Bukefalos 28 år!

Hur långa sporrar?

Olivia_locke

Trådstartare
Om man rider pay and jump/träningstävling, och det i proppen står :


"Utrustning/klädsel: Hjälm, ridbyxor, långärmad tröja och stövlar/eller ridskor med shortchaps är
obligatoriskt. Säkerhetsväst skall bäras vid all ridning på området av alla ryttare fram till och med
det året ryttaren fyller 18 år."


Alltså står det inget om klädsel enligt TR. Hur långa sporrar får jag då ha på ponny? Och vad för typ av sporrar får jag ha?

Har en ganska dum ponny som leker skänkeldöv när det inte längre är kul att hoppa... Hon är ottitig egentligen och hoppar allt på framhoppningen, superkänslig för skänkeln när hon väl vill och då räcker det med ett litet tryck med vaden för att hon ska fatta galopp från halt. Så det är inte så att hon stannar på hinder och går emot skänkeln p.g.a. att hon inte är mogen för uppgiften eller har ont någonstans.
 
Sv: Hur långa sporrar?

Nu var det ju inte det du frågade om, men iallafall. Det är inte så att din ponny helt enkelt tycker det är tråkigt att hoppa (och därmed kanske borde få slippa) eller tycker det är obehagligt att vara själv inne på hoppbanan? Jag vet flera ponnyer som varit så, de har aldrig tränat på att vara själv inne på hoppbanan och så plötsligt på tävling/pay and jump ska de klara det. Då reagerar vissa med att "dö".

Iallafall. Om jag var du skulle jag välja korta, rundade sporrar enligt TR för att vara på den säkra sidan och för att långa vassa sporrar inte ska användas för att driva fram hästar. En liten rund sporre kan fungera som förstärkning men gör ingen (eller iallafall väldigt sällan) skada.
 
Sv: Hur långa sporrar?

Använder redan korta runda sporrar, men hon lyssnar inte på dem heller :(. Annars hade jag ridit med dem för att vara säker på att de är tillåtna.


För ganska exakt ett år sedan var hon en klocka och gick i princip alltid nolla, men sen hoppade vi en tävling på gräs och då ville hon inte alls och stannade ut sig och så har det fortsatt gå lite halvtaskigt sedan dess. Ibland blir det bra rundor, nolla eller kanske 4 fel, och ibland stannar hon ut sig på hinder 2-3. Oftast får vi 2-3 stopp. Förra veckan red vi träningstävling, i första klassen stannade hon minst en gång på varenda hinder(man fick ha hur många stopp som helst) men i andra klassen var vi nolla. Så hon är väldigt ojämn i resultaten. Så det är ju som hon dummar sig, kan inte komma på någon annan anledning i och med att det går bra ibland men ibland inte.

Kanske att det är jag som är nervös. Men jag var jättenervös på årets första tävling och då gick det toppen ändå.
 
Sv: Hur långa sporrar?

att hästen har så ojämna resultat kan bero på att 1; hästen inte kissat innan och vill inte hoppa pga det, men tar sig över av ren godhet. 2; den brunstar. 3; den har ont och märks tydligare på nytt underlag. 4; sadeln ligger dåligt vilket ger obehag(t ex att den ligger bra under framridningen och glider fram/ bak efter att hästen hoppat några språng).

en häst leker inte skänkeldöv för att det är roligt(hur rolig tror du det är att ngn sparkar dig i sidan?), det är oftast att hästen har ont, inte har tillräckligt bra kondition/ muskler för att orka eller är väldigt osäker. en häst som är super trög i skritt, trav och sen rusar i galoppen har nog ont.

korta runda sporrar räcker mer än väl om man inte rider dressyr på hög nivå och behöver extra fin lir i rörelserna.
 
Sv: Hur långa sporrar?

Sadeln är nyligen utprovad och hon är inte konstig på hinder på träning varken på första eller sista hinderet.

Vem har sagt att hon är slö i skritten och traven men rusar i galoppen? Så är det i alla fall inte. Hon har inte ont. Hon är en mycket arbetsglad och positiv häst i alla gångarter.


Ställer frågan igen. Någon som vet hur långa sporrar man får ha på pay&jump på ponny:-)? Det är snällt att ni ger mig tips på hur jag ska rida o.s.v. Men jag tar den diskutionen med min tränare.
 
Sv: Hur långa sporrar?

Det är 15 mm som gäller på ponny (om det inte är ändrat nyligen) och släta sporrar utan trissor e dyl.
Personligen tycker inte jag heller att sporrar är någon (långsiktig) lösning på problemet...
 
Sv: Hur långa sporrar?

Jag skulle tro att du får ha 15mm som de vanligtvis är på ponnytävlingar, sen är de säkert ingen där som står och mäter dina sporrar eller ens tänker på att du har för långa sporrar om du skulle ha längre sporrar just den dagen! Du får väll ha med dig ett par som är 15 mm som du kan byta till om du skulle bli tillsagd!
 
Sv: Hur långa sporrar?

Regler ang sporrar, bett och hjälpmedel brukar normalt sett vara enligt tr.


Tänk på att det gör ONT på hästen att "trycka" in sporrar i magen på den. Be någon sparka in en sporre i magen på dig och se hur det känns innan du börjar kalla hästen dum och drar på dig långa sporrar.

Är hästen skänkeldöv är det ryttaren som är dålig, inte hästen som är dum eller får för sig saker!
 

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 844
Senast: Unafraid
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 426
Senast: Habina
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 499
Senast: Lala
·
B
  • Låst
Hoppning Nu har jag läst igenom updaterat hopp-TR på nätet och har läst följande. *Nu gäller ridkavaj ifrån regionaltävling men eftersom alla...
Svar
5
· Visningar
1 029
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp