Bukefalos 28 år!

Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

poniihest

Trådstartare
Har en väninna med en fjording, 8 år gammal. Ingen klumpeduns utan atletiskt byggd! Han tappar ofta "respekt" för skänkeln, eller hur man ska uttrycka det, ibland bara stannar han och vill inte gå fram. Skänklar man då måste man verkligen, verkligen skänkla på. Inte så ryttaren sitter som en liten ridskolelev och sparkar i honom, men driva driva driva. Han bryr sig inte så nämnvärt om spö. Men när man driver på honom så på det viset, driva driva driva, blir han ofta arg och försöker sakta ner hela tiden. Till slut, om man skänklar för mycket, så bockar han. Men slutar man driva så stannar han även då. Får mycket beröm så fort han har egen bjudning.
Han är helt frisk och detta yttrar sig bara på banan om man kräver lite av honom.
Vi är medvetna om att fjordingar är envisa och kräver lite mer driv, men oftast känns han bara respektlös. Han är i kondition. Han rids inte på banan 7 dagar i veckan och tvingas till en massa "tråkigt" arbete. Han har eget driv i skogen.
Min fråga är, kan man träna bort detta?
Tacksam för alla svar!
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Låter som en häst som tröttnat att bli klämd på. Se till att varje tryck med skänkeln betyder någonting. Och börja absolut inte driva hårdare eller oftare när den verkar sluta lyssna, det gör ju en okänslig häst ännu mera okänslig. Tänk såhär, om man "skriker" med skänkeln börjar hästen "hålla för öronen", men om man viskar med skänkeln och sen markerar att han måste lyssna på viskningar, då kommer den börja "spetsa öronen" för att "höra" i stället för att hålla för öronen.

Konsekvent ridning, var sparsam med drivning och se till att varje tryck betyder framåt, och massvis med beröm för minsta framsteg, så att han blir motiverad att söka mer beröm.
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Den typen av häst behöver man vara lite listig för att kunna rida med bjudning, han tjurar ju uppenbarligen ihop om man bara klämmer honom, och det förstår jag. Den här sortens häst kan man inte tvinga till något, det handlar om att hitta sätt att motivera honom så att han VILL göra som man ber.

Det finns säkert tusentals sätt, och de varierar bland annat på vad orsaken är till att han inte vill. Min ponny är en sån som är väldigt ambitiös, och han kan bli introvert och vilja gå långsamt långsamt om dt är något han är osäker på om han gör rätt. Typ om man lär in en ny grej. Om jag låter honom göra det i sin takt i början, och sedan snabbt belönar med godis(passar just den hästen) så blir han så glad och nöjd och vill sedan aldrig sluta öva på just den övningen :p

Andra hästar kan börja gå emot trycket för att ryttaren börjat med en för "hård/stark" hjälp, då får man börja öva sig i fjäderlätta små hjälper och samtidigt se till att man sitter helt korrekt och inte blockerar hästen.
Hästar kan lätt "tjura ihop" om de får en massa motstridiga signaler via tygel/sits/skänkel. Personligen har det gjort underverk att träna för en tränare i centrerad ridning, som fokuserar på att lära mig behärska min kropp, då upptäcker jag plötsligt hur otroligt känslig och villig min häst är :love:


Men oavsett tycker jag man ska glömma tanken på att hästen ska ha "respekt för skänkeln". Tänk istället på hur ni ska få hästen att VILJA vara med er och göra allt ni vill.
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Du kan alltid förbättra hur lyhörd hästen är för hjälperna frågar du mig . Krävs en ryttare som är oberoende i sin hjälpgivning och inte ger motstridiga signaler .
Som Path of Clovers är inne på .
Inte klämma/sparka på mer på hästen . Kvick och bestämd hjälp som så fort respons kommer från hästen , lättar och lämnar hästen ifred . Upprepa flera gånger om den dör igen - det viktiga är eftergiften när den svarar fram så hellre 20 upprepade pet med en sporre tex följt av eftergift , än konstant klämmande/ muskelkraft försök att få fram hästen då stänger den av .

Hade börjat HELT från grunden med en sån häst . Skritta runt på ridbanan , sväng och vänd för sits kors och tvärs . Stanna för vikthjäloerna och sen renodla skänkeln så att den svarar snabbt när den ska igång igen . Sen kan du öka på med igång kvickt i trav - rid några steg , sakta av , sen igång igen .
Bort från malande runt på ridbanan där hästen går i sitt tempo och ryttaren börjar klämma och trycka och hästen börjar gå emot .
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Skritt-galopp-skritt- galopp. :) inte klämma utan bara var pigg och glad. Tycker jag brukar funka:) istället för att försöka klämma på och styra för mkt samtidigt.
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Det går ALLTID att få en häst framåt glöm inte det. Han har slutat lyssna på den lilla signalen, och för att få honom att lyssna igen så sätt på dig ett par sporrar, börja med en lätt liten signal, vänta en sekund ingen reaktion , ge en starkare signal, ingen reaktion , öka ännu mer. Till slut ger du en ordentlig signal kör in sporrarna ordentligt! det kan låta bryskt, men du kommer bara behöva göra detta en eller ett par gånger sedan inser hästen att "oj jag kanske ska börja svara på den lilla signalen först annars kommer det en jobbigare signal" Det finns inget värre än ryttare som sitter och bankar å driver och driver i varje ridpass, otroligt lidande för hästen. Bättre att göra det ordentligt ett par gånger, och sedan har en häst som lyssnar på den lilla signalen!

Sen krävs det att en ryttare som har bra balans gör detta då han kommer bocka, om han har benägenhet att göra det, det gäller att ingorera bockningarna och fortsätta med metoden ändå
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Ja, annars kan man ju bara klappa till ordentligt med ett rejält spö :idea: om man inte har några sporrar... :cool:

Som Percy Nilegård så vackert uttrycker det: "Management By Fear"
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Det är mycket bättre att överraska hästen istället för att bli våldsam. Därför ska man inte öka och öka och öka på drivningen. De känner en fluga, de känner den första drivningen också, därför finns ingen anledning att öka successivt. Ett lätt tryck, ingen reaktion? Korrigering direkt, beröm direkt. Seg ryttare = seg häst. Man får hästen precis som man förtjänat.
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Japp. Som du skrivit sen innan .
Borde vara tydligt men krävs kanske ytterligare förklaring uppenbarligen .
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Om man har lite kunskap så är tömkörning super. Jag använder ju rösten och signaler mycket och till den typen av häst behöver man kanske prata med lite större bokstäver men sen för man över det till ridning. Jag jobbade vår fjord så. Han var väl iof gga lyhörd innan men det blev ju inte sämre.
Överraska-väcka hästen för att den ska respektera pisken behöver inte innebära att man slår den utan är lite tydlig..

Tex SSssss-ar jag i igång-sättning trav ( kan man ju göra i longering med ), Tar sedan med mig detta upp på ryggen och använder lite lätt"vikthjälpsputt" med överlivet på istället för att banka/trycka med benen.

Galoppen sätts igång med ett lite "ja" tex.
Glöm inte att fjordingar är inte envisare och behöver mer driv än andra:).
Det är ofta underbart smarta och arbetsvilliga och lyhörda små individer!
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Det är mycket bättre att överraska hästen istället för att bli våldsam. Därför ska man inte öka och öka och öka på drivningen. De känner en fluga, de känner den första drivningen också, därför finns ingen anledning att öka successivt. Ett lätt tryck, ingen reaktion? Korrigering direkt, beröm direkt. Seg ryttare = seg häst. Man får hästen precis som man förtjänat.

Ja hästen känner en fluga, den har bara slutat svara på den lilla signalen trots att den väl känner den. Man ska ALLTID ge hästen en chans att svara på den lilla signalen först, DÄRAV aneldningen att öka trycket tills du får svar! Hur ska hästen annars lära sig att svara på en liten signal om det kommer en hastig diretkt?!:confused:
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Hur menar du då?
Vad är poängen med att "köra in sporrarna ordentligt", som TS blev rekommenderad?

POängen är att du ger hästen en chans att svara på den lilla, och om den inte gör det så kommer trycket att öka och det blir obekvämt, därför lär den sig att svara direkt!
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Jag fattar vad du vill ha sagt, och jag menar att det finns mycket bättre (och trevligare) sätt att få hästen känslig för ryttarens signaler.
Att öka trycket tills hästen känner smärta är inte ok i min värld, om det finns andra alternativ. Det kallar jag "Management by Fear" och en sådan hästmänniska vill jag inte vara mot mina hästar iaf.
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Jag fattar vad du vill ha sagt, och jag menar att det finns mycket bättre (och trevligare) sätt att få hästen känslig för ryttarens signaler.
Att öka trycket tills hästen känner smärta är inte ok i min värld, om det finns andra alternativ. Det kallar jag "Management by Fear" och en sådan hästmänniska vill jag inte vara mot mina hästar iaf.

Okej då tycker vi olika helt enkelt. Jag tycker inte att det handlar om rädsla, utan är en shysst metod då man till slut kan förfina hjälperna att lära hästen svara på mindre och mindre signal
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Det är mycket bättre att överraska hästen istället för att bli våldsam. Därför ska man inte öka och öka och öka på drivningen. De känner en fluga, de känner den första drivningen också, därför finns ingen anledning att öka successivt. Ett lätt tryck, ingen reaktion? Korrigering direkt, beröm direkt. Seg ryttare = seg häst. Man får hästen precis som man förtjänat.

Nu tycker jag att du är aningen vag.

vad är då en korrigering?

En häst som känner sin ryttare o som dessutom klämmer o driiver hela tiden, går inte att som i ditt första inlägg "bara" berömma mer o mer. du måste ju få en respons av hjälperna. Den går ju inte ens framåt.

min bästa tränare tillika breedersplacerad stoppade minsann in sporrarna så hästen gav sig iväg i full kareta.

det viktigaste är att inte börja bromsa hästen, utan att berömma för att den verkligen svarade. Man är tydlig o separerar hjälperna. Gas för sig o broms för sig.
Att man kan få hästen att svara på samma sätt sedan genom att bara spänna till magen är ingen som berättar.
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Jag hade börjat prova mig fram. Vad gör att hästen reagerar snabbare/blir alert? För min del, med en häst som också är ganska nonchalant och slö gäller det att rida fram med mycket tempoväxlingar, utan att bli forcerande. På honom är det tex ingen poäng i att börja med nån egentlig ridning innan han har fått galoppera i någorlunda fri form med lite "rejsande" längs långsidorna.

Sen, som Mackan skriver, aldrig aldrig fastna i nötande längs spåret! Nya utmaningar, se till att hästen "måste" vara alert och med på noterna - och beröm mycket när hästen är det. Korta pass, omväxlande övningar (omväxlande kan tex vara att göra övningen på olika ställen, i olika gångarter etc, man behöver ju inte lägga in 50 olika övningar i ett ridpass) och jag strävar efter att hästen alltid ska vilja iväg. Ger jag galoppskänkel ligger det på mig att ha hästen så mycket framme för skänkeln att jag inte ska behöva "banka igång" honom ett halvt varv innan det händer något. Det är ingen poäng i att trava om hästen inte är igång i skritten, eller galoppera innan hästen är igång i traven.

Och, se till att hästen tycker det är kul!!
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Jag fattar vad du vill ha sagt, och jag menar att det finns mycket bättre (och trevligare) sätt att få hästen känslig för ryttarens signaler.
Att öka trycket tills hästen känner smärta är inte ok i min värld, om det finns andra alternativ. Det kallar jag "Management by Fear" och en sådan hästmänniska vill jag inte vara mot mina hästar iaf.

Om du läser det jag skrev tidigare i tråden förstår du vad jag menar . Fia har uttryckt sig så att det låter mer som våld men jag reor faktiskt inte hon menar så (?) utan det jag menade med det JAG skrev .

Det är väldigt elakt att sitta och trycka, klämma och Gneta med skänkeln som TS nu gör . För hästar är eftergift ALLT som du säkert vet så gnetande och rent av sparkande som beskrivs är otroligt plågsamt för hästen i jämförelse .
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 320
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 404
Ridning Hej! Jag önskar alla era bra tips för en häst som tappar lite bjudning när man släpper spöt och rider in på tävlingsbanan. Jag hade...
Svar
11
· Visningar
1 435
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 523
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rumsren - hur gör ni på natten?
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Linjeavel PRE
  • Åkerfräken
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp