Inga kvitton = svarta pengar?

Sv: Inga kvitton = svarta pengar?

Apropå, jag var och köpte en höbal av AH häromdagen... Han blev inte såå glad när jag ville ha det vitt :p.

Minstral skrev:
Jag som försöker försörja mig på min hästverksamhet vill köra vitt och hoppas att andra också vill det. Men många som ska betala för tjänster inom hästnäringen är inte beredda att betala det.

Och problemet är att skattemoralen hos "hästfolk" tycks vara ofattbart låg. Både på säljar och köparsidan. Men som vi diskuterat i andra trådar, detta är det största hindret för utvecklingen av hästnäringen by far. :cry:

Repeated: Har man inte råd, så prioriterar man om eller låter bli..... Så "beredd att betala" är ju ett ganska märkligt uttryck....

Helt rätt. Men i det här specifika fallet med beteshästen så visste dom faktiskt att det var svart. Och att då kräva kvitto i efterhand är ju lite dumt :angel: Då får man nog vara beredd att hosta upp 25%.

Tänk så mycket krångel man slipper genom att köra vitt ;) F.ö. så blev ett par av mina inack. förvånade första gången de fick kvittot, hade de aldrig varit med om :eek:

Har fortfarande en som inte bryr sig om sitt kvitto, men det ligger här inne och vi måste ju ändå skriva det för att kunna föra in det i bokföringen.

Jag skulle bli skitglad om jag var bonde och någon ville betala vitt.Då kan man ta ut en TG på minst 40-50 och tjäna riktiga stålar.
MEN jag tror svenska folkets hästmänniskor är lagom kaxiga idag när typ alla privathästägare köper svart.
Den dagen de som klagar på svarta hö(ink mig själv jag vet :smirk: )
Den dagen de kommer bli vitt på höet skulle nog höpriset gå upp till ca 10-20 kronor KILOT! :crazy:
Och man är inte lika kaxig längre och då klagar amn på de dyra höpriset ist.. men visst är de som så att svenska folket älskar att klaga=)
Är de inte kallt så är de fanimej för varmt :smirk:

Och då skulle min häst kosta som äter 10 kilo om dagen mellan 3000 och 6000 i BARA hö kostnader :crazy:
Vilket JAG tror kommer öka vanvårdet hos djur då folk inte har råd men vill inte sälja hästararna :crazy:

Sen en stallhyra på minst 1600 I kallhyra :crazy:

Då är de bara till att sälja hästen och börja fönstershopping :D

:rofl:

ibland är du bara för rolig...tur att inte min leverantör är på forumet...för jag köper mitt för 1,45 + moms :angel: hemkört........och han håller BARA på med foder......och lever på dessa 1.45....

den enda kalkylen jag kan tänka mig är om jag själv skulle ta in.....med maskiner som krånglar...vädret som krånglar :rofl: ung så kände jag ett år för länge sen att höpriset var uppe i då ALLT bara krånglade :rofl:

Men en bonde behöver väl inte köpa mer än en Ferrari Enzo om året? :)

Vi köpte vårt hö för 2,50 inkl moms och hemleverans och det är ett ganska "ordinärt" pris i år har jag fått för mig. VITT!. (ej analyserat dock.)

Så 10-20 kr / kg är ju rena fantasipriset......

_Morotsbiten_ skrev:
Den dagen de kommer bli vitt på höet skulle nog höpriset gå upp till ca 10-20 kronor KILOT! :crazy:

Sen en stallhyra på minst 1600 I kallhyra :crazy:

Är du på riktigt?! Jag betalar 2 kr + moms (det blir 2,50 kr/kg för alla som inte orkar räkna). På faktura, alltså inte svart.

För hösilage 1,52 kr/kg + moms (1,90 kr/kg inkl. moms), också på faktura. Inte svart.

Stallhyra, på kvitto (fullservice) 2400 kr.

Lever du en parallellvärld?

Om du hyr av en privatperson så behöver det inte vara svart bara för att man inte får kvitto.
Man gör precis som om man hyr ut ett rum i sitt hus, man tar upp inkomsten i deklarationen och drar sedan av skatten på det. Då är det dock inte moms vi pratar om.
Så som svar på frågan: Inga kvitton = svarta pengar?
- Nej, det behöver inte vara så - men det kan vara så.

Minstral skrev:
Men några jag känner hade en häst på sitt bete 1 månad och tog pengarna i handen. Sen ville hästägarna ha kvitto för att kunna dra av momsen. Men då fick dom ju naturligtvis betala 25% till först innan dom fick sitt kvitto.
QUOTE]

Självklart! Att de får betala 25% till är väl att "tolka snett" då de ju ville ha kvittot för att kunna dra av momsen, alltså +- noll. ;)

Tråkigt nog ej hur lätt som helst. Passar inte läget kan jag ta mina hästar och dra...
Skattemyndigheten undrar eftersomn jag driver firma utan att äga stall. Det så klart att även de vet att det borde funnits en post som heter hyra. Det är problemet att den posten saknas... Dock ej i min plånbok!

Suck!
Ta dina hästar o dra. Om nödvändigt förklara att du aldrig fick ngt kvitto o därför aldsrig gjorde avdrag.
PL

Precis :) Grejen med de hela var ju att de skulle fatta att om de inte betalade vitt, så kunde dom ju inte heller dra av. Det var ju dom som försökte dra en penna efter svart-uppgörelsen. Alltså +-0 ;)

*lånar en knapp*

Om jag har låt mej säga tre hästar i ett företag. O jag bara låter dom äta hösilage under ett år.. inget krafft inga tillskott... och dom står på tja.. halm kanske.. om de då inte finns några kvitton på krafft eftersom jag inte användt de kan dom då hävda att jag MÅSTE ha köpt krafft svart??

Försöker bara följa era tankegångar..
Likaså.. om de e så att jag inte betalar någon hyra på stallplatser utan har hästarna gratis på ett ställe.. Jag lånar ett stall av en kompis utan vinning för någon.. måste jag då ha kvitto för de?? hur skall dom kunna bevisa att jag faktiskt betalar när jag inte gör de??!!

Problemet är nog större för stallägaren, än för dig....
Har du någonting skriftligt öht ? Ex brev där du ber/kräver att få kvitton på stallhyran, så att du kan visa på att du åtminstånde Försökt få ut kvitton?

Varför vara så otrevlig??

Ska amn gå med VINST så blir de dessa priser.
Vad tror du en traktor kostar att köra PER timme?? vet du hur mycke soppa en sådan drar??
VET du hur mkt jobb de ligger EFTER att du har åkt på åkern att göra rent alla grejer serva traktorn och andra maskiner du använt för att ta in höet??

De är INTE bara de timmar PÅ åkern som en bonde ska ta ut lön på!

Att ta in höet är de lättaste de som tar tid och pengar är allt runt om kring!

De ska man ju lägga in i priset OCH moms sen om du har anställda ska de vara mera avgifter som ska räknas in i hökilopriset!

2-3 spänn kilot är de många i stockholmsområdet som köper SVART vet jag!
Så de vitt är VÄLDIGT billigt. Den bonden kan inte leva på att bara sälja hö utan den bonden slumpar bort sitt hö!

Ferrari??

Se mitt senaste inlägg

Så trevligt för han då... han lär knappast gå med vinst! eller så har han lilla grålle från 1800 talet :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka