Fodra hästen för kyla

Sv: Fodra hästen för kyla

Känns lite som att reportern kanske inte kan så mycket om hästar själv och fick en aha-upplevelse när han eller hon plockade upp en bok om hästhållning... :p Som Civil action sa... Ger man inte extra foder och/eller täckar när det är -15 grader så... Hmmm...
 
Sv: Fodra hästen för kyla

Om du visste så många som INTE fattar att hästar behöver mer mat när det blir kallare. Täcke, det fattar vem som helst..men att hästen håller värme via att äta, den kunskapen är det klent med bland hästfolk. Hästen kan ju bli FET av för mycket mat ;):angel:

Nä skämt å sido, många ger absolut inte extra grovfoder bara för att det blir kallare...
 
Sv: Fodra hästen för kyla

Om du visste så många som INTE fattar att hästar behöver mer mat när det blir kallare. Täcke, det fattar vem som helst..men att hästen håller värme via att äta, den kunskapen är det klent med bland hästfolk. Hästen kan ju bli FET av för mycket mat ;):angel:

Nä skämt å sido, många ger absolut inte extra grovfoder bara för att det blir kallare...

Kan vara sant faktiskt. (tyvärr)
 
Sv: Fodra hästen för kyla

Jag fodrar alltid i första hand innan jag täckar, men det är nog som ni säger, det är många som inte har kunskap.
 
Sv: Fodra hästen för kyla

Jag täckar långt innan det verkligen blir kallt jag (hatar lång päls verkligen HATAR lång päls;)) och sedan går det åt hö som om jag hade ett helt kompani av hästar:rofl:
 
Sv: Fodra hästen för kyla

min häst mår betydligt bättre i -15 än i regn och blåst.
men så är han smårund med mycket päls.
Man får ju ta med i bedömmningen hästen hull, ålder och hur mycket päls den har för att klara kyla, regn och blåst.
 
Sv: Fodra hästen för kyla

Jag tycker det är skrämmande att en sådan artikel står under rubriken "nyhet"! Det skrämmer mig att uppenbarligen så ÄR ngt sådant en nyhet för allt för många hästägare! :crazy:

I min värld är det basic kunnande! I likhet med att känna igen att hästen ska skos och/eller verkas, vad den äter, att den kräver veterinärvård vid sjukdom, hur man ser att utrustningen passar osv.

Foder verkar vara en eftersatt kunskap! Vet tex inte hur många ggr jag hört "min häst kan inte äta så mkt hö h*n blir tjock då" av hästägare som ger en 500 kg häst 4-5 kg/dag hö och sedan X antal kg kraftfoder/dag.
Är foderkunnande så oviktigt för dagens hästägare?! :confused:
 
Sv: Fodra hästen för kyla

Regnar det de minsta på de kallare årstiderna åker täcket på direkt dock inte på sommarn då får de allt hällregna om täcket ska på. Blåst lika så om det blåser konstant nu så åker täcket på direkt. :cool:
 
Sv: Fodra hästen för kyla

*kl*

Blir själv superglad då dessa rubriker kommer upp. För att de som inte vet bättre, ska lära sej. Hoppas på fler så kallade nyheter i tidningar mm i framtiden..
 
Sv: Fodra hästen för kyla

Ja visst är det märkligt?!
Likaså när hästen är bukig som 17 men man ser revbenen. Ofta har jag då fått frågan (jag anses väl påläst gissar jag... :grin: ) varför hästen ser ut så?!
Hästägaren säger att den bantat hästen (dragit ner på hö) men det hjälper inte?!
Min fråga är ju då hur mkt protein höet innehåller? "Vaddå innehåller" får man till svar. Ridå! :grin:
 

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 936
Senast: Korven
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Flera observationer styrker uppfattningen att träätning hos hästar är vanligare när klimatet är kallt, runt noll grader. Det...
Svar
5
· Visningar
1 730
Senast: Konie
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Om hästen försvinner från hagen får ägaren ett meddelande i telefonen eller på datorn. Scenariot kan bli verklighet med en ny...
Svar
0
· Visningar
784
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Djurkistor i wellpapp har blivit en storsäljare. Från små kistor för undulater till modell större för askan från kremerade...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp