Ingen mer "svensk varghund"

Ja frågan är om dessa "jakthundar" verkligen ska jaga klöv och annat eller om det är ett svepskäl när "Hoppsan, dog vargen? Men hunden skyddade sig bara" :angel:
 
Jag har inga problem med att en hund har kraft nog att försvara sig vid anfall mot tex varg. Men när de ska härja lösa i skogen som hundar gör vid jakt, då känner iaf jag ett kraftigt obehag.
För när korsas gränsen för hunden att gå till försvar? Nä den blir utskälld av en annan hund i skogen?
Jag, gammeltiken och skägget blev attakerade av en Jämthund under jakt i höstas. Detta trots att hundarna var både kopplade och tysta. Nån jägare fanns inte i närheten för att hjälpa mig att få isär hundarna och stoppa attacken. Han satt 2-3 km bort (enligt honom själv när han sen fick ge sig till känna).
Den händelsen var skräck. Känner fortfarande obehag i skogen för lösa jakthundar. Och nu pratar vi relativt oförargliga Drevers, Jämthundar och nån enstaka stövare.
 
Vanlig stövare har klarat av att stå emot varg med hjälp av väst i 20 eller 40 min (var några år sedan så jag kommer inte ihåg). Så jag har svårt att se någon anledning till att avla fram nya hundar för detta då det är enklare att sätta på en väst.

Angående vargjakt har de jagats med flera hundar samtidigt här utan några skador på hundar så jag har svårt att se behovet för denna nya ras
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Spanade lite på blocket på hundar och fick syn på en annons där en man från Värmland säljer vargbybrider för tiotusen kronor :eek:. Han...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
36 171
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp