Ingar Kamprad är död.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Mia_R
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 203
  • Visningar Visningar 10 639
Tänk vad spännande, själv gjorde jag tvärtom och började prenumerera på DN med anledning av Wolodarski samtidigt som jag avslutade min GP-prenumeration på grund av Teodorescu.
Ja det säger väl allt om din politiska tillhörighet som du iofs redan demonstrerat med all önskvärd tydlighet i diverse trådar. Kul för dig att du hittat nåt att läsa.

Ja, GP har verkligen ramlat ut för ett starkt sluttande plan. Wolodarski är bra och tydlig. Ett föredöme för ledarskribenter.
Så Alice är otydlig? Spännande inställning. Men såklart retar det många att en invandrare :eek: kan ha tydliga åsikter om invandring eller Sveriges samhälle.
Dock ej förvånande.

Det är ganska intressant att Ung vänster (bl.a) tar upp Kamprads nazist-sympatier som han hade på 40-talet och som han gjort avbön för i parti och minut sedan dess. Man kallar honom för nazistkapitalist etc (kolla Ung Vänsters facebooksida så får ni se).
Vad var Vänsterpartiet och vänsterpartister själva på 40-talet? Inte direkt rumsrena i alla fall om man får säga så. Mer klockrent exempel på "kasta sten i glashus" lär ju vara svår att hitta.

Så Alice är otydlig? Spännande inställning. Men såklart retar det många att en invandrare :eek: kan ha tydliga åsikter om invandring eller Sveriges samhälle.
Dock ej förvånande.

När en skribent tycker att det allra viktigaste är att hela tiden påpeka och hävda sin konsekventa PK i sina texter (PK a la Åkessonsk definition) - tillför denne väldigt lite. Tyckandena i allmänhet (i de ledare jag läst) har handlat om lite allt möjligt - ganska fladdrigt rent ideologiskt - förutom denna oerhört konsekventa varumärkesstrategi som PK i sin egen värld, mot den andra världen.

Så ja, jag uppfattar det som både tydligt och otydligt. Men ffa ointressant till största delen, och ser man en del av ledarna (inte bara Alice) som publicerats senaste året så undrar man hur GP tänker egentligen. Kanske titulera sig Kraftigt Beroende SD, snart, eller byta namn till SD-Kuriren?

Inte direkt rumsrena i alla fall om man får säga så. Mer klockrent exempel på "kasta sten i glashus" lär ju vara svår att hitta.
Jag kan ju dock se en rätt stor skillnad på att kritisera en persons agerande och åsikter - för det är fortfarande samma person - och att som ung nu vara medlem i ett (ungdoms)parti som förändrats en del sedan 40-talet.

Hade det varit 90-åriga stalinister som började härja om Kamprads nazistiska åsikter, absolut att det är att kasta sten i glashus.
Men att kräva av dagens ungdomsparti att dom ska ta ansvar för vad Vänsterpartiet tyckte på 40-talet är ju orimligt. Att däremot förvänta sig att en enskild person tar ansvar för sina åsikter är inte orimligt.

Men visst, vill en hemskt gärna få det till att alla vänsterpartister är kommunister/sympatiserar med kommunism så är det ju bekvämt att dra dom parallellerna.

Det är ganska intressant att Ung vänster (bl.a) tar upp Kamprads nazist-sympatier som han hade på 40-talet och som han gjort avbön för i parti och minut sedan dess. Man kallar honom för nazistkapitalist etc (kolla Ung Vänsters facebooksida så får ni se).
Vad var Vänsterpartiet och vänsterpartister själva på 40-talet? Inte direkt rumsrena i alla fall om man får säga så. Mer klockrent exempel på "kasta sten i glashus" lär ju vara svår att hitta.

Jo, men de som är i Ung Vänster NU var knappast födda på 40-talet. Det var Kamprad

Själv är jag vänster (de har klart bäst sånger, och vad gör man annars på 1:a maj?), läser gärna DN och har, med berått mod, köpt ett helt jäkla kök på Ikea. Jag har inte riktigt råd med ett Vedum-kök helt enkelt, och hade jag det skulle jag troligen prioritera helt andra saker.
Jag avskyr skatteplanering innerligt, men jag ser det som en fråga om lagstiftning mer än att köpa ljus på Ica istället.

Och du är ju vänster, jag mer åt höger (typ socialliberal). Jag tycker det är så skönt att man ändå kan komma överens till viss del. Tycker det känns viktigt, med all attans polarisering.

Jag röstar utifrån vad jag tror är bäst för för så många som möjligt. Jag antar att du gör lika.
Att Stalin var en dåre kan vi nog trots detta vara rörande överens om.

Jag kan ju dock se en rätt stor skillnad på att kritisera en persons agerande och åsikter - för det är fortfarande samma person - och att som ung nu vara medlem i ett (ungdoms)parti som förändrats en del sedan 40-talet.

Hade det varit 90-åriga stalinister som började härja om Kamprads nazistiska åsikter, absolut att det är att kasta sten i glashus.
Men att kräva av dagens ungdomsparti att dom ska ta ansvar för vad Vänsterpartiet tyckte på 40-talet är ju orimligt. Att däremot förvänta sig att en enskild person tar ansvar för sina åsikter är inte orimligt.

Men visst, vill en hemskt gärna få det till att alla vänsterpartister är kommunister/sympatiserar med kommunism så är det ju bekvämt att dra dom parallellerna.

Fast vad är skillnaden egentligen. Kamprad uttryckte dessa åsikter för 70+ år sedan och har sedan dess bett om ursäkt för det hur ofta som helst. Att då fortfarande idag kalla honom för nazist är ju ungefär lika relevant som att kalla vänsterpartiet idag för ett stalinistiskt parti, eller hur?
Tycker du själv att det är i sin ordning att kalla honom för nazistkapitalist?

Jo, men de som är i Ung Vänster NU var knappast födda på 40-talet. Det var Kamprad

Det är irrelevant. Att kalla någon för nazist som var det för 70+ år sedan men som bett om ursäkt för det hur ofta som helst genom åren är ju lika relevant som att kalla dagens Vänsterpartiet för ett kommunistiskt och Stalinistiskt parti.

Fast vad är skillnaden egentligen. Kamprad uttryckte dessa åsikter för 70+ år sedan och har sedan dess bett om ursäkt för det hur ofta som helst. Att då fortfarande idag kalla honom för nazist är ju ungefär lika relevant som att kalla vänsterpartiet idag för ett stalinistiskt parti, eller hur?

Det är irrelevant. Att kalla någon för nazist som var det för 70+ år sedan men som bett om ursäkt för det hur ofta som helst genom åren är ju lika relevant som att kalla dagens Vänsterpartiet för ett kommunistiskt och Stalinistiskt parti.

Nej, det tycker jag inte. Eller, kapitalist är väl okej. Men jag tycker det är märkligt att oreserverat hylla honom.
Ikea hade knappast blivit så stor om det inte var för folkhemmet och miljonprogrammet. Dessutom tycker jag det är trist när det bildas enorma köpcentrum som dödar den lokala småföretagaren.

Jag tänker nog för första gången som Göran Greider. Wooohooo, högern ägnar sig åt personkult och här ska hyllas utan kritik.

https://www.etc.se/ledare/darfor-hyllas-inte-kamprads-soner

Nej, det tycker jag inte. Eller, kapitalist är väl okej. Men jag tycker det är märkligt att oreserverat hylla honom.
Ikea hade knappast blivit så stor om det inte var för folkhemmet och miljonprogrammet. Dessutom tycker jag det är trist när det bildas enorma köpcentrum som dödar den lokala småföretagaren.

Jag tänker nog för första gången som Göran Greider. Wooohooo, högern ägnar sig åt personkult och här ska hyllas utan kritik.

https://www.etc.se/ledare/darfor-hyllas-inte-kamprads-soner

Kapitalist var han absolut. Det är väl de flesta företagare på något sätt i alla fall.
Klart han får kritiseras men måste det ske på hans dödsdag och dessutom helt onyanserat?

Sedan så bör han väl hyllas för allt han gjort för Sverige vilket är enormt mycket. Någon personkult är det dock inte tal om vad jag har sett.
Jag håller med om att det är trist när små centrum dör till förmån för stora köpcenter och mindre, nischade företag dör ut. Men det är ju knappast Kamprads fel.

Kapitalist var han absolut. Det är väl de flesta företagare på något sätt i alla fall.
Klart han får kritiseras men måste det ske på hans dödsdag och dessutom helt onyanserat?

Sedan så bör han väl hyllas för allt han gjort för Sverige vilket är enormt mycket. Någon personkult är det dock inte tal om vad jag har sett.
Jag håller med om att det är trist när små centrum dör till förmån för stora köpcenter och mindre, nischade företag dör ut. Men det är ju knappast Kamprads fel.
Hur gör man ens när man "hyllar" en död, känd person utan att det blir personkult av det?

Ikeakonceptet är ju, bland annat, en mycket vital del av en väldigt trist utveckling där stadskärnor dör ut till fördel för stora köpcentra med enorma parkeringsplatser utanför städerna. Kamprad är så klart inte ensam orsak till detta, men nog har han drivit på snarare än bromsat.

Ikeakonceptet är ju, bland annat, en mycket vital del av en väldigt trist utveckling där stadskärnor dör ut till fördel för stora köpcentra med enorma parkeringsplatser utanför städerna. Kamprad är så klart inte ensam orsak till detta, men nog har han drivit på snarare än bromsat.
Fast uppenbarligen är ju det vad kunderna vill ha, man kan väl knappast anklaga de som gör ”rätt” för kunden för att vara ansvariga för de som gör fel?

Nu har väl dessutom centrumhandeln klarat sig ganska bra fram tills e-handeln tog över. Jag tycker också det är trist när centrumhandel dör, men jag kan ju knappast klaga på entreprenörerna när jag själv inte alltid går och handlar i stan när jag behöver något.

Liknande trådar

Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
352
Senast: Cattis_E
·
R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
13 340
Senast: sardellen
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 156
Senast: snöflingor
·
Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom... 2
Svar
22
· Visningar
1 548
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka