Inga bromsar i år

fejko

Trådstartare
Så otroligt skön, vi har inte haft några bromsar i år. Jag bor på en liten hästgård i Östergötland och varje sommar har vi så mycket bromsar så att hästarna inte kan gå ute på dagen oavsett om de har hästtäcken och insektsmedel på sig.
Men i år - inga bromsar :)
Någon som vet vad detta beror på?
 
Så otroligt skön, vi har inte haft några bromsar i år. Jag bor på en liten hästgård i Östergötland och varje sommar har vi så mycket bromsar så att hästarna inte kan gå ute på dagen oavsett om de har hästtäcken och insektsmedel på sig.
Men i år - inga bromsar :)
Någon som vet vad detta beror på?
Vi har haft massor vid stugan i Västernorrland! Dvs som vanligt 😁
 
Så otroligt skön, vi har inte haft några bromsar i år. Jag bor på en liten hästgård i Östergötland och varje sommar har vi så mycket bromsar så att hästarna inte kan gå ute på dagen oavsett om de har hästtäcken och insektsmedel på sig.
Men i år - inga bromsar :)
Någon som vet vad detta beror på?
Ingen aning. Vi har också haft väldigt, väldigt få. Samt i princip inga mygg och inga knott alls. Och styngflugor verkar det också vara ont om (om jag dömer från de väldigt få antal äggen jag har sett på hästarnas ben).

Men humlor, fjärilar, trollsländor och flugor finns det gott om :) !

Södra Småland här.
 
Vi har haft invasion av både broms, knott och mygg. Min stackars krake till häst har kliat sig frenetisk i sommar trots täcke och spray .. Vi bor i Örebrolän.
 
Här tycker jag generellt det har varit färre insekter än vanligt. Knappt några fästingar eller getingar heller. Det enda som är precis lika illa som vanligt är sniglarna i trädgårdslandet och till min glädje så mer humlor än vanligt.
 
Bor i Skaraborg och vi har fan i mig massor. Och det är som att de ätit tillväxthormoner under vintern för de är skitstora!!
 
Ingen aning. Vi har också haft väldigt, väldigt få. Samt i princip inga mygg och inga knott alls. Och styngflugor verkar det också vara ont om (om jag dömer från de väldigt få antal äggen jag har sett på hästarnas ben).

Men humlor, fjärilar, trollsländor och flugor finns det gott om :) !

Södra Småland här.
Här blev det varmt ganska tidigt (slutet av maj?) sedan blev det kallt - kan det vara så väl att de små djävlarna dog ut?
 
Kan du inte ha honom ute på natten?
Nej han gör sig illa när han går ute på nätterna 🤨😬 Han har en förmåga att gör dumheter då. Vi har prövat förra året och året innan men sluta bara med att han var sårig överallt trots att han går själv i sin hage. En mycket speciell herre 😅 Dessutom är han på G upp i kondition och ska gå sitt första banjobb inom två veckor vilket betyder att han blir ännu mera livlig av sig. Dock så har vi försökt att se till att det ska komma undan på dagtid så gott det går. Värst för fölisen och hennes mamma men det har iaf ett hus att gå in i.
 
Vi har mycket småbromsar och fästingar, medel till mindre på styngflugan och lite getingar och stora broms.
 
Träffade en för ett par veckor sen som tog en stor tugga ur min vad. Det är fortfarande ett stort märke efter den :cautious:
Bor i Småland.
 
Vi har mindre insekter än vanligt. Tydligen pga kylig vår och att det blev kallt medan marken inte var skyddad av snön, det klarade inte riktigt fästigarna på samma sätt. Men en del finns det ju, och egentligen är det min första säsong på just denna gård, men det klart färre än jag förväntat mig.
 
Vi har mycket insekter tycker jag...
Väldigt många av de mindre bromsarna. Går inte att gå ut i hagen utan att bli biten, och man blir biten en del i trädgården med.

De stora äcklen däremot, de har vi inte alla många av.
Inte heller de som är mer trekantiga med gult på sig.
Jag vet dock inte hur inblandad bromsfällan är i att dessa är färre.

Mygg tror jag är normal mängd.
Knott var det nästan invasion vissa kvällar men lugnare nu.
 
Så otroligt skön, vi har inte haft några bromsar i år. Jag bor på en liten hästgård i Östergötland och varje sommar har vi så mycket bromsar så att hästarna inte kan gå ute på dagen oavsett om de har hästtäcken och insektsmedel på sig.
Men i år - inga bromsar :)
Någon som vet vad detta beror på?
Mycket broms på landet (norra Östergötland), men väldigt lite insekter hemma (västra Götaland). Framförallt väldigt lite getingar!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 439
Senast: hollypolly
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 703
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
839
Senast: Gulis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp