Ingen skolskjuts

Docca

Trådstartare
Hej.
Jag står inför ett jobbigt val och mitt mående är redan på botten så detta gör det ännu värre.

Vi bor på landet 1 mil utanför närmaste by.
Vår äldsta dotter (8år) går i skolan där.
Efter vi flyttat hit för ett år sedan så får vi veta att hon inte är berättigad skolskjuts eftersom vår adress tillhör ett annat distrikt (en annan by 1,5 mil härifrån).
Detta betyder alltså att hon antingen måste byta skola vilket vi absolut inte vill då alla kompisar finns i ”vår” by, samt att vår andra dotter går på förskolan där och vi båda jobbar i vår by.
Trots många samtal och argument med kommunen att vår adress faktiskt tillhör närmaste byn så kan de inte gå med på skolskjuts.
De finns en kommunal buss som hon åkt med några gånger och det funkade bra men den linjen ska nu dras in innan jul...
Detta betyder att jag måste köra henne en mil till skolan och sen en mil tillbaka hem och dra med mig min yngsta dotter, när jag är ledig fm och jobbar kväll. Jobbar vi båda på dagen är hon på fritids, men det får hon bara vara tills hon är 12, vad gör vi sen?
Hur ska jag ens göra? Rent ekonomiskt och tidsmässigt kan vi inte hålla på att köra 4 mil om dagen fram och tillbaka..

Detta får mig att bara vilja flytta härifrån och in i byn igen som vi bodde i innan. Nära till allt.
Men nu har vi köpt hus här och dessutom har vi två hästar här på gården.

Hjälp!!!!
 
Jobbig sits!

Men jag antar att boendet har fördelar som överväger nackdelarna så det är väl bara att bita i det sura äpplet och lösa det på nåt sätt. Går det inte så får hon väl antingen byta skola eller så får ni flytta. Kan nån av er justera arbetstiderna kanske?

Men om det går att lösa just nu och fram till hon är 12 år så kör på. När hon är 12 år så kanske en annan lösning dykt upp. Mycket kan hända på 4 år och lösningar man inte trodde var möjliga visar sig vara det. Dessutom är en 12 åring betydligt mycket mognare än en 8 åring. Mycket händer de åren.
 
Jag har varit med om nästan samma, bytte skola. Skillnaden var att många i nya klassen bodde nära.

Jag tolkar det som att det går en skolbuss till andra byn? Tänker att det i sin tur bör innebära att det bor klasskompisar i er by?

Låter ohållbart att ligga och köra. ☹️
 
Jag har varit med om nästan samma, bytte skola. Skillnaden var att många i nya klassen bodde nära.

Jag tolkar det som att det går en skolbuss till andra byn? Tänker att det i sin tur bör innebära att det bor klasskompisar i er by?

Låter ohållbart att ligga och köra. ☹️

Jag tolkar det som att de bor 1 mil från by A (den by som ts kallar "vår by"). Dottern går i skola i by A. 1,5 mil från deras hus ligger by B. Dit hör deras adress och endast dit erbjuds skolskjuts. Barnen i ts barns klass bor i eller nära by A.
 
Hej.
Jag står inför ett jobbigt val och mitt mående är redan på botten så detta gör det ännu värre.

Vi bor på landet 1 mil utanför närmaste by.
Vår äldsta dotter (8år) går i skolan där.
Efter vi flyttat hit för ett år sedan så får vi veta att hon inte är berättigad skolskjuts eftersom vår adress tillhör ett annat distrikt (en annan by 1,5 mil härifrån).
Detta betyder alltså att hon antingen måste byta skola vilket vi absolut inte vill då alla kompisar finns i ”vår” by, samt att vår andra dotter går på förskolan där och vi båda jobbar i vår by.
Trots många samtal och argument med kommunen att vår adress faktiskt tillhör närmaste byn så kan de inte gå med på skolskjuts.
De finns en kommunal buss som hon åkt med några gånger och det funkade bra men den linjen ska nu dras in innan jul...
Detta betyder att jag måste köra henne en mil till skolan och sen en mil tillbaka hem och dra med mig min yngsta dotter, när jag är ledig fm och jobbar kväll. Jobbar vi båda på dagen är hon på fritids, men det får hon bara vara tills hon är 12, vad gör vi sen?
Hur ska jag ens göra? Rent ekonomiskt och tidsmässigt kan vi inte hålla på att köra 4 mil om dagen fram och tillbaka..

Detta får mig att bara vilja flytta härifrån och in i byn igen som vi bodde i innan. Nära till allt.
Men nu har vi köpt hus här och dessutom har vi två hästar här på gården.

Hjälp!!!!
Kan det kanske vara lättare att protestera mot att busslinjen dras in? Det har man hört folk lyckas med. Är det någon annan som brukar åka med den bussen tex? Är det den enda bussen osv. Finns det några äldre i byn som kan behöva den osv. Det kan gå att hitta en öm punkt där.

(miljöpolicies, äldre, barn, tillgänglighet osv osv.)
 
Jobbig sits!

Men jag antar att boendet har fördelar som överväger nackdelarna så det är väl bara att bita i det sura äpplet och lösa det på nåt sätt. Går det inte så får hon väl antingen byta skola eller så får ni flytta. Kan nån av er justera arbetstiderna kanske?

Men om det går att lösa just nu och fram till hon är 12 år så kör på. När hon är 12 år så kanske en annan lösning dykt upp. Mycket kan hända på 4 år och lösningar man inte trodde var möjliga visar sig vara det. Dessutom är en 12 åring betydligt mycket mognare än en 8 åring. Mycket händer de åren.


Ja just nu så går det att lösa med fritids.
Och ja fördelar finns det ju oxå men har nog inte riktigt vant mig vid dem ännu.. maken säger ge det tid eftersom vi bara bott här i ett år. Men jag ser bara problem just nu och tycker det är tråkigt. Jag vill ju såklart inte sälja mina hästar men just nu så får de inte den tid de förtjänar heller.
Det bästa hade ju varit att flytta till en gård närmre byn men det är ju inget som går just nu då det knappt finns några vanliga hus till salu i byn.
Men ja jag får väl köra på några år och se vad som händer som du säger.. tack för input!
 
Jag har varit med om nästan samma, bytte skola. Skillnaden var att många i nya klassen bodde nära.

Jag tolkar det som att det går en skolbuss till andra byn? Tänker att det i sin tur bör innebära att det bor klasskompisar i er by?

Låter ohållbart att ligga och köra. ☹️

Här vi bor finns bara typ 5-6 hus med några kilometers mellanrum varav ett av husen är barnfamilj som då tillhör byn som mitt barn inte går i skolan i, och ja enligt kommunen så har vi rätt till skolskjuts om hon byter skola. Vilket känns ohållbart för vi är aldrig i den byn för den ligger åt andra hållet. Och jobbar vi då sent så ska vi köra och hämta henne på fritids och då blir det ändå massa mils körande :/
 
Skriv en debattartikel i tidningen och hänvisa till barnperspektivet. Läs på om det. Jag tycker det låter som att de helt och hållet struntar i barnperspektivet, och det får de inte göra. Kanske kan det få dem att ändra på sig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 420
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 739
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Vi har tittat på ett nytt bostadsområde mitt ute i ingenstans. Skolskjuts-tills-barnen-gått-ut-gymnasiet-långt från samhället. Mina barn...
Svar
14
· Visningar
1 410
Senast: Amha
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 342
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp