Ingen bjudning i galoppen.

Tingelingen

Trådstartare
Nu behöver jag alla tips man kan få.
Har ett 7årigt sto efter Akribori som är 7år,sent inriden som 4åring men har ej hållits igång ordentligt det senaste året.
Mitt problem är att jag hittar ingen bjudning i hästen.
Traven funkar ganska bra där får jag henne att gå fram och öka o länga sina steg,men galoppen funkar inte alls hon galopperar nästan på stället och när jag försöker driva framåt sparkar hon bakut och bockar (och det är inga små bakuter vi snackar om) för att hon inte vill gå fram,hon har även svårt att acceptera handen och mina förhållningar och kan då "stanna" upp i sin ridning när jag tar ett tygeltag.
Hon är en tjej med bestämda åsikter o antagligen fått gjort som hon velat för det mesta o nu när jag kommer o ställer krav blir hon tjurig.
När jag longerar o tömkör är framåtbjudningen ngt bättre.
Hästen är kontrollerad på klinik o sadeln är utprovad så inget av det ska vara problemet.
Hon är dessutom otroligt rädd för spö och pisk så att sitta på även med ett kort spö är obehagligt då hon kastar sig åt höger o vänster,men ibland skulle man behöva det där spöt för att få fram henne!
Hjälp!

*Hur ska jag få fram henne o öka hennes bjudning?
*Acceptera handen.
*Kunna rida med ett spö?!
 
Sv: Ingen bjudning i galoppen.

Det låter ju som problem i länd / rygg... Men är hästen verkligen är kollad och du känner att du inte vill ha ett andra utlåtande så skulle jag rida massa galopp framåt. Gärna ute. Så hästen får lite galopp in i kroppen. Se till att skänkel betyder framåt och håll inte emot i handen om hon tar skänkel, låt hästen galoppera lite innan du tar tillbaka så att den kopplar att det är framåt du vill.

Lycka till
 
Sv: Ingen bjudning i galoppen.

Jag hade nog låtit en ET gått igenom hästen.

Min blev som en helt annan häst efter bara en behandling med kiro, akupunktur och laser
 
Sv: Ingen bjudning i galoppen.

ET är ett bra tips att gå vidare med.
Annars rida fram fram fram och inte bromsa med tyglen. Finns det någon backe du kan galoppera i ute och öka på? I en backe blir det svårare att sparka bakut och det går tyngre. Om någon rider före dej eller bredvid och ökar tempot då? Följer hon med?

Om du ute i skogen alltid galopperar på ett visst ställe så lär sig hästen det, och öka galoppen och få den att galoppera ordentligt! Efter ett par snabba galopper i skogen brukar många hästar vakna till efter de har fått sträcka ut. Intervallträning?
 
Sv: Ingen bjudning i galoppen.

Det låter som du rider med handbromsen i. du ska vara lätt i handen o ut i skogen o fräs på så den får lite kondis o bjudning.

En så orutinerad häst måste få galoppera bra mkt fortare för att hålla ihop innan den är skolad. Man tränar tempoväxlingar för att nå dit. inte bromsar med handen så det blir både tråkigt o alldeles för jobbigt.

Red med en 3åring häromdagen o då fick jag skotta på en hel del.
 
Sv: Ingen bjudning i galoppen.

Hon gillar skogen men är lite rädd av sig men med träning löser det nog sig galant,jo jag menar nog mer att när jag har kontakt med hennes mun bromsar hon mer,även om jag släpper efter på nästan lösa tyglar så har hon svårt att öka,men ett skogs race skulle nog sitta fint :-D Hon är kollad 2ggr av olika veterinärer plus kiropraktor o ET hittar inget mer än en lätt spänning i rumpan som nu är ordnat med behandling.
 
Sv: Ingen bjudning i galoppen.

Tror också på att komma ut och busgaloppera lite för att hitta glädjen. Med busgaloppera menar jag inte nödvändigtvis att hon ska galoppera okontrollerat, men med ordentligt med fart och utan krav på form, dock med krav på takt för annars blir det lätt att hästen bara "ramlar" framåt istället för att faktiskt använda sin kropp. Från det kan man sedan, fortfarande ute, börja ta ner henne till mer samlade former innan man tillslut applicerar det på paddocken hemma :)
 
Sv: Ingen bjudning i galoppen.

helt tvärt om, men mitt problem var en häst som galopperade alldeles för fort på banan, så jag satte upp ett hinder på långsidan och tog galopp mot hindret och sedan avsakting direkt efter, han lärde sig fort, men tillbaka till dig, om hon oxå kanske gillar hinder så kan du ju testa med det ;) börja då kanske med cavaletti i trav och när du känner dig säker på henne kan du ju höja lite, men så pass mycket att hon vill galoppera mot, men men allt handlar ju då om att hon gillar hoppa ;)

säkerheten först, sen har du ju inte haft henne så länge heller, jag fick hem min blivande 5 åring i dec och han hade då inga muskler alls och var inte igång direkt, men nu har han blivit både finare och större men vi skrittar mest ännu och lite trav, galoppen är inte och tänka på ännu för här ska uppfostras först. Men det som jag tänker på är ju att du inte känner hästen ännu så ta det lugnt framåt om hon bockar och så i galoppen finns ju risken att falla av och känner man då en liten oro så blir det ju oftast till en spänning som hästen sen känner direkt ;) skynda långsamt ;)
 
Sv: Ingen bjudning i galoppen.

Precis,har ju inte haft henne så länge så det kommer ta ett tag att hitta alla bitar :D hon känner direkt när jag börjar tveka och blir osäker o då blir hon 100ggr värre.
Men idag när jag började mitt pass så ville hon ingenting utan tvärnitade o stod o sparkade o var allmänt tjurig med öronen bakåt,men jag gav inte upp! Sträckte på mig och tryckte till henne med skänkeln och 20minuter senare travar hon superfint och galoppen idag gick faktiskt frammåt efter att jag "ponny ridit" en stund så fattade hon vem det var som bestämde och då vart hon riktigt fin.
Antar att hon testar mig ganska mkt nu i början och att hon försöker minsta lilla hon känner att jag tvekar.
Hon är väldigt lik sin mamma som tar varje tillfälle i akt att testa o komma undan saker som är jobbiga.
 
Sv: Ingen bjudning i galoppen.

Vad bra att det börjar gå bättre för dig.
Jag har träffat ett par Akribori-avkommor och det som du beskriver gäller nästan exakt för dem med. Tyvärr har han nog satt lite tråkigt temperament i sina avkomlingar men bara man får dem att respektera ryttaren så går det mycket bättre. De är alltså ganska hårda i huvudet.

A
 
Sv: Ingen bjudning i galoppen.

Pratade med en av mina tränare igår och hennes avkomma är likadan..synd för det är fina hästar men skam den som ger sig ;-)
 
Sv: Ingen bjudning i galoppen.

Mjukna massor i handen och kanske släpp lite på kraven?
Först ska glädje och framåtbjudning finnas, sen kommer form och arbete.
Och då menar jag allmänt, alltid så den har rätt attityd innan du börjar ställa krav.
Jag anser iaf att om man måste "bråka" med hästen det dags att lyssna och anpassa sig lite. Givetvis ska hästen lyssna, men det är ju ännu viktigare för ryttaren att lyssna på hästen.

Exempelvis om hästen "dör" när du bromsar så har du ju tagit i för mkt i bromsen och glömt att rida.

Är hästen röntgad i rygg/länd?
 
Sv: Ingen bjudning i galoppen.

Nu kan jag ju bara islandshästar men hästar som hästar?

Mitt sto hade heller ingen framåtbjudning förr. Lat, bekväm kallat vad man vill ;) Vi har tränat upp bjudning, kraft och speed genom korta intensiva ridturer med mycket fart o fläkt. Absolut inget "trav på volt i 45min" med henne tidigare. O även om vi nu har vilja nog att köra 45min på volt så väver jag in räserfräs i ridningen för att hålla henne alert o vaken. Bara idag tog vi en sådan tur, skrittar igång ordentligt och när det är dags att börja jobba så började jag med 150m galopp frisk fart framåt o sen tvärnit. Då vaknade hon o började va med på noterna. Sen kan vi jobba. Vi har tränat så här nån gång/v sedan 4år tillbaka o det är en jäkla fart o vilja i min strumpa nu! Livet o ridning är störtkul säger hon.

Sån träning borde väl fungera på halvblod oxå kan jag tycka. Korta intensiva pass o när hon är duktig o ökar på kommando så skall det vara roligt, men inte tills hon blir trött. Jag blandar gärna in godis oxå, när hästen gör rätt -beröm, stanna o ge godis. Hästarna fattar då snabbt o blir mer intresserade av vad som skall hända härnäst o att göra som dom blir ombedda.

Lycka till!
 
Sv: Ingen bjudning i galoppen.

Kan också vara så att hon inte orkar, varför hon motsätter sig ganska kraftigt. Gjorde mitt sto också i början av igångsättningen, ville inte ta i galoppen och bråkade vid fattningar. Nu när hon har mer kondis så är det nemas problemas. Tömkör henne i korrekt form (lite lägre) i galoppen ett par veckor så ger det nog sig.
Ett annat tips är att se över foderstaten. Analyser på hö som togs i höstas är ju inte helt giltiga längre. Kan hända hästen behöver lite mer energi?:)
 
Sv: Ingen bjudning i galoppen.

En myt! Energi och proteinvärden ändras inte under lagring. Däremot kan vitaminer minska. Faller hästarna ur på vårkanten är det pga ökat behov vid början av pälssättning samt att underskott på protein visar sig efter ett par månader, dvs effekten kommer sig av underskott under vintern. Därför man kan behöva öka lite där i februari- mars. Inte för att höet minskat i värde.

Sorry för en liten trådkap :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag önskar alla era bra tips för en häst som tappar lite bjudning när man släpper spöt och rider in på tävlingsbanan. Jag hade...
Svar
11
· Visningar
1 387
Senast: Kristall10
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 396
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 743
Senast: lillamy73
·
Ridning Behöver hjälp, har haft min ponny ca 2 1/2 månad. Trivs jättebra med honom:) Han är okomplicerad o lätt i hanteringen. Men nu har jag...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: KrullTroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp