Inga kvitton = svarta pengar?

cutty

Trådstartare
Betalar sedan år tillbaka varje månad min stallhyra. Utan att någon gång fått ett kvitto. Vem är boven, jag som betalar eller stallägaren som (gissningsvis) ej tar upp intäkten?
Jag driver hästarna i ett företag och har alltså ej någon gång kunnat ta upp stallkostnad eftersom kvitton saknas, och nu vill skattemyndigheten se mina kvitton. Alltså har jag ej försökt dra av för stallkostnaden. Hur gör jag?
Förra året hade även jag en hovslagare som skrev kvitto med orgnummer, utan att ha firma. De momspengarna var jag blåst på, och kostnaden kunde jag ej göra avdrag för trots kvitto!
Tacksam för tips! :mad:

Sv: Inga kvitton = svarta pengar?

Om du inte har försökt att dra av uppstallningskostnaden, så förståe jag inte varför skattemyndigheten vill se kvitton på uppstallningen :confused:

Fortsättningsvis, så säg åt stallägaren att skriva kvitton, med motiveringen att du behöver dessa i din bokföring.

Utan kvitton kan man ju inte bokföra. Kräv kvitton av hästägaren, eller att du betalar in på post eller bankgiro, då kan du ju ha det som kvitto.

Inga kvitton skrivs ut. Ej heller uppstallningsavtal... Inte heller på fodret jag betalar för.
Inte lätt att kräva kvitton, när stallägaren har allt att vinna på att ej redovisa intäkterna. Hur många av oss hästägare får in runt 5000 kr per månad utan att behöva skatta??? Inte jag i varje fall. Pengarna jag betalar hyran med är hederligt injobbade, med 52% skatt avdragen...

Skattemyndigheten gillar nog inte direkt att hyra och foder betalas svart, även om avdrag ej yrkas. Svårt att övertyga om att jag gör allt rätt när jag ej kan bevisa.
Det räcker inte med insättningskvitton. Utan faktura, inget avdrag.

Hade du varit privatperson som blev granskad så hade det varit grönt, för som privatperson har man ingen skyldighet att ta kvitton på sina utgifter (om det inte är så att man försöker dra av dem i deklarationen förståss, men så var ju inte fallet här). Men om man har en firma och F-skattesedel så måste man ha bokföringen i ordning, dvs kvitton på alla utgifter och inkomster. Jag tror att skattemyndigheten vill se din totala omsättning (har ingen egen firma själv så jag vet inte exakt hur det går till). Och om man bedriver hästverksamhet tror jag att de kan lista ut att det medför en del utgifter att stalla upp och mata hästarna.

Precis, det är ju det som är problemet när stallägaren vägra skriva kvitto, eller låta mig/oss betala på annat sätt än kontant i handen.
Det är inte lätt att ställa krav som inackorderad...

Måste säga att jag skulle vara lite nervös i din sits!
Om du varken har uppstallningsavtal eller betalar vit hyra är du ju helt rättslös! :crazy:

Hmmm... Upplyst stallägaren om att du SKA ha dina kvitton, annars blir du så illa tvungen att hänvisa skattemyndigheten till honom/henne..:devil:
Det kanske funkar ;)

cutty skrev:
Precis, det är ju det som är problemet när stallägaren vägra skriva kvitto, eller låta mig/oss betala på annat sätt än kontant i handen.
Det är inte lätt att ställa krav som inackorderad...

Det måste ju gå att få betala med LAGLIGA pengar, eller hur?

Annars kan ju den här stallägaren göra ett besök på Åklagarmyndigheten snarast för flera års skattebedrägerier!

cutty skrev:
Inte lätt att kräva kvitton

Det måste väl vara hur lätt som helst :confused:. Bara att säga att "jag ska ha ett kvitto", punkt. Desto lättare att motivera det om du behöver det i din egen bokföring.

Sen fattar inte heller jag hur skattemyndigheten kan kräva kvitton om du inte försökt dra av för det? Det kan ju inte vara för att "sätta dit" dig isf utan stallägaren.

Senast ändrad:

cutty skrev:
Inga kvitton skrivs ut. Ej heller uppstallningsavtal... Inte heller på fodret jag betalar för.
Inte lätt att kräva kvitton, när stallägaren har allt att vinna på att ej redovisa intäkterna. Hur många av oss hästägare får in runt 5000 kr per månad utan att behöva skatta??? Inte jag i varje fall. Pengarna jag betalar hyran med är hederligt injobbade, med 52% skatt avdragen...

Han kan till och med vinna gigantiska skattetillägg eller få skaka galler! Min poäng är att han inte alls har allt att vinna....

Få honom att inse att han MÅSTE börja driva sitt stall seriöst, dvs upprätta avtal och deklarera sina inkomster! Annars kan ju en halvanonym anmälan till Skatteverket dyka upp och förstöra ALLT....

Gnist skrev:
Hmmm... Upplyst stallägaren om att du SKA ha dina kvitton, annars blir du så illa tvungen att hänvisa skattemyndigheten till honom/henne..:devil:
Det kanske funkar ;)

:bow:

Om inte han rättar sig så gör du alla en välgärning genom att hindra och obstruera oseriösa stallägare att driva verksamhet!

sjoberga skrev:
Han kan till och med vinna gigantiska skattetillägg eller få skaka galler! Min poäng är att han inte alls har allt att vinna....

Få honom att inse att han MÅSTE börja driva sitt stall seriöst, dvs upprätta avtal och deklarera sina inkomster! Annars kan ju en halvanonym anmälan till Skatteverket dyka upp och förstöra ALLT....
Det är ju inte ovanligt att skatteverket vid en revison upptäcker andra företaga som de vill titta mer på. Så anledningen till att de vill ha verifikationer på tex foder kan vara för just för att de misstänker att det finns någon som säljer svart.

Visst, sätt efter alla stallägare gör det för all del, men ni måste vara beredda att betala för er därefter. Hur det än är så blir det dyrare för hästägarna med vit stallhyra. Räkna med minst 25% dyrare stallhyra för de som hyr svart. Sen vill jag säga en sak för egen del. Att inte skriva kvitto betyder inte att ni betalar svart. Stallägaren kan mycket väl redovisa för sina inkomster fast du inte har kvitto. Jag brukar inte ta kvitto när jag är på ICA men inte sjutton handlar jag svart för det.

kenneth skrev:
Visst, sätt efter alla stallägare gör det för all del, men ni måste vara beredda att betala för er därefter. Hur det än är så blir det dyrare för hästägarna med vit stallhyra. Räkna med minst 25% dyrare stallhyra för de som hyr svart. Sen vill jag säga en sak för egen del. Att inte skriva kvitto betyder inte att ni betalar svart. Stallägaren kan mycket väl redovisa för sina inkomster fast du inte har kvitto. Jag brukar inte ta kvitto när jag är på ICA men inte sjutton handlar jag svart för det.

Vi har ju haft den här diskussionen förut, men se vilka problem det blir när man inte har kvitton! Att vara medhjälpare till ekobrott är ju inget som heller ska löna sig!

Självklart skall man betala för den tjänst man utnyttjar inklusive de skatter det medför.

Och visst, får man inte kvitton varje gång betyder det inte att det inte redovisas (men oftast är det nog tyvärr så). Dock är ju alarmklockan igång om man INTE KAN få kvitton, då är det definitivt ekobrott bakom.

Var det mitt inlägg du svarade på? Jag skriver inget alls om att någon borde sättas åt. Jag skriver bara att skatteverket ibland gör revision och att de då ibland hittar uppgifter även om andra företag än det de först gick in för att kontrollera. Det är en risk de som kör svart bör kalkylera med.

Vad du och jag tycker om det kan vi lämna därhän för det bryr sig skatteverket inte om ändå.

Många som inte får kvitto betalar ju faktiskt svart. Och begär de kvitto kan de få räkna med att betala momsen för att få få kvittot.

Våra inackorderingar får kvitto, vi kör allt i vår hästverksamhet vitt.

Men några jag känner hade en häst på sitt bete 1 månad och tog pengarna i handen. Sen ville hästägarna ha kvitto för att kunna dra av momsen. Men då fick dom ju naturligtvis betala 25% till först innan dom fick sitt kvitto.

Jag som försöker försörja mig på min hästverksamhet vill köra vitt och hoppas att andra också vill det. Men många som ska betala för tjänster inom hästnäringen är inte beredda att betala det.

Detta får mig att tänka på nåt annat intressant. OM ni som privatperson (obs gäller alltså inte trådskaparen t ex) möter detta "då kostar det 25% mer", så har ni ingen skydlighet att betala det! En näringsidkare är nämligen SKYLDIG att uppge priset inkl moms till privatpersoner. Den får INTE läggas på i efterhand!!

kenneth skrev:

nej , men dom redovisar allt på ICA, vilket den stallägare kanske inte gör om den tar svarta pengar....

jag har aldrig problem med att få kvitton..jag måste ha dom för redovisningen och det är aldrig nån som har nåt emot det....svarta tjänster för mig blir dubbelt så dyrt om jag inte kan redovisa vart pengarna tar vägen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka