Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

-kl-
Många tävlingar är kanske svåra att sänka avgifterna på, eftersom klubbarna i stor utsträckning haft sponsrade hederspriser. Då blir det ju ingen skillnad i utgifter för klubben. Det är ju endast de tävlingar som tidigare haft penningpriser som går att dra ner en aning på, så jag tror inte man ska förvänta sig några större förändringar. Flertalet lokala och regionala som mina tjejer varit iväg på har varit pokaler, glasstatyetter el liknande som hederspriser och det kommer ju att vara samma kostnad för klubbarna nu också.

-kl-
Många tävlingar är kanske svåra att sänka avgifterna på, eftersom klubbarna i stor utsträckning haft sponsrade hederspriser. Då blir det ju ingen skillnad i utgifter för klubben. Det är ju endast de tävlingar som tidigare haft penningpriser som går att dra ner en aning på, så jag tror inte man ska förvänta sig några större förändringar. Flertalet lokala och regionala som mina tjejer varit iväg på har varit pokaler, glasstatyetter el liknande som hederspriser och det kommer ju att vara samma kostnad för klubbarna nu också.

Tyvärr är det ju precis som du säger inte så stor skillnad på avgifterna och det går inta att sänka hur mycket som helst om man vill få lite ekonomi i tävlingen också. Och det måste man få annars kommer man ju aldrig att kunna byta underlag på banan, fixa nya hinder o.s.v. Dryga kostnader för arrangören för att tävlingsplatsen ska vara "i trim ". Detta påpekade vi mer än en gång när vi hade möten om detta förslag, men för döva öron !!!! :devil:

Vi har sänkt våra avgifter ca 10 - 40 kr / klass och lägre anser vi inte att vi kan gå. (på vår senaste tävling fick vi många positiva kommentarer att vi hade låga avgifter, dock inte så lågt som 60-70 kr!) Hederspriserna kostar ju pengar också och rosett och plakett finns ju kvar. (Hos oss ska också distriktet ha 5 kr / start. Sedan står det ju i TR att man kan ta upp till 100 kr / klass för en avd B och bara ge en rosett för det !! :o :eek:

Tyvärr ha en del arrangörer helt struntat i att ens se över sina avgifter utan är snarare dyrare än förut ! Hoppas verkligen att det blir en ordentlig utvärdering av detta och att beslutet rivs upp. Kanske om motion till förbundsstämman i år ??

Svarar till både dig och Ponny1.
Om kostnaderna ändå inte kan sänkas rejält så tycker jag nog att man kan slopa hedersprisen helt och hållet. Många gånger är det ju ändå bara skräp som man inte har någon nytta av.
Ljungbys nationella hade en kostnad på 70 kr per start, det tycker jag är en rimlig sänkning.
Blir det ingen sänkning är ju beslutet ändå meningslöst och borde således kunna rivas upp.

Jag hoppas verkligen att diskussionerna kring det här fortsätter.

Inte NOG, det ÄR så.

Jag kan tänka mig att i Ljungby som ju är en ganska stor tävling, använde man sina sponsorer till att subventionera avgifterna istället, och det är väl så förbundet har tänkt sig. Och det tycker jag är bra. Men på de flesta lokala - regionala har man inga sponsorer utom möjligen att lokala hästaffärer skänker hederspriser, och då gör det ju ingen skilnad.
Jag håller med om att man kan slopa hederspriser, vårt sekretariat blev utskällda i en halvtimme för att schabraket som delades ut var brunt, "Hur kunde man dela ut ett brunt schabrak!!!" Det slutade med att sekr. personalen tryckte schabraket i famnen på ungen och sa "gör vad du vill med det, det är ditt pris", varvid ungen går ut och ger det till en kompis för att hen inte ville ha det. Suck.

Jag tycker inte att det är så jättebra, däremot bättre än att ha samma avgifter med sämre priser vid placering :mad:

Det är ju sällan man får något användbart, tyvärr. I somras fick ponnyn en flyveil i en otäck mintgrön färg. Ponnyn använder i flyveil så den la vi ut i stallet så vem som helst fick ta den.
Hon har också fått en röd-svart-rutig grimma som var för liten.
Någon mystisk kräm som ingen vet vad den ska vara till.

Vad är det för något att få när man gjort en bra runda?
Ett brunt schabrak vore roligare, även om ponnyn ifråga har 3-4 bruna schabrak redan :p

Jag tycker att det är jättedåligt. helt enkelt aldelles kasst.. :(

Så här står det angående Ridsport Ponny Cup och det borde väl tillfredsställa alla ?

"Nytt för 2007: Det blir gratis att starta i Ridsportcupens alla deltävlingar! Tidningen Ridsport har tagit fasta på att borttagandet av prispengar ska innebära att det blir billigare för ryttarna att tävla. Därför kommer det inte att finnas några anmälnings- och startavgifter i Ridsport Ponny Cup-klasserna.
Segertäcke kommer att delas ut till vinnaren i varje kategori. Dessutom blir det hederspriser och de rödvita ridsportrosetterna förstås!
Finalen blir något alldeles extra. I stället för prispengar kommer ryttarna att tävla om en fri träningshelg för någon etablerad tränare eller framstående tävlingsryttare. Det blir de fyra främst placerade i finalen i kat B, C och D som vinner detta pris. Alltså tolv ryttare och deras ponnyer, som får åka på en gemensam träningshelg - och detta kommer självklart att uppmärksammas med ett reportage i tidningen"

Det måste väl vara bättre än både pengar och hederspriser som ingen tycks bli glad över? Det finns ingen annan sport där barn vinner pengar så jag tycker beslutet är bra!

Men ridsports ponny cup är det ju långt ifrån alla som kan tävla i. Det går ju i Msv A (?) och hr blir det då för dem som inte tävlar medelsvåra klasser? För dem blir det ju ingen förändring.

Ingen annan sport kräver redskap för hundratusentals kronor heller :smirk:

Dessutom vann inte ryttarna pengarna utan ponnyägarna, om man nu inte avtalat annat.

Men ridsports ponny cup är det ju långt ifrån alla som kan tävla i. Det går ju i Msv A (?) och hr blir det då för dem som inte tävlar medelsvåra klasser? För dem blir det ju ingen förändring.

Medelsvår B har kvalklasserna alltid gått i :) Finalen är väl MsvB+5 för kategori C och D, om det inte var MsvA. Nåja, kvalen är iaf i MsvB.

Men alla tävlar ju inte medelsvåra klassern, oavsett om der är Msv B eller A, det jag menade var att det inte hjälper de som tävlar LA eller lägre om det är gratis att starat i RPC.

Nänä, jag förstår alldeles utmärkt vad du menar. Jag ville bara påpeka att RPC går i MsvB och inte i MsvA.
Jag håller med dig om att en cup med vettiga betalningsregler knappast gör saken bättre, särskilt när de som anordnar cupen faktiskt tycker att beslutet är rätt dumt ;)

Det finns ingen annan sport där barn vinner pengar så jag tycker beslutet är bra!

Ponnytrav och golf är två exempel. Ett mer närliggande är om du tävlar häst istället för ponny, då går det bra att vinna pengar, även om du så bara är 13 år!

Jag vill ha pengar, ingen ny grimma igeeeeeen!:eek: Nämen det var ett skämt! När barn är inblandade, då ska det var lek!

Bara en fråga,
om det nu ska vara en lek. Varför då anordna ponnytävlingar öht? Eller hårddra det, barn får inte tävla i några sporter eller lekar öht :smirk:

Jag tycker att det är dåååligt, jag menar det kostar mycket att starta och om man lyckas kamma hem någon hundralapp då och då räcker det ju till någon start extra och det leder ju till att fler tävlar och det i sin tur leder att vi får bättre och bättre ryttare :D

Det är ok, om man vinner pengar, så att man kan bekosta resan hem och kanske en till tävling, men jätteprissummor, då tycker jag att det är liiiite för mycket. Jag kan förstå dom som inte blir så glada av att släpa hem sin elfte grimma. Men så finns det dom som aldrig vinner också, men ändå fortsätter att tävla, bara för det är så kul.

Precis. Prispengarna i ponny-SM på min tid tror jag var 5000, 3000, 1000. Ett brons täckte alltså t ex uppstallningen ganska precis.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*... 2
Svar
22
· Visningar
2 694
Senast: Murray
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
665
Senast: Blyger
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 661
Senast: Mirtai
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När... 3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 417
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur