Inge brådis men hjälp mig gjärna!!

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Suenna_Love
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 312
S

Suenna_Love

Jag och mamma har hage på några kompisars mark, och dom älskar hästar och bad om fler. Då sa mamma att vi måste ha ett stall först. Och till våran förvåning sa dom att vi kunde komma med förslag på olika ritningar, och då kanske kan dom bygga ett stall som vi där efter får hyra:crazy: . Men det är ganska svårt när man har 2 hästar. Så nu kommer frågan. Kan ni hjälpa oss med olika förslag? Ett måste är 2 boxar, ett litet foderrum och en sadelkammare. Det svåra är att få till hur vi ska lägga upp det. Det får inte vara för stort för vi är inte i stallet mycket. Kan ni lägga upp ett förslag ungefär som drömstallets ritning fast i en annan form? Det behövs inga mått eller så bara en ritning hu det skulle kunna se ut. Skulle vara tacksam.
Ps. Vi har hö+halm i en annan byggnad.

Sv: Inge brådis men hjälp mig gjärna!!

jag har ingen ritning eller så, men skulle det inte räcka med vanliga uteboxar?

Neej.. asså vi vill ha ett stall som har 2 boxar så att vi vill bara ha lite förslag. Vill ha ett mer användbart stall. Snälla, har inte nåt enstaka förslag??!

Lugn.... Igår var dag före julafton & idag julafton och ja folk har ett liv utanför buke (tror jag iaf)

Haha.. beroendeframkallande som satan de här stallbyggandet...

:)
Typ så här skulle jag vilja ha mitt lilla stall. :)
Boxarna är stora (12 kvm)
Stallgången ungefär 3 meter bred och 4 meter lång.
De små utrymmena är ungefär 2½x4 meter och uppvärmda till lagom temperatur... :)
(och eftersom stallet på bilden är "mitt" stall så är det stege upp till höloftet inne i stallet där man kan kasta ner hökassar/balar och plats på loftet för 6 ton hö. :) Räcker kanske med en 1½plans byggnad. :))

Senast ändrad:

Tänk på att det inte är så smart att investera massa pengar i ett stall på nån annans mark.
Vad händer om de måste sälja?

Som jag fattade skulle grannen som hade marken bygga stallet på sin mark & dom hyra av grannen, eller har jag fel?

Fundera över om det bara ska vara just 2 eller det finns chans för flera hästar i framtiden?

Vi ska BARA ha 2 boxar, en sadelkammare där ett litet bord, sadelhängare och nån hylla och bänk får plats. Ja, dom ska bygga ett stall åt oss för att dom gillar våra hästar så mycket( det är bra) och sen ska vi få hyra det av dom.
MittNyaJag: Joo. ett bra förslag.. men det blir inge torkrum tyvär och vi har höet på annat håll. Det var endå ditt stall. Tack för ditt förslag:) Man blir ju såå himla beroende. Hehe;)
Fröken_Skåne: Dom vill att vi ska ha fler hästar men det vill inte vi. Det blir för dyrt.
nilema: Helt rätt:D :D Vi ska hura stallet sen av dom.

Om ni/de ändå ska bygga ett helt nytt stall är det ju bättre att satsa på några fler boxar än bara 2. Även om ni bara vill ha 2 hästar så är det ju bättre marknadsvärde om man bygger några till. De kanske vill köpa egen häst.

Ni måste nog gjuta gödselpaltta också - ta med det i kalkylen

kl

Hej om ni bara skall ha två hästar är det kanske smartare med konteiner till göslet än gjuten platta.

Skulle jag bygga ett stall för två skulle jag placera stallet inne i hagen. Sen skulle jag gjort två större boxar mitt emot varandra med en ganska bred men kort (lika lång som boxarna+extrauttrymmena) stallgång emellan.
På varje box "kortsida" skulle jag göra varsitt mindre utrymme för div saker som sadelkammare, förvaring. Tak givetvis över alltsammans :)

Dessutom skulle jag välja att göra en tvådelad boxdörr även utåt (boxen får alltså två dörrar-en innåt och en uttåt) så kan man själv välja när man tycker att vädret lämpar sig för "uttebox" varianten eller ej. Och eftersom stallet så fiffigt är placerat i hagen så kan man ställa upp boxarnas tvådelade dörrar när/om man vill ha lite lösdriffts variant eller helt sonika ha en timer på dörren som öppnar sig ett visst klockslag. Å wolla! Du slipper morgonutsläppet i gegiga hagar. Supersmidigt. lycka till

Ja. Hej igen!
mizz_beauty: Jag kan medje att dom kan NADA om hästar. Dom vill endå ha våra hästar nära för det är mysigt och att dom vill ha våran familj och så kvar.
Luff: Det årdnar sig;) Du behövar icke vara orolig:smirk:
nogat: Alltså, det var ett bra förslag. Men det ska inte vara för avancerat. Det ska vara ganska enkelt. Vi har inte tillräkligt med plats för stall i hagen. Joo.. det kanske vi har men dom vill kunna våga hällsa på oss fall vi är i stallet. Och den är det inte så kul fall alla som man känner går in i hagen och så bara för att dom ska se fall man är där. Tack endå. Va tar lite idéer från varge pers.:D

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 079
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 983
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 061
Anläggning Hjälp! Jag har min häst inackoderad i ett mindre stall, det är bara min häst och hyresvärdens två hästar där. Mer än en gång under tiden... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka