och hundägare har en liten tendens att faktiskt ha med sig sin hund när dom är ute och springer eller går. Tror få som springer har lust att gå ut på ytterligare en runda när dom kommer hem för att springa med hunden.Fast hur jobbigt är det som häst- eller hundägare att välja att vistas på andra platser än just motionsspår när man har med sig sitt djur?
som hundägare kan man ju motionera på andra ställen den gången hunden är med?
som ryttare kan man välja alla andra ställen att rida än just motionsspår.
Det är ännu jobbigare tycker jag iallafall när jag är ute och går när det kommer joggare som springer förbi en i hög fart på gångvägar. Det om något är irriterande, bättre att dom som motionerar och vill hålla högre tempo också springer där dom inte riskerar att springa ner någon.
Det beror på de lokala förutsättningarna. En runda jag tänker på som jag ridit mycket är på 1-1,5 mil, den hade inte gått att rida om inte en sträcka på någon km var gemensam för motionsspår och ridstig (skyltat).Fast hur jobbigt är det som häst- eller hundägare att välja att vistas på andra platser än just motionsspår när man har med sig sitt djur?
som hundägare kan man ju motionera på andra ställen den gången hunden är med?
som ryttare kan man välja alla andra ställen att rida än just motionsspår.