Ingen programmering, ingen simning

Ja, jag vet. Men det kan man börja med för äldre barn också som aldrig varit i närheten av programmering innan tycker jag. Det finns spel för äldre barn som bygger på samma idé. Att börja med att använda fysiskt material för praktisk inlärning av ett ämne kan underlätta pedagogiskt.
Hittills har min son i tvåan gjort instruktionsspel av typen få roboten i spelet att gå i en bana med hjälp av pilar, i trean såg de en serie ifrån UR och programmerade Scratch JR som vänder sig till barn i åldrarna 5-7 år och i fyran var det ren teoretisk undervisning helt utan datorer.

Jag hade tyckt att det hade varit lämpligt i fyran att börja med t.ex. scratch som är ett visuellt programmeringsspråk för barn i åldern 8-16 år som dessutom finns på svenska.
 
Hittills har min son i tvåan gjort instruktionsspel av typen få roboten i spelet att gå i en bana med hjälp av pilar, i trean såg de en serie ifrån UR och programmerade Scratch JR som vänder sig till barn i åldrarna 5-7 år och i fyran var det ren teoretisk undervisning helt utan datorer.

Jag hade tyckt att det hade varit lämpligt i fyran att börja med t.ex. scratch som är ett visuellt programmeringsspråk för barn i åldern 8-16 år som dessutom finns på svenska.

Mitt barn slutar 4an den här veckan och de har jobbat med Scratch skolan det här året.
 
Hittills har min son i tvåan gjort instruktionsspel av typen få roboten i spelet att gå i en bana med hjälp av pilar, i trean såg de en serie ifrån UR och programmerade Scratch JR som vänder sig till barn i åldrarna 5-7 år och i fyran var det ren teoretisk undervisning helt utan datorer.

Jag hade tyckt att det hade varit lämpligt i fyran att börja med t.ex. scratch som är ett visuellt programmeringsspråk för barn i åldern 8-16 år som dessutom finns på svenska.

Ja, scratch är ett rimligt undervisningsmateriel. Men det finns också mycket annat. Läroplanen/kursplanen sträcker sig över flera år i denna åldersgrupp åk 4-6 och det är först i åk 6 som kunskapskrav ska vara uppnådda. Programmering är dessutom en ytterst liten del av matematiken och kravet att det ska vara en del i undervisningen är relativt nytt. Är du orolig för att ditt barn inte ska ha tillräckliga kunskaper så tycker jag att du ska ha en öppen dialog utan anklagelser av vad som gjorts och inte gjorts. Som förälder ser man en ganska lite del av helheten och den långsiktiga planen för undervisningen.
 
Är du orolig för att ditt barn inte ska ha tillräckliga kunskaper så tycker jag att du ska ha en öppen dialog utan anklagelser av vad som gjorts och inte gjorts. Som förälder ser man en ganska lite del av helheten och den långsiktiga planen för undervisningen.
Jag ser hur otroligt besviken min son är över att inte få programmera på lektionstid utan bara titta på tv ifrån UR. Så min plan är att fråga om det nästa år kommer bli någon ”kodning”. Får jag ett svävande svar, får jag förbereda honom på att programmering även i åk 5 troligen blir som i åk 4 så han slipper bli besviken igen. Sen är det mitt ansvar som förälder att täcka upp när skolan fallerar och själv undervisa programmering eller skicka honom på ett programmeringsläger.

Ingen tror väl barnen skulle kunna lära sig engelska eller matematik genom att bara titta på tv. Samma sak med programmering man måste använda sina kunskaper för lära sig.
 
Senast ändrad:
Jag ser hur otroligt besviken min son är över att inte få programmera på lektionstid utan bara titta på tv ifrån UR. Så min plan är att fråga om det nästa år kommer bli någon ”kodning”. Får jag ett svävande svar, får jag förbereda honom på att programmering även i åk 5 troligen blir som i åk 4 så han slipper bli besviken igen. Sen är det mitt ansvar som förälder att täcka upp när skolan fallerar och själv undervisa programmering eller skicka honom på ett programmeringsläger.

Ingen tror väl barnen skulle kunna lära sig engelska eller matematik genom att bara titta på tv. Samma sak med programmering man måste använda sina kunskaper för lära sig.
Jag förstår inte riktigt?

Vad och varför är så viktigt (för dig?, för din son?) med att "lära sig programmering"?

Vad menar du med "programmering"?

Vilket syfte menar du att det ska ha?

Eftersom programmering egentligen ibland är en övningsfärdighet som t.ex. syslöjd eller träslöjd, när uppgiften är väl definierad, men är en logisk/matematisk utmaning, när uppgiften också måste definieras så blir jag lite fundersam på vad du ser framför dig egentligen?

För det är ju mindre barn vi pratar om, inte gymnasieungdomar eller högskolestudenter.

Det är ju så många företeelser som kan definieras som "programmering".
 
Jag ser hur otroligt besviken min son är över att inte få programmera på lektionstid utan bara titta på tv ifrån UR. Så min plan är att fråga om det nästa år kommer bli någon ”kodning”. Får jag ett svävande svar, får jag förbereda honom på att programmering även i åk 5 troligen blir som i åk 4 så han slipper bli besviken igen. Sen är det mitt ansvar som förälder att täcka upp när skolan fallerar och själv undervisa programmering eller skicka honom på ett programmeringsläger.

Ingen tror väl barnen skulle kunna lära sig engelska eller matematik genom att bara titta på tv. Samma sak med programmering man måste använda sina kunskaper för lära sig.
Jag förstår inte riktigt?

Vad och varför är så viktigt (för dig?, för din son?) med att "lära sig programmering"?

Vad menar du med "programmering"?

Vilket syfte menar du att det ska ha?

Eftersom programmering egentligen ibland är en övningsfärdighet som t.ex. syslöjd eller träslöjd, när uppgiften är väl definierad, men är en logisk/matematisk utmaning, när uppgiften också måste definieras så blir jag lite fundersam på vad du ser framför dig egentligen?

För det är ju mindre barn vi pratar om, inte gymnasieungdomar eller högskolestudenter.

Det är ju så många företeelser som kan definieras som "programmering".

Det är jättebra att din son tycker att programmering är roligt, men jag känner precis som @skogaliten att du gör en väldigt stor grej av det här. Programmering är inte ens ett eget ämne/kurs i åk 4-6, det är en mycket liten del av matematiken. Närmare bestämt omnämns programmering i EN av de 26 st punkter som utgör det centrala innehållet i kursplanen för matematik åk 4-6. När när kursplanen reviderades och programmering tillkom utökades inte undervisningstid. Dvs mer innehåll ska tyckas in på samma undervisningstid. Tiden till att programmering måste således tas från något annat av matematikens innehåll. Där av kan skolan inte lägga ett jättestort fokus på programmering, dock ska det behandlas någon gång under de tre år som utgör åk 4-6.
 

Liknande trådar

Samhälle Lägger under samhälle då jag tycker frågeställningen har ett större samhällsintresse och det i mina ögon inte specifikt handlar om...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 404
Senast: Sol
·
Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 863
Senast: fejko
·
Övr. Barn Jag är mamma till Viktor som är 7 år och går i första klass. Kunskapsmässigt skulle man nog kunna jämföra honom med en genomsnittlig...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
14 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp