inga broddhål:((((((hjälp!

Empalie

Trådstartare
T*san också, jag skodde min lille pojk i onsdags på klinken som vanligt. Han fick snösulor på och fina skor, han går utan bak just nu. När jag dagen efter skall ge mig ut och rida så skulle jag precis skruva i broddarna...tji fick jag, inga broddhål i skorna, själva skon är lite skålformad o själva ramen för att underlätta överrullning. Vad gör jag nu???????????????
Jag ger mig inte ut sådär bara till kliniken i det här vädret, just nu är det ju inte speciellt halt men om det kommer lite milväder och det fryser på igen är det ju kört.
Finns det alternativ till broddar, alltså ngt annat man kan göra, knep varor etc. HJÄLP NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:bow::bow:

Sv: inga broddhål:((((((hjälp!

Det finns väl såna gummiskor (dyra, tror jag...? :S) med broddhål. Jag kan inga märken eller så, men de har nämnt i andra trådar!
Kanske inte mycket till hjälp, men det är vad jag kommer på på rak arm. Syrrans ponny hade likadana skor som din men vi fick vackert byta till vanliga järnskor när det blev blankis. Fast vid det laget var han friskförklarad.

Oj, det låter ju hur knasigt som helst att de har skott din häst utan brodd!

Ett alternativ kan vara att byta ut ett par söm i varje sko mot söm med hårdmetallsvets på skallen. De ger ett visst halkskydd. Däremot kan de vara svåra att få tag på, och lite luriga att nita bra.

Måste hästen skos på klinik? Annars kunde kanske din ordinarie hovslagare komma ut, ta av skorna och borra hål och sedan sätta på dem igen. Det brukar min hovis kunna hälpa till med i vart fall. Kan den gå oskodd fram också är det ett alternativ. Blir ju mindre halt utan skor. Men misstänker att hästen behöver sina skor fram.

Låter som det bästa alternativet, och kliniken får betala kalaset när de gjort en sån blunder. Allternativt så får deras hovslagare pallra sig ut och göra det, utan kostnad. Rent reklamationsärende! Skor utan brodd den här årstiden, det går ju inte! Hoppas det löser sig.

Ptr

Håller med! hur kan en hovslagare sko utan broddhål så här års?? Ring kliniken på måndag och fråga hur som tänkte!?!?!?!

KL

lite ot här, men sätter ni på broddar efter skoning? alltså tar ni av och på broddar lite nu som då?! Har aldrig stött på det fenomenet. Här sätter hovis på skor och brodd, och där är dom tills det blir dags att sko igen (ifall ingen ramlar av eller nöts så att man måste byta).:confused:

är det natural balance skor du har? har det bak på min häst nu och har klarat vintern med vanliga skor fram och trakt broddar där :/
men snart så kommer hovslagaren och sätter NB skor fram också :/
kan man borra hål i dem och göra skåror med gängtappen tror ni?

I vårt stall får man inte ha broddar bak när hästarna är i hagen för att minska skaderiskerna. Så där skruvas det på inför varje ridtur och sedan av igen. Själv har jag valt att ha oskott bak istället för skor utan brodd.

*kl*
Funderar på en del av era reaktioner på att det inte var broddhål i skorna. Mina två senaste hovslagare gör bara broddhål på direkt anmodan oavsett vilken årstid det är. Är det så ovanligt?

*kl*

Jag reagerar mest på att det verkar som om folk tycker att bara för att man skor på klinik så behöver inte hästägaren tänka själv? :confused: Man får väl säga till om man vill ha broddar i om man inte vet att man alltid får det?
Jag brukar alltid ha broddhål i mina skor, men när min ena fick nya specialskor fanns inga broddhål, detta såg jag ju när han skoddes och då var det ju mitt val, det var bara att ringa och få omskott när det blev halt. I det här fallet med andra skor eftersom de första var för hårda för att borra i och få broddat på nåt vettigt sätt. Han fick därmed färdigbroddade skor.
Min andra sa jag till om att han skulle ha 4 broddhål istället för vanliga 2, och då fick jag det, men då sa jag ifrån när jag ringde och beställde tid. Min hovslagare frågar alltid om jag ska ha broddar i när han skor, för då skruvar han i dem innan han riktar skon, annars får jag göra det själv efteråt.

Mina är inte broddade bak i hagen av säkerhetsskäl, men vi har å andra sidan väldigt sällan halt i hagen.

är det natural balance skor du har? har det bak på min häst nu och har klarat vintern med vanliga skor fram och trakt broddar där :/
men snart så kommer hovslagaren och sätter NB skor fram också :/
kan man borra hål i dem och göra skåror med gängtappen tror ni?

En enkel fråga, vad tror du att NB skon gör?
Filura lite, och vad gör ett par vanliga 4 håls för skillnad?
Spännande att läsa era svar.
Och varför har den bara bak?

läst tråden och ja jag tycker kliniken har gjort fel, broddar ska vara tillgängliga att sätta på,men kanske pålle ska ha boxvila x antal veckor, så behövs inte broddarna. ;)
Monterose, ja faktiskt, pga att skorna slits ut i förtid i om de har massa hål i dem om det är sommar så man behöver inte broddhål om det inte skall ridas på halt underlag. (läs gräs)
Sebaz, skaderisk, är det bättre att pålle får fläkskador och får avlivas än en rispa?
:confused:
em-pirre, de flesta pållarna om man använder dem till ridning behöver byta ut brodden flera gånger emellan skoningarna.

Empalie, läs ditt egna inlägg och fundera på varför kliniken gjorde som de gjorde, fattar du inte, ring dem och fråga.

Snösulor men inga broddhål ??!!
Förstår inte en hovslagare att det ska vara brodd på vintern så kanske det nte är en så bra hovis trots allt....vi har också brodd dygnet runt på våra, vi har valacker i en hage och märrar i en annan och samtliga har brodd...är olyckan framma kan det ju lika gärna bli en fläkslkada eller att hästarna går o spänner sig i flera månader pga att det är halt...shit happens anyway

*kl*

TS: Har du möjlighet att få hjälp av någon hovslagare att byta ut den vanliga sömmen till s k "broddsöm" (om detta inte på något vis motverkar effekten av skoningen). Det har jag bak på de som inte är broddade i hagen och på de som av olika skäl inte kan ha vanlig brodd. Självklart inte lika effektiv som riktig isbrodd, men bra mycket effektivare än ingenting alls.

Låter tokigt för mig kan du förklara för mig varför de kan ha broddsöm men inte broddar?:confused:

martha + till dig. Tack.

För att broddsöm ger fäste utan att orsaka skador vid en eventuell spark. Dessutom påverkas inte hovvinkeln i den mån jag annars bara använder 2 brodd/sko.
Jag ser ingen vits med att brodda hur mycket som helst när det inte behövs, varken för skaderisken eller för förändringen det ger på hovvinkel och/eller glidmomentet (beroende på antal brodd) och jag skulle aldrig släppa min häst i en hage där den behöver ha skorna pepprade med brodd för att inte riskera att bryta benen.

För att broddsöm ger fäste utan att orsaka skador vid en eventuell spark. Dessutom påverkas inte hovvinkeln i den mån jag annars bara använder 2 brodd/sko.
Jag ser ingen vits med att brodda hur mycket som helst när det inte behövs, varken för skaderisken eller för förändringen det ger på hovvinkel och/eller glidmomentet (beroende på antal brodd) och jag skulle aldrig släppa min häst i en hage där den behöver ha skorna pepprade med brodd för att inte riskera att bryta benen.

Åh najs, har du länk till studie på det?:laugh:

Åh hovvinkeln påverkas, tja nada när den går i hagen, den bara gör sitt jobb, eller har ni asfalterade hagar?
Nä, så då får din pålle stå inne stora delar av vintern?:confused:

Studie på vad?

Nej mina hästar är ute minst 15 timmar per dygn oftast mer. Bara för att man inte släpper ut sin häst på en skridsko-is så behöver det inte betyda att hästen står inne. Vad har ni för hagar som är så snorhala? :confused:

Eftersom min häst är tät bak, trampar främst in extra med det ena bakbenet, så kan han få hjälp på traven med att sträva utåt med hjälp av söm, vilket jag inte kan ge honom med brodd, varför ska jag då brodda när det inte är så halt att det behövs? Mina boots gör heller inte stor nytta i snö och då tycker jag att det är onödigt att jag utsätter honom för risken att trampa sig med brodd när den inte behövs.
Har du nån studie på varför man måste brodda på icke halt underlag?

Gällande glidmomentet har jag ingen länk till nån studie, för min del har det räckt att fråga typ vilken veterinär som helst och det har hittills räckt för mig.

Senast ändrad:

"För att broddsöm ger fäste utan att orsaka skador vid en eventuell spark. Dessutom påverkas inte hovvinkeln i den mån jag annars bara använder 2 brodd/sko." DET ville jag läsa stude på. :grin:

Är de vadderade sömmen eftersom de inte orsakar skador?:p

Resten säger jag då, så söm ger dig hjälp, men ingen sko eller brodd?
Nice för dig, bilder och underlag vore rätt trevligt att få se. ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 086
Senast: Starstedt
·
Hästvård Jag har bytt hovslagare och är hittills nöjd (endast en skoning än så länge). Han var hemskt bra mot hästarna, trevlig och tar dessutom...
Svar
14
· Visningar
2 958
Senast: Susan
·
W
Hästvård Gud, det är så mycket som händer just nu. Jag vet inte hur jag ska klara av allting! Jag är helt förvirrad! Behöver verkligen alla tips...
Svar
18
· Visningar
1 739
Senast: Weathergirl
·
F
Hästvård har en häst som var mycket ömfot och iom att marken blev hård så fick han jätteont i sina fossingar. han skoddes då, och i samband med... 2
Svar
23
· Visningar
10 202
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka