ingen klocka i terrängen

• Fälttävlan
  • Trådstartare Trådstartare Montgomery
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 102
  • Visningar Visningar 11 717
Sv: ingen klocka i terrängen

Har inte läst hela tråden, men dock funderat lite över detta med klocka...

Har hjälpt en som ridit ponny detta år och tiden på olika banor är det STOR skillnad på. I Åkerbo kom bara 1 person inom tiden i Msv Bn. Det var flertalet ryttare som ridit högre klasser som inte klarade det. Där måste man hålla ett väldigt högt tempo. I M-stad däremot fanns det gott om tid. Flertalet ryttare i msv b kommenterade att det hade fått rida väldigt lungt på slutet. Om inte dessa hade haft klockor skulle de kanske rida in alldeles för tidigt och få massvis med fel för det, för att de red i samma tempo de hade ridit på tävlingen innan!
Klockan tycker jag är ett hjälpmedel. För de ryttare som kanske går ner en klass då och då underlättar det att få hjälp med vilket tempo man ska rida i! Ska man stå över tävlingar som lag-sm om man ligger på en högre nivå i vanliga fall för att man kan växla galoppen från 500 till 470 m tempo?

Och slutligen lite frågor som behöver svar.. Hur blir det med år 2008 lag- SM? I vilka kategorier ridar man då? Har man stilbedömning???
Och från vilken klass får man ha klocka på ponny?

Har hjälpt en som ridit ponny detta år och tiden på olika banor är det STOR skillnad på. I Åkerbo kom bara 1 person inom tiden i Msv Bn. Det var flertalet ryttare som ridit högre klasser som inte klarade det. Där måste man hålla ett väldigt högt tempo. I M-stad däremot fanns det gott om tid. Flertalet ryttare i msv b kommenterade att det hade fått rida väldigt lungt på slutet. Om inte dessa hade haft klockor skulle de kanske rida in alldeles för tidigt och få massvis med fel för det, för att de red i samma tempo de hade ridit på tävlingen innan!
Klockan tycker jag är ett hjälpmedel. För de ryttare som kanske går ner en klass då och då underlättar det att få hjälp med vilket tempo man ska rida i! Ska man stå över tävlingar som lag-sm om man ligger på en högre nivå i vanliga fall för att man kan växla galoppen från 500 till 470 m tempo?

Och slutligen lite frågor som behöver svar.. Hur blir det med år 2008 lag- SM? I vilka kategorier ridar man då? Har man stilbedömning???

:bow::bow::bow::bow::bow: kan inte göra mer än detta!!! vi har haft samma känsla som ni, och LAG-SM kommer nog bli en rolig historia... För får kat II ponnierna rida ett "SM" helt plötsligt då??? I verkligenheten=individuellt blir det visst bara championat.. :rofl: väl genomtänkt... som det mesta av de här ändringarna.:rofl:

På ett sätt är det nog ganska bra. Med tanke på som någon har skrivit att man ännu är under utbildning på den nivån. Jag red hela mitt första år utan klocka det gick skit bra..man lärde sig att känna hur fort man behövde rida istället för att stress rida efter klockan.:)

Håller helt med. Nuförtiden när man måste ta fälttävlanskortet så SKA man få lära sig vid korttagningen vilket tempo som är lämpligt att rida i debutant klass. Och de är ju inte särskilt fort man rider heller...

:bow::bow::bow::bow::bow:

klocka från * på ponny tydligen. undrar varför just då???? är ponnyryttarna inte tillräckligt utbildade då så att de inte "behöver klocka".. Det är ju det de skall lära sig genom deb. lätt osv.

:rofl::rofl::rofl: Den var fin den :angel:

Deb & lätt är bara lek och utbildning, i * är det tävling så då får dom börja lära sig använda klocka och disponera ritten...

:rofl::rofl::rofl: Den var fin den :angel:

Deb & lätt är bara lek och utbildning, i * är det tävling så då får dom börja lära sig använda klocka och disponera ritten...

ja det är väl två sidor att se på det här med klocka, jag lät inte min dotter rida med klocka i debutant, men tyckte att i lätt klass och till lag-SM nog borde få en chans att rida lite mer tävlingsinriktat. Detta var ju under 2007 förstås.

Men det blir ju inte så i år t ex - om nu inte även lag-SM enbart kommer handla om kat I ponnier och lägst *..... ;) för i lätt klass utbildas man och skall väl inte tävla på riktigt, har inte helt klart för mig om även kat I utbildas i deb och lätt eller om de får tävla med straff som vanligt..:confused:.

För Kat II som ju bara utbildas och inte tävlar på riktigt om man läser mellan raderna...dem skall man väl inte skrämma iväg dem på riktig tävling i ett lag-SM, hemska tanke....:eek:

men måste fråga.. E de frå Mvs B eller A på ponny då?
De står ju bara *. och de e ju Mvs B på ponny men många tor att de ska vara från Mvs A och de verkar ju jättekonstigt.

JAg tycker det är bra att man tagit bort klocka i de lägre klasserna. Men sen tycker jag att man borde sänka tempot som nu när det bli klass 1 och klass 2 på ponny. Asså en c ponny på 139 har ju inte lika stor galopp som en D-ponny på 147 och de kommer leda till att de mindre ponnnyn a måste rida ännufortare äv vad det gjort tidigare + att det är ett högre tempo. Och det är ju inte säkrare det är ju farligare när det måste rida fortare. + de som har stor C-ponny måste rida Mvs B hoppning mins för att ens kunna kvala och det vet jag inte om alla kan gå. Sen mot de 13 åringar som har C-ponnyna som är under 138 får dett jätteskönt mot de små b-ponnyna.

jag tycker det är super med hopp kval men det kommer ju kanske leda till att många stora cponnyer inte kommer att vara värda något och det kan komma att bli mycket liv om detta, medans de c ponnyna som fixar hoppningen och dressyren kommer bli värde mycket mer.

jag tycker det är bra för det är ju för säkerheten vissa rider ju snabbare än vad hästen klarar av.

Och HUR många år av omhoppningsridning tror du det tog honom att lära sig den uppskattningen?.....:angel:

Som Bettibets säger så är det ju DET man ska lära sig med hjälp av klockan, inte att hetsrida eller maska utan helt enkelt hur ett BRA tempo känns på just din häst.

Jag tror inte att det tog så många år alls, faktiskt.

När jag red (min) D ponny så brukade jag ALLTID tala om innan vilken tid jag skulle rida omhoppningen på, det stämde 9 av 10 ggr. Jag sålde honom när jag var 16 och hade tävlingsridit i ca 4-5 år då, 3-4 på Dponnyn.
Känner man sin häst/ponny så vet man hur fort det går.

Jag tror inte att det tog så många år alls, faktiskt.

När jag red (min) D ponny så brukade jag ALLTID tala om innan vilken tid jag skulle rida omhoppningen på, det stämde 9 av 10 ggr. Jag sålde honom när jag var 16 och hade tävlingsridit i ca 4-5 år då, 3-4 på Dponnyn.
Känner man sin häst/ponny så vet man hur fort det går.

Det är ju rätt stor skillnad på att bedöma hur fort det kommer att gå att hoppa 6-7 hinder på en slät hoppbana gentemot att försöka bedöma hur fort/långsamt det går på en terrängbana med kuperad mark. I FT kan det vara väldigt bra att lära sig redan de första starterna vilket tempo som är rätt att hålla hela banan runt....

Det är ju rätt stor skillnad på att bedöma hur fort det kommer att gå att hoppa 6-7 hinder på en slät hoppbana gentemot att försöka bedöma hur fort/långsamt det går på en terrängbana med kuperad mark. I FT kan det vara väldigt bra att lära sig redan de första starterna vilket tempo som är rätt att hålla hela banan runt....

mm och viktigt! Att det farligt att rida för fort vet de flesta men att det kan vara farligt att rida i undertempo är inte lika omtalat. Det är en av de största riskfaktorerna enl "gruppen".

mm och viktigt! Att det farligt att rida för fort vet de flesta men att det kan vara farligt att rida i undertempo är inte lika omtalat. Det är en av de största riskfaktorerna enl "gruppen".

Det måste ju vara helt sant eftersom det är då man dör, när hästen välter och man får den över sig. Rider man fort(are) slungas man ju iväg från hästen. För långa stigbyglar är ju oxå en väldigt väldigt stor risk eftersom man då inte heller kommer iväg från hästen när den välter.

För långa stigbyglar? Det var nytt för mig.

*fredagshumor* :devil: :D

Jaja LÄDER då da :p

Förresten + poäng för att du hann före Lena , det där är en typisk LenaH kommentar men ni har delat stall för länge hör jag

Senast ändrad:

Sitter man på tåget i 4,5 timme så får man faktiskt ha så pass låg humor. Och ja, jag förstod också vad Fio menade.. ;)

Liknande trådar

Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 670
Senast: Mirtai
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 048
Senast: Mli
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 153
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 173
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka