"Ingen ålder på en häst..."

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Joocuy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 833
J

Joocuy

När anses en häst vara äldre?
Tänker på vissa fodertillskott som rekommenderas till äldre hästar.
mvh Joocuy

Sv: "Ingen ålder på en häst..."

personligen tycker jag att det brukar va vid 15-20 års åldern, men det är ju lite beroende på ras....

jag har en shettis som blev 35 år i år :love: vi har haft henne i 26 år nu. hon började bli gammal när hon passerat 25.(typ grå i pannan;) , manen och hovarna växer inte lika snabbt, tänderna börjar bli sämre osv.)

halvbloden och fullbloden vi haft har börjat bli "gammla" vid 15-20 år.

men det är fortfarande individuellt...

Tycker det beror på hur de mår, hur mkt de kan jobbas & om de har skador i bagaget. Min ponny som blev 28 år åt hö, fibergi, betfor ända in i slutet. Inga tillskott eller specialfoder.

Har nu en 19-åring & en 15-åring som går på vanliga foderstater utan tillskott. Äter hö, havre, betfor.

Jag tror att man räknar att från 20år kan dom få en nedsatt grovtarmsfunktion (är inte 100% säker) och då kan man måsta lägga om foderstaten. Gå inte på det där med att gammla hästar behöver ett speciellt senior foder. Ta reda på vad det är som händer med äldre hästar och utfodra efter det (garanterat billigare än specialfoder).

Vi har en d-ponny som är 21 och ett halvblod som är 22! De äter havre, korn, betfor och hö. Får b-vitamin höst och vår, annars inget extra. De är pigga och alerta och rids 5-7 dagar i veckan, varav en dag hopp/dressyr lektion.
Tidigare hade vi ett new foreststo på foder, hon fick vandra vidare i höstas, då var hon 28 år! Hon åt bara hö, havre och betfor och klarade sig fint på det! Hennes sista framträdande var på barnens ridläger i somras, då min yngsta dotter lärde sig galoppera på henne!

Tack för svaren! :)
mvh Joocuy

Jag tycker det beror på individens hälsa och mående. Jag har ett 22-årigt sto (ridhäst) som är helt fullt igång, tävlas fortfarande i hoppning. Äter bara hösilage och klarar sig fint på det, inga problem med tänder eller stelhet. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 142
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
705
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 395
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka