Inga papper?

A

Alize

Har nyligen köpt häst som jag tidigare hyrt men säljaren bryr sig tydligen inte det minsta. De enda papper som vi fått är ett vaccintionsintyg där inte någon information om hästen är ifylld och ett försäkningspapper. Han är registrerad som arab (Har kollat upp det) men tydligen har säljaren slarvat bort :confused: registreringsbeviset. Vilka mer papper borde vi få? Och vad ska jag göra? Säljer hon en registrerad häst så måste hon väl lämna ut registreringsbevis? Vet ju inte ens hur gammal hästen är!! Född 1994/1995/1996 står det i dom papper jag har (står olika i alla papper?) :confused: :confused: :confused:
 
Du ska få ALLA hästens papper då du köpt den, jag hoppas ni har skrivit kvitto/kontrakt på att det är du som äger hästen. annars kan du få problem senare. Eftersom du säger att hästen är registrerad tror jag det ska gå att få ut ett nytt reg bevis med underskrift från förra ägaren...men jag är inte helt säker.
 
Du måste få alla papper. Om din här nu är registrerar som arab så kan du höra med svenska arabförbundet om hon finns registrerad eller ej, Det är ju viktigt att få rätt papper till rätt häst.
 
Har kollat, han är registrerad. Men vi kan inte få några registreringspapper innan hon skickar in sitt registreringsbevis. Som hon slarvat bort?
 
Rasföreningen kan ju "döda" det gamla reg. beviset men jag tror :confused: att den registrerade ägaren måste begära detta. Annars om papprena är helt borta och hon vägrar samarbeta men du kan få fram härstamingen på honom borde det väl gå att göra om hela registreringsprocessen :confused: kanske?
För hennes del har hon väl ingen som helst nytta av att dels stå som ägare på en häst hon inte äger och dels ha kvar ett papper på en häst hon inte äger?
mvh Maria
 
Har ingen härstammning, inte ens ålder. Och man kan väl inte registrera en häst som redan är registrerad som något annat? Och hon säger att hon ska ordna papper men hon gör inte det. Vet inte om man kan få ett nytt registreringsbevis om hon tappat bort det hon har? Mera papper som man borde få? :banana:
 
Tänkte bara att eftersom du skrev att du kollat och han var registrerad så borde du kunna få fram uppgifterna på honom också. Vet inte om det går att registrera om en häst som redan är registrerad. Hur kollade du? Om du ringer till rasföreningen så borde de ju kunna kolla om det finns någon häst med det namnet som är i rätt ålder, då borde du kunna få fram både exakt ålder och även härstamningen. Kanske kan du även rådgöra med dem om hur du ska gå tillväga, om de t ex kan döda det gamla registreringsbeviset.
Är du helt säker på att han verkligen är registrerad? Ganska vanligt annars att säljare säger at hästen är registrerad och renrasig men att papprena "tyvärr kommit bort", sen visar det sig att hästen inte är varken eller.
mvh Maria
 
Kan du inte "hota" :devil: med att kontakta en advokat? Det gjorde en bekant till mig när hon inte fick papperna på den häst hon köpt, och DÅ kom papperna fram illa kvickt! :)
 
r det en registrerad arab (arabiskt fullblod) SKA säljaren skicka in regbeviset i ORGINAL till ARAB (ARabhäst Registratur AB) för ägarbytesregistrering. Ingen annan!
Detta för att säljaren skall få tillbaka deponeringen på 300:-.
Köparen får sedan en faktura från ARAB med ägarbytesavgiften OCH en ny deponering, summa 650:-
Detta för att köparen, OM han/hon säljer hästen en gång skall få tillbaka deponeringen vid en ny ägarbytesregistrering.

Be säljaren att skicka in reg.bevis i orginal till ARAB alltså!
Kan säljaren verifiera att reg.beviset ÄR bortslarvat så ring ARAB på 046 - 25 55 51 (både säljare och köpare) och hör OM dublett kan utfärdas!
Även som säljaren inte tyclks bry sig så locka med att deponeringsavgiften återbetalas till honom/henne!

Ett reg. bevis i orginal på arabiska fullblod skall alltså ALDRIG lämnas ut till köparen eftersom säljaren SKA skicka in detta till ARAB för ägarbytesregistrering. Sådana regler har vi inom ARAB.

Men som sagt var, alla sådana frågor besvaras av ARAB (Arabhäst Registratur AB) Box 47 245 21 Staffanstorp
tel: 046 - 25 55 51 fax: 046 - 25 04 09
e-post: info@arab.se
OBS! Dock ytar det lååååång tid att få svar epostmässigt. Snabbast är per telefon.

Har Du fler fårgor är Du även välkommen att höra av Dig till mig direkt. Har suttit i ARAB's styrelse tills i våras. (Avgick på egen begäran p.g.a. tidsbrist)
carina@cesamarabians.com
 
Svarar Dig, men det gäller egentligen alla inlägg här.
Det är INTE SAHF (Svenska Arabhästföreningen) som registrerar arabiska fullblod och Partbred Araber. Det är ARAB (Arabhäst Registratur AB), ett helt fristående bolag från rasföreningen. Och att det är så beror på en låååång och tråkig historia från tidigt 90-tal, som jag absolut inte vil lgå in på här.

Bara för att klargöra!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 692
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 860
Senast: Dopy
·
Äldre Hej! Vet att det finns kunniga jurister här och vill passa på att fråga om ett köp av begagnad bil. Vi är inga bilexperter och har...
Svar
17
· Visningar
1 543
Senast: Mia_R
·
Avel Hej! Jag ska köpa en frieser och vanligtvis gör man ju ägarbyte när man köper en häst/hund. Problemet är att jag har skyddad identitet...
Svar
15
· Visningar
2 504
Senast: Bianca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp