Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Hmm, jätteprissummor. Var har du hittat sådana? Det finns ju knappt ens på ridhäst-elit-nivå i Sverige.

Tycker att det är skit dåligt att vi barn inte får tävla om pengar??

Jag tävlar iallafall inte om pengarna utan om en heder att bli placerad
det tycker jag är viktigast och pengarna blir en bonus

Ofta så är (var) det inte så stora prissummor, så jag tycker det är lite löjligt att ta bort den lilla summan som det var (med tanke på hur dyrt det är att hålla en häst i tävlingskondition...)
För mig var det en lite extra sporre att kunna köpa nåt extra till sig eller hästen när man vunnit!:cool:
Det enda som är lite bra är väl att föräldrarna inte kan pressa sina barn till mer än vad de klarar av eller igentligen vill, men jag tror det är (var) ganska ovanligt. Dom som pressas för mycket kommer ändå inte att lyckas i längden! :devil:

Det är troligen ett hederspris. Du fattar kanske det ologiska ;) Man får alltså ge bort en moped men inte 400 kronor :smirk:

Och 7 000 kronor är ingen större summa pengar om man tittar på vad ett nationellt meeting kostar med två ponnyer och boende för fyra personer...

Man vill ju ha pengarna :devil:

Ja, det är väldigt ologiskt. Hellre pengar då! Det ska ju kunna gå att finansiera sitt tävlande, så att man inte ska behöva barabetala och inte få något tillbaka.

Vad de flesta klubbar tycka ha missat är att det är OK att betala tillbaka start och anmälningsavgifter som pris. Varför utnyttjar inte fler denna möjlighet? Det kanske är billigare för klubbarna att köpa billiga/tigga ihop saker som ändå inte går att sälja till ett vettigt pris?

*Knapplån*

Puttar upp genom att påpeka att det var en bra text i senaste Ridsport. Jörgen Ottosson hade letat upp några tävlingar och jämfört årets kostnader med förra årets och också plockat med vad man fick i pris.
Vad tycker ni andra?

vad kom han fram till då? Var det billigare, dyrar eller inte skilnad på kostanderna?

Om jag minns rätt så var det marginellt billigare eller så var det dyrare. Enda riktigt stora skillnaden var Ljungbys nationella i februari. (70 kr/start)
Annars låg klasskostnaderna på i princip samma nivå som 2006. Inga skillnader i vet.avgift eller uppstallning heller.
Alla tävlingar han kollat hade rosett och plakett i pris. Några hade segertäcke, meetingpris och/eller hederspris.
(Men tillåt mig tvivla på att hedersprisens värde uppgår till summan av insatsen, ens om man räknar med plaketten som kan räknas som hederspris.)

*kl*

Jag tycker att det är helt idiotiskt att ta bort premierna för ponny. Jag tävlade ganska mycket själv när jag var i ponnyåldern och de prispengarna jag fick gick alltid till att finansiera mitt tävlande. Dessutom tycker jag det är bättre att få pengar i pris än en massa prylar som man redan har för många av.

När det gäller anmälningsavgifterna är det svårt att sänka dem för mycket. Jag och de andra i tävlingsektionen på min hemmaklubb sitter för tillfället och planerar årets regionala ponnytävling och diskuterade just avgifterna. En rosett kostar ca 20:- och en plakett ca 30-50:- beroende på typ. Och sen ska ett hederspris finansieras. Det är svårt att få en tävling att gå runt med alla avgifter. Det enda man egentligen tjänar på är uppstallningarna.

Nej, jag tycker det var bättre förr.

När det gäller anmälningsavgifterna är det svårt att sänka dem för mycket. Jag och de andra i tävlingsektionen på min hemmaklubb sitter för tillfället och planerar årets regionala ponnytävling och diskuterade just avgifterna. En rosett kostar ca 20:- och en plakett ca 30-50:- beroende på typ. Och sen ska ett hederspris finansieras. Det är svårt att få en tävling att gå runt med alla avgifter. Det enda man egentligen tjänar på är uppstallningarna.

Varför inte göra som föreslagits i tråden, av bland andra mig själv, och som Ljungby gjorde på sina nationella i februari? Dvs ta bort hederspriserna och sänka kostnaden. Ingen vill ju ha hederspriser ändå. Dvs. rosett, plakett och kanske ett segertäcke.

:) jag tycker man ska få pris pengar!!!

Jo, den tråden såg jag också. Skrev nog i den också ;)
Men det är ju ingen nyhet att det inte är ett genomtänkt beslut. Frågan är väl bara när SvRF själva ska upptäcka det.

SvRF kommer att upptäcka det då NM i körning ska gå. Då kommer dispanserna att hagla, jag lovar.:smirk:

Jo, de kanske skulle dela ut dispens till alla som är 13 år eller äldre rakt av. Då får ju ändå inte barnen, 12 år eller yngre enligt deras definition, några prispengar.
Alla blir glada, nästan iaf ;)

Någon föreslog att det hade räckt att ta bort prispengarna på b-ponny och det är visserligen inte perfekt med bra mycket bättre än det här i alla fall.

Jepp, det hade varit ett bättre alternativ. Där är ju barnen faktiskt bara upp till 13/14 år.
Det optimala, om tramset ändå ska genomföras, är att det är ryttarens ålder som avgör. Oavsett om hon sitter på B-ponny eller stor häst.
Dock kan det kanske bli krångligare administrativt men det behöver inte bli det. T.ex. vanliga premier till de som är 13 år och äldre och presentkort eller dylikt till de som är yngre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*... 2
Svar
22
· Visningar
2 694
Senast: Murray
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
665
Senast: Blyger
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 661
Senast: Mirtai
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När... 3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 417
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur