Inget hjälper på katten

eldione

Trådstartare
En vit katt av långhårig typ är bombarderad av fästingar trots användning av Frontline. Vad kan det bero på? Finns det något annat mer effektivt att använda? Katten reagerar nämligen med att få små svullna sår av varenda liten fästing.

Samma katt har öronskabb som vägrar ge med sig. Ett medel som är utskrivet av veterinär används dagligen men verkar inte hjälpa.

Kan tilläggas att katten är knappt ett år och haft en rikigt dålig start i livet med mycket sjukdomar (hela kullen hade nån allvarlig sjukdom så katten fick massor av sprutor varje dag tror jag)


Vad kan man göra för att hjälpa denna stackars katt?
 
Hundsport hade ett test av olika fästigskydd och fästinghalsbandet vann stort. Vet inte säkert vad det var för märke, men det gör de säkert på hundforumet.
Är det en glupsk katt kanske du kan blanda lite vitlöksolja i maten? Är det en pälsboll kan det ju vara bättre om skyddet kommer inifrån.

Finns det fler djur i familjen? Eller är det något annat djur den umgås med som smittar tillbaka skabben? Vi hade en gång en kattunge med öronskabb. Hon smittade hunden och både katt och hund hade skabb länge, den ville inte ge sig. Tills vi kom på att katten umgicks med grannens katt, vilken hon hade smittat och som sedan smittade tillbaka hela tiden. När även grannkatten var behandlad så slapp vi mer skabb.
 
Grejen är att dom helst inte tar på katten halsband eftersom den brukar krypa omkring i snår och då kan fastna. Men det kanske funkar så att den gömmer sig i pälsen och därmed inte fastnar?
Vitlök var en bra idé!

Jag kan be dom kolla (är ju inte min katt) om det är andra djur runt omkring. I huset finns en annan katt, men han är frisk.
Blev det aldrig minsta lilla bättre av medlet?
 
Är det verkligen möjligt att den andra katten är frisk då de bor i samma hus? Kan det inte vara så att den andra kattens symptom är svagare? Jag hade nog behandlat bägge!
Kommer inte ihåg om mina blev bättre innan de smittat varann igen. Hunden var min, katten var lillasysters.
 
Öronskabb smittar otroligt lätt. Är inte den andra katten behandlad så är det inte så konstigt att skabben återkommer hela tiden.
Frontline är ju ett av de effektivaste medlen mot fästingar och skabb och att det inte funkar på kisse är lite förvånande, men å andra sidan funkar det inte på alla. Det finns ett liknande medel, ExSpot, men jag är inte helt hundra om det även finns för katter (för hundar annars).
 

Liknande trådar

Katthälsa Vad finns det för alterativ för katt egentligen? Jag bor i en helt vansinnigt fästingtät del av Sverige, dessutom har vi mycket...
Svar
3
· Visningar
701
Katthälsa Hej alla kunniga! Jag är nyss hemkommen ifrån veterinären med min katt och befinner mig i ett litet kaos. Han diagnosticerades med...
2
Svar
21
· Visningar
3 453
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag har en extremt lång hårig katt som pälsen tovar sig på så fort man drar pälsen mellan händerna 6 gånger. Jag får borsta hon och...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 706
Katthälsa Jag har en extremt lång hårig katt som pälsen tovar sig på så fort man drar pälsen mellan händerna 6 gånger. Jag får borsta hon och...
Svar
0
· Visningar
393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp