Ingar Kamprad är död.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Mia_R
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 203
  • Visningar Visningar 10 639
Det du kallar förakt är inte förakt. Och det jag avser med en liten del av vänsterpartister, är inte i närheten av en majoritet av de som ”sympatiserar med vänstern.” You are way off target, med dina generaliseringar och halmgubbar.
Halmgubbe alltså?
Du menar att det var så himla tydligt när du uttrycker det såhär
Men det är något med vänsterpartister, och värre med yngre. De förstår inte riktigt hur de där pengarna som de som politiker vill fördela bättre till fattiga och svaga, kommer in i statskassan.

Tack för att du förklarade för mig, jag inser ju hur dumt det var att förutsätta att du pratar om vänsterpartister (alltså folk som sympatiserar med vänstern) när det inte alla är det du skriver.

Och jo, det är rätt föraktfullt att mena på att folk inte förstår (lika bra som du)

Javisst, i allmänhet erkänns det även av de flesta vänsterpartister att arbete inte ffa skapas av arbetare själva och att det kräver av vissa hatade termer som vinst, aktiebolag, företagande och ägande. På något sätt tolkades mitt inlägg om att vissa vänsterpartister har svårt att erkänna det, som att alla som röstar vänster har det. En ganska skruvad tolkning. Överdriven, liksom.
Hatade termer. Herregud. Jag saknar ord inför denna kommunistskräck. Jag var inte född åå 50-talet och har därför inte haft tillfälle att träna på att möta den.

Ikeas skattemoral är ju känd.

Kom på att jag har x antal sådanna här:

Visa bifogad fil 10759

Denna revolutionerade produkt som gjorde att man slapp lövkorgar och kärror :bow:

Höpåsarnas höpåse!! Undrar hur många såna man fyllt och kånkat runt i stall under livstiden..!

Själv spyr jag över Ung vänsters uttalande:
"Ikeas ägare och grundare Ingvar Kamprad har dött. Han har byggt sin förmögenhet på att utnyttja människor i Sverige och andra delar av världen för att pressa löner och kostnader. Han har även skrivit bolaget i skatteparadis för att smita från skatten i Sverige. Det är tid att arbetarna får tillbaka det han stulit från dem.
"Vi är 150 000 arbetare som borde få dela på arvet."

Vaddå utnyttja? Jag tror de allra flesta är begåvade nog att fatta att alla arbetstillfällen han fixat är av godo. Och han och hans anställda har nog betalat in mer skatt än vad någon kan föreställa sig.

Det är verkligen ett lågvattenmärke. Hon från V som twittrade att man inte skulle sörja en nazist-kapitalist var ungefär lika smidig. Osmakligt.. Han kan väl få begravas innan de ska börja tjafsa om att nån som varit anställd på Ikea vill ha en del av hans arv..? Gamar.

NOLL insikt om att jobbet på Ikea inte existerat utan Kamprad.. intressant nog :grin: (Tror jag ska börja vråla om att jag borde få en del av alla restauranger jag jobbat på.. har ju faktiskt jobbat där, för kass lön till och med, betydligt sämre än de inom handels har.. som arbetare känner jag mig bestulen. Upp till kamp!! :cool:

Däremot har inte Kamprad betalat in särskilt mycket skatt - varken i förhållande till sin förmögenhet eller till andra förmögna svenskar. När han bodde i Schweiz betalade han blott 0,0006 procent i skatt. Inte ens i Sverige har han betalat in vansinnigt mycket skatt på grund av mycket avancerad skatteplanering.

Skatteplanering är en sak, som man kan diskutera (men är det lämpligt när någon just har dött? Är det läge då?). Men att påstå att han inte betalat in "särskilt mycket skatt" är rent nys. Det är enorma summor han betalat, som vi inte hade fått in om han inte skapat sin jätteindustri.

Eller så har han betalt enorma mängder i skatt i många länder genom IKEAs verksamhet. Att påstå något annat är extrema faktafel. Anställdas inkomstskatter och skatt på konsumtion genom årtionden är ett exempel som torde göra att Ung vänster bör vara tyst med ord som stöld. Och att ta upp det idag, när Kamprad precis har avlidit är magstarkt. Den diskussionen kunde man tagit innan på ett nyanserat sätt och återuppta igen om något år. Men nu?
.

Eller hur! :bow:

Jag har aldrig gillat Ikeas koncept och har handlat minimalt där genom åren. Jag har (tyvärr) billybokhyllor (har aldrig gillat dem) vilka ska bytas ut nu när de har sett sina bästa dagar (för har jag köpt så används det tills de har gjort sitt) och jag har Ikeakassar, Ikeakassarna är däremot guld.
Att det inte har gått rätt till alla gånger är välkänt men jag ogillar när någon försöker ta poäng så nära inpå någons död och det oavsett vem det är. Det är helt enkelt inte okej. Man bör visa respekt för andras sorg oavsett vad man själv tycker.

Halmgubbe alltså?
Du menar att det var så himla tydligt när du uttrycker det såhär

Tack för att du förklarade för mig, jag inser ju hur dumt det var att förutsätta att du pratar om vänsterpartister (alltså folk som sympatiserar med vänstern) när det inte alla är det du skriver.

Och jo, det är rätt föraktfullt att mena på att folk inte förstår (lika bra som du)

Jag ser vänstern som en mycket större rörelse än Vänsterpartiet och ffa som en mycket större rörelse än den lilla del av Vänsterpartister som helt vänder sig emot vinster och ägande.

Men det var otydligare än jag mindes mitt eget inlägg.

Vilket jävla klimat det är här inne....

Äger ett antal IKEA - möbler.
Tycker att det var mycket respektlöst av ung vänster. IKEAs skatteplanering är inte heller något nytt under solen, så tycker inte att de hade något att komma med alls utom respektlöshet.

Och generellt så utreds ju IKEA som organisation för skattesmitning inom EU - så det är ju inte bara så enkelt att IKEA gladeligen betalar skatt i alla länder där företaget är verksamt.
(Som ett tillägg till det här med att IKEA ger tillbaka till samhället)

(För som som är intresserade finns det bland annat artiklar i Financial Times om detta och vilka summor det handlar om)
Det är väl klart att man ska utreda företag för skattesmitning. :) Om ung vänster hade kommenterat det faktumet i ett antal artiklar (det kanske de har) för en månad sedan så vore det ju ingenting. Det kanske dock känns lite udda att dra upp det speciellt bara för att en person som är 90+ har dött. Om man måste skriva någonting då kan det ju vara mer -vi tyckte inte om honom men beklagar, eller rent av bara hålla klaffen i en vecka eller två.

I DN idag kan du ta del av en rätt pedagogisk artikel om Ikeas skattepyssel. Om inte DN är för vänstervridet för dig, då.

Nej, DN är för kapitalistiska och sitter bakom en betalvägg så det kan jag inte alls ta del av. Men jag är hyfsat insatt i IKEAs olika upplägg, det har publicerats mängder av artiklar och dokumentärer genom åren, och tycker fortfarande att Ung vänster stod för både felaktig fakta (stöld från arbetare) samt usel timing, där man använder en människas död för att driva hatpolitik precis när den inträffat.

Nej, DN är för kapitalistiska och sitter bakom en betalvägg så det kan jag inte alls ta del av. Men jag är hyfsat insatt i IKEAs olika upplägg, det har publicerats mängder av artiklar och dokumentärer genom åren, och tycker fortfarande att Ung vänster stod för både felaktig fakta (stöld från arbetare) samt usel timing, där man använder en människas död för att driva hatpolitik precis när den inträffat.
Den rätta liberala vägen är både smal och rak, förstår jag? :)

Jag hade faktiskt inte ens tänkt på att en nittioettårig känd företagares bortgång skulle vara en händelse som kräver särskild respekt kring mannens företagande och skatteplanering.

Och jag tycker att du reagerar underligt kraftigt.

Har också sett att Sjöstedt inte gillade det hela, och det förstår jag ju. Om inte annat mot bakgrund av att det föll i så dålig jord, så att säga. Han kan ju inte gilla något som är dåligt för hans parti i onödan, så att säga. Det gäller ju alla partiledare.

Men skattesmitning i olika former är en reell samhällsfara. Beräkningar på omfattningen av skattesmitningen visar ju enorma summor. En typ av brott och bristande moral som med tanke på hur allvarliga de är, får anmärkningsvärt lite uppmärksamhet.

Vad otroligt respektlöst att bete er såhär i en tråd om någon som just har dött, spela roll vem det är.

---
Jag är faktiskt ledsen över hans död. Varför vet jag inte riktigt, han har ju alltid funnits liksom.
Men å andra sidan tycker jag det är tråkigt när alla dör :(

Gillar egnetligen inte ikea, men har ett par saker därifrån.

Den rätta liberala vägen är både smal och rak, förstår jag? :)

Jag hade faktiskt inte ens tänkt på att en nittioettårig känd företagares bortgång skulle vara en händelse som kräver särskild respekt kring mannens företagande och skatteplanering.

Och jag tycker att du reagerar underligt kraftigt.

Har också sett att Sjöstedt inte gillade det hela, och det förstår jag ju. Om inte annat mot bakgrund av att det föll i så dålig jord, så att säga. Han kan ju inte gilla något som är dåligt för hans parti i onödan, så att säga. Det gäller ju alla partiledare.

Men skattesmitning i olika former är en reell samhällsfara. Beräkningar på omfattningen av skattesmitningen visar ju enorma summor. En typ av brott och bristande moral som med tanke på hur allvarliga de är, får anmärkningsvärt lite uppmärksamhet.

Jag vet inte om ett kort inlägg på Bukefalos är en underligt kraftig reaktion. Men att benämna saken stöld från arbetare, när det i själva verket förmodligen är den enskilda person vars aktiviteter tillfört statskassan mest antal kronor av alla (?), och finansierat anställda, välfärd och politiker med mångmiljardbelopp. Tja, faktaproblem. Även om varenda krona i vinst skulle ha gömts i madrassen i Småland.

Till och med utpekade brottsoffret är i sig dessutom ett faktafel, då samhället består av betydligt fler än de som benämner sig arbetare.

Men publicitet har Ung vänster lyckats skapa, genom sitt respektlösa agerande.

Jag är inte alls insatt i IKEAs skatteinbetalningar eller dyl. men en del här pratar om skattesmitning och andra om skatteplanering.
Jag har förstått att en del vänstervridna tycker dessa två är samma sak men rent juridiskt är de inte det. Skatteplanering är helt lagligt och något de allra flesta människor pysslar med - om än i mycket mindre omfattning än stora företag.
Så vad exakt är det IKEA gjort - skatteplanerat eller skattesmitit?

Tycker f ö också att det är ytterst osmakligt att bete sig så som Ung Vänster gjort. Hur kan man med liksom? Respekt gentemot sörjande verkar vara något som inte existerar i deras värld.

Jag är inte alls insatt i IKEAs skatteinbetalningar eller dyl. men en del här pratar om skattesmitning och andra om skatteplanering.
Jag har förstått att en del vänstervridna tycker dessa två är samma sak men rent juridiskt är de inte det. Skatteplanering är helt lagligt och något de allra flesta människor pysslar med - om än i mycket mindre omfattning än stora företag.
Så vad exakt är det IKEA gjort - skatteplanerat eller skattesmitit?
Det verkar ju utredas om de har planerat så mycket att de smitit. Antar att det finns en juridisk gräns där någonstans som frågan är om de halkat över eller ej.

Sedan förmodar jag att folk har åsikter om skatteplanering i sig.

Nej inte särskild respekt. Bara vanlig respekt antar jag. Sådan som vilken person som helst får när han går bort. Så särskild respekt vore väl att plötsligt sluta diskutera IKEAs eventuella skatteplanering om man höll på med en diskussion om det.

Vanlig hederlig respekt med protest är väl att om två veckor protestera mot alla "godhetsartiklar" och säga nämen hörni, han skatteplanerade faktiskt också, så himla god var han väl inte.

Men att folk tycker det är magstarkt med uttalandet "det är väl inget att sörja" i nära anslutning till någons död är knappast särskild respekt, utan bara den typ av respekt som varje människa brukar få när hen dör (Så det blir som om om man inte betraktade vissa personers släktingar som människor.).

Liknande trådar

Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
352
Senast: Cattis_E
·
R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
13 339
Senast: sardellen
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 156
Senast: snöflingor
·
Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom... 2
Svar
22
· Visningar
1 548
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka