Ingen sänkt fart för hästar

Sv: Ingen sänkt fart för hästar

Varför är jag inte förvånad...:mad:
 
Sv: Ingen sänkt fart för hästar

Jag håller med. På stallet där jag rider får vi inget stöd från komunen, och nu vill vi också ha sänkt hastighet. Vi får väl se hur det går med det...... :(
 
Sv: Ingen sänkt fart för hästar

(ATL)
Det finns ingen anledning att sänka farten på en väg för att ryttare och hästar ofta korsar den.

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=47819&a=Ingen%20s%E4nkt%20fart%20f%F6r%20h%E4star

Men för i h-vete!!!!!! För det första kommer det ett barn ut på vägen då stannar ju bilar,, vem vill köra på ett barn liksom??
För de andra,,, kommer det en älg över vägen stannar man ju för får du en älg i rutan så är chansen rätt stor att du blir ordentligt skadad eller dör.... en häst väger precis lika mycket som en älg och kör du då på en häst med en ryttare på blir konsekvensen den här.... - Du ansvarars för att ha kört på ett barn/människa och ett djur, du lär få hästen i rutan och du lär dö!!! Öppna ögonen och var inte så jvla korkade!!!
 
Sv: Ingen sänkt fart för hästar

Förstår inte riktigt vad du menar med det inlägget? Menar du att det räcker med att förarna ser hästen? Då undviker man olyckor oavsett vilken hatsighet fordonet har?

Problemet är väl kanske inte att förarna inte ser hästen. Det är klart att dom stannar om hästen går över vägen.
Men jag anser att probemet 9 gånger av 10 är att förarna inte sänker hastigheten då de passerar en häst som är vid sidan av vägen.
Det räcker med att hästen svänger ut rumpan i vägen. Passerar föraren då i 90 km/h så har han/hon inte en chans att stanna eller knappt veja hur mycket han/hon än ser och har sett hästen innan.
I en lägre hastighet kan föraren ha koll på hästen och har då betydligt större chans att undvika en olycka.

Framförallt tycker jag att förarna måste vara medvetna om att hästar är djur som kan reagera på olika sätt, hur trafiksäker man än säger att hästen är.
 
Sv: Ingen sänkt fart för hästar

Hon menade väl nog så att hon tkr att folk ska öppna upp ögonen och förstå att dom faktist borde börja tänka på hastigheten.
 
Sv: Ingen sänkt fart för hästar

Surprise, surprise...

Blir lika arg varje gång jag tänker på alla bilister som farit förbi tätt intill hästen när man varit ute och ridit. Om det går en älg vid vägkanten så får nästan (nästan) alla bilister panik och tvärbromsar i rädsla för att älgen ska hamna på motorhuven, men om det däremot går en häst, som det DESSUTOM sitter en människa på, det skiter man i och blåser förbi i full fart. Jag har tur som har en väldigt trafiksäker häst, men även han kan ju bli rädd, och bilisterna kan ju inte veta om det är en häst som är lugn som en filbunke och inte reagerar om så en bomb smällde framför ögonen på den *överdrift, okej*, eller om det är ett hispigt nervvrak som flyger i luften om ett grässtrå vajar år fel håll.
Dock så finns det ju folk som saktar in väldigt bra också :bow:! Men som sagt, endel undrar man vad dom har i huvudet...
 
Sv: Ingen sänkt fart för hästar

Jag blir inte heller förvånad, men jag tror det är viktigt att alla bilister får reda på att de är de som är ansvariga vid olycka med häst (hoppas nämligen att alla ryttare sköter sig på vägen) typ på mjölkpaket och liknande, det är så många som blir förvånade och förbannade när man säger att dom får stå för allt med en eventuell olycka även om hästen blir rädd för nått i tex diket. skulle fler veta det så skulle dom nog iakta mer försiktighet.
 
Sv: Ingen sänkt fart för hästar

Men för i h-vete!!!!!! För det första kommer det ett barn ut på vägen då stannar ju bilar,, vem vill köra på ett barn liksom??
För de andra,,, kommer det en älg över vägen stannar man ju för får du en älg i rutan så är chansen rätt stor att du blir ordentligt skadad eller dör.... en häst väger precis lika mycket som en älg och kör du då på en häst med en ryttare på blir konsekvensen den här.... - Du ansvarars för att ha kört på ett barn/människa och ett djur, du lär få hästen i rutan och du lär dö!!! Öppna ögonen och var inte så jvla korkade!!!

:bow::bow::bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Ingen sänkt fart för hästar

Men för i h-vete!!!!!! För det första kommer det ett barn ut på vägen då stannar ju bilar,, vem vill köra på ett barn liksom??
För de andra,,, kommer det en älg över vägen stannar man ju för får du en älg i rutan så är chansen rätt stor att du blir ordentligt skadad eller dör.... en häst väger precis lika mycket som en älg och kör du då på en häst med en ryttare på blir konsekvensen den här.... - Du ansvarars för att ha kört på ett barn/människa och ett djur, du lär få hästen i rutan och du lär dö!!! Öppna ögonen och var inte så jvla korkade!!!

:bow::bow::bow::bow::bow:
Jag håller med. Jag och en kompis var ute och tolkade och höll på att bli överkörda!! :mad: Vägen var smal och jag hade mina två små kusiner bakom hästen, som böev skiträdd för bilen. Höll på att trampa på barnen och bilen bara fortsatte!! FY FAAAAAAAN!!! Gud vad arg man blir!!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
2 999
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 006
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var mindre och hängde i stallet så har jag för mig att det var populärt att ha galoscher på sina ridstövlar. Nu hade jag inte...
Svar
0
· Visningar
1 186
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Vuxna hästar som är anpassade till kallt klimat kan klara sig bra ned till -15 graders kyla. Vid kallare temperaturer än så...
Svar
16
· Visningar
4 167
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp