Bukefalos 28 år!

Inga sporrar på kvalitén, varför?!

AW

Trådstartare
Läste igenom det nya reglementet för kvalitén och läste till min stora förvåning att man inte längre får bära sporrar. Är det någon som vet eller har någon idé om varför? Hästarna tränas väl ändå förhoppningsvis mot sporten, där sporrar måste bäras från och med regional nivå. Är det då inte konstigt att man vid ett så viktigt tillfälle som detta ändå är inte får ha den utrustning som hästarna är vana vid? I 2010 års reglemente är det valfritt, det känns mycket mer vettigt... så varför ändra?

Reglemente 2010, sid 10
Ryttarens klädsel i uppsuttna moment ska vara ridkavaj, ljusa enfärgade ridbyxor och stövlar samt ljus polotröja
eller skjorta med vit slips eller plastrong.
Ridstövlar får bytas ut mot jodphursskor och s.k. shortchaps utan fransar
Spö och sporrar får bäras. Ryttare till hingst skall bära spö.


Reglemente 2011, sid 6

Spö får bäras. Spö eller pisk får ej vara försedd med plastpåse eller dyl. Ryttare till hingst skall bära spö. Sporrar får ej bäras.
 
Sv: Inga sporrar på kvalitén, varför?!

Det visste jag inte, när jag tänkte ställa upp och visa min fyraåring (vilket inte blev av sen) så var jag glad att det var frivilligt. Jag hade inte använt sporrar på henne än då och ville inte vara tvungen att "vänja in" henne med det då heller.
 
Sv: Inga sporrar på kvalitén, varför?!

Kan tänka mig att man vill se hästens kvalitéer och därför tillåter så lite hjälpmedel som möjligt.
 
Sv: Inga sporrar på kvalitén, varför?!

Tycker inte det är konstigt alls, på den nivån det är på bör inte sporrar krävas för att uppnå det målet som ska uppnås.

Hade ju inte varit kul att se en såpass ung häst inte kunna grunderna utan sporrar.
 
Sv: Inga sporrar på kvalitén, varför?!

Jag kan väl tycka att en häst inte är tillräckligt grundriden om den blir förvirrad av att man inte har sporrar.. Förhoppningsvis börjar man väl inridningen utan, så det lär väl vara det mest naturliga för hästen?
Blir ofta förundrad över alla dessa hjälpmedel folk känner att de bara måste få ha för att kunna visa/tävla hästen.. Tycker också att det är lite knepigt att vissa hjälpmedel är obligatoriska på vissa nivåer.. Varför ska jag ha sporrar på en häst som är så välutbildad att den gladeligen gör det jag ber om ändå?
 
Sv: Inga sporrar på kvalitén, varför?!

Jag tycker det låter konstigt, precis som du säger matchas ju hästarna för vanliga tävlingar i den åldern och då bör ju samma regler gälla även för visning på kvalitén. Valfritt borde väl ändå vara det mest rimliga, konstigt!
 
Sv: Inga sporrar på kvalitén, varför?!

Fast man använder ju knappast sporrar jämt?!

Tycker det är jättebra. Man ska inte behöva sporrar för att visa upp hästens kvaliteter.
 

Liknande trådar

Utrustning "Hjälm ska bäras vid all ridning inom tävlingsområdet. Skyddsväst får bäras i samtliga moment. Till och med utgången av det kalenderår...
Svar
4
· Visningar
1 137
Senast: Void
·
Hoppning Om man rider pay and jump/träningstävling, och det i proppen står : "Utrustning/klädsel: Hjälm, ridbyxor, långärmad tröja och...
Svar
8
· Visningar
5 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp