Inget jobb efter examen?!

Tvunget är det såklart inte. Men jag frågar alltid tidigt, eftersom det är slöseri med allas tid om man ligger för långt ifrån varandra för att kunna mötas.

(Tips från en chefsmentor, och det har varit användbart. Som när en sökande låg närmare 20k över i anspråk jämfört med vad våra anställda med samma erfarenhet har, och vad marknadsläget säger)
Bra tips! Jag fick en tjänst p g a alltför stort glapp. Med de krav de hade och mina meriter hade jag aldrig trott att lönen skulle vara ett problem. Så klart slöseri med tid för båda (och nej, de fick ingen som motsvarade kraven/hade liknande meriter)
 
Jag hade kontaktat någon av de där intervjun kändes avslappnad och enkel för att be om återkoppling gällande min intervju.
För att få en möjlighet att göra bättre ifrån mig nästa gång hade jag bett om både plus och minus.

Vad var bra, vad saknades och hur upplevdes jag?
Detta har jag gjort även på intervjuer som lett till erbjudande om jobb.

Jag fick precis veta att jag inte fick tjänst på en av de tre förskolorna jag senast varit på intervju hos. Men hur frågar jag på bästa sätt om en återkoppling? Vill nu gärna veta varför jag inte fick jobbet.
 
Jag fick precis veta att jag inte fick tjänst på en av de tre förskolorna jag senast varit på intervju hos. Men hur frågar jag på bästa sätt om en återkoppling? Vill nu gärna veta varför jag inte fick jobbet.
Jag hade letat upp rektorns namn i annonsen och mejlat henne/honom helt enkelt. Säg som det är, att du försöker förbättra dina chanser i framtiden, och att du därför är nyfiken på varför du blev "bortvald" denna gång.
 
Jag fick precis veta att jag inte fick tjänst på en av de tre förskolorna jag senast varit på intervju hos. Men hur frågar jag på bästa sätt om en återkoppling? Vill nu gärna veta varför jag inte fick jobbet.

Jag brukar maila ansvarig person för rekryteringen eller den jag varit på intervju hos. Frågar om vad jag behöver utveckla för att ha en bättre möjlighet till jobb nästa gång. Brukar också fråga vad den person som fick jobbet har för kompetens som jag eventuellt saknar. Du kan också be om feedback på intervjun.
 
Jag mejlade och frågade ungefär varför en annan person blev vald och om det fanns något jag gjorde eller sa på intervjuerna som påverkade deras val. Samt vad var bra, vad saknades och hur upplevdes jag?

Personen svarade att jag var jättebra på intervjuerna och att de helt enkelt valde att gå vidare med en mer erfaren kandidat. Men att de vill spara mitt CV inför kommande tjänster.
 
Jag mejlade och frågade ungefär varför en annan person blev vald och om det fanns något jag gjorde eller sa på intervjuerna som påverkade deras val. Samt vad var bra, vad saknades och hur upplevdes jag?

Personen svarade att jag var jättebra på intervjuerna och att de helt enkelt valde att gå vidare med en mer erfaren kandidat. Men att de vill spara mitt CV inför kommande tjänster.
Kom att tänka på det nog är vanligt nu att byta arbetsplats för att få högre lön, är ju svårt för många att en höjning som motsvarar hur mycket priser i samhället har ökat och vara kvar på samma arbetsplats.
 
När du var på intervjuerna, vad ställde du för frågor? Jag tänker att det är lika viktigt som att svara på deras frågor.

De brukar beskriva tjänsten och förskolan väldigt bra så brukar mest fråga om mentor, pedagogiska måltider, planeringstid privat och arbetslag. Om det ingår några kläder och om de har friskvårdsbidrag. Brukar även fråga hur många pedagoger det är i varje arbetslag och lite sånt.

Ja allt jag vill veta om arbetsplatsen :).
 
De brukar beskriva tjänsten och förskolan väldigt bra så brukar mest fråga om mentor, pedagogiska måltider, planeringstid privat och arbetslag. Om det ingår några kläder och om de har friskvårdsbidrag. Brukar även fråga hur många pedagoger det är i varje arbetslag och lite sånt.

Ja allt jag vill veta om arbetsplatsen :).
Ett tips är att rikta lite färre frågor om förmåner och istället ställa frågor om den pedagogiska verksamheten, för att visa på engagemang och nyfikenhet. Tex om de arbetar med särskilda teman, vilket pedagogiskt material de använder (tex språklust, bornholsmodellen) och kopplat svaren till dig själv.

Låt säga att de arbetar utifrån bornholmsmodellen så kan du svara till din fördel utifrån det - ”Ja det materialet är jag van att arbeta med” eller ”Det låter som ett spännande projekt, det skulle passa mig”.
 
Ett tips är att rikta lite färre frågor om förmåner och istället ställa frågor om den pedagogiska verksamheten, för att visa på engagemang och nyfikenhet. Tex om de arbetar med särskilda teman, vilket pedagogiskt material de använder (tex språklust, bornholsmodellen) och kopplat svaren till dig själv.

Låt säga att de arbetar utifrån bornholmsmodellen så kan du svara till din fördel utifrån det - ”Ja det materialet är jag van att arbeta med” eller ”Det låter som ett spännande projekt, det skulle passa mig”.

De intervjuer jag har varit på berättar allt detta på väldigt ingående och pratar väldigt mycket om vilka teman de gör, hur verksamheten fungerar och sen frågar de alltid om de är något jag brinner lite extra för. Jag svarar hela tiden och är med i samtalet, ställer frågor tillbaka och säger alltid att de jag brinner extra för är skapande.
Men de frågor jag skrev är mer frågor jag alltid ställer när de undrar om jag har några fler frågor.

Sen har jag inte någon tidigare erfarenhet förutom mina VFU så vet bara det jag har varit med om.
 
Ja kanske är det med att jag var borta under pandemin. Men brukar säga att jag bkev förkyld och att man inte fick komma med minsta snuva osv. Så missade 2 veckor och då blev det tyvärr för många dagar borta och behövde därför göra om den.
Men vet inte hur jag ska kunna föra fram det utan att det ska låta dåligt? Blir liksom inte mindre sjuk nu när jag är vikarie. Har på 3 månader hunnit ha magsjuka två gånger, dunder förkyld 2 gånger med tillhörande feber.
Men har hört av andra att det inte är ovanligt?

Jag kan inte tala för just ditt fall, men från rekryterande sida kan jag säga att detta är saker som gör oss jätteförsiktiga vid nyanställningar.

Alla kan bli sjuka och speciellt i vårt jobb, men ser det mycket ut på pappret drar många öronen åt sig! Behöver vi ordna vikarie för personen hela tiden kvittar det hur bra man är.

Det du kan göra är att ta olika vikariat och försök få ner din sjukfrånvaro. 👍🏻
 
Jag hade försökt ta det lite lugnt och andats, jag tror det löser sig och vikarierar du så får du känna på olika verksamheter. Det är även ett bra sätt att få en fot in när dem eventuellt behöver anställa eller någon ska gå på ett längre vikariat.
Förstår besvikelsen när du sett fram emot en fasttjänst.

Det kommer troligen hjälpa att ha referens från arbetslivet dessutom, även om VFUn såklart är värdefull.
 
De brukar beskriva tjänsten och förskolan väldigt bra så brukar mest fråga om mentor, pedagogiska måltider, planeringstid privat och arbetslag. Om det ingår några kläder och om de har friskvårdsbidrag. Brukar även fråga hur många pedagoger det är i varje arbetslag och lite sånt.

Ja allt jag vill veta om arbetsplatsen :).
Det är jättebra frågor och relevanta men jag tolkar dem som ganska praktiska. Jag tänker på frågor angående hur tex de arbetar med systematiskt kvalitetsarbete och vad det finns för möjligheter på förskolan för förskollärare att stötta varandra i att driva utbildningen på förskolan framåt. Hur mycket tid och satsning ges till pedagogiska frågor, som tex barnsyn, undervisning och gemensamt förhållningssätt. Det är viktiga delar i vilka förutsättningar som du får för att utföra ditt uppdrag och det skiljer sig stort mellan olika förskolor. Det är ju inte bara de som ska välja dig, du ska ju också vilja jobba där :)
 
Det är jättebra frågor och relevanta men jag tolkar dem som ganska praktiska. Jag tänker på frågor angående hur tex de arbetar med systematiskt kvalitetsarbete och vad det finns för möjligheter på förskolan för förskollärare att stötta varandra i att driva utbildningen på förskolan framåt. Hur mycket tid och satsning ges till pedagogiska frågor, som tex barnsyn, undervisning och gemensamt förhållningssätt. Det är viktiga delar i vilka förutsättningar som du får för att utföra ditt uppdrag och det skiljer sig stort mellan olika förskolor. Det är ju inte bara de som ska välja dig, du ska ju också vilja jobba där :)
Fast som nyexad har man kanske inte riktigt det hummet om verksamheter att kunna ställa den typen av frågor?
 
Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning.

Jag tog studenten 2010 och har från den stunden och fram till sommaren 2019 inte varit utan jobb. Jag har jobbat på Mcdonalds, på fabrik, i ett gris stall och även på Netto. Ja nästan allt från himmel och jord. Jag har alltid fått de jobb jag sökt, oavsett vad det varit och då genom en intervju.

Ville dock få högre lön och verkligen satsa på något, så genom att jag gillar barn så valde jag att utbilda mig till förskollärare. Ett yrke som alla sa skulle vara sjukt enkelt att få jobb inom. Så har det verkligen inte visat sig vara!

Jag började leta jobb 3 månader innan min examen och hade då en VFU (praktik) kvar att göra efter examen. Jag hade då redan fixat vilka veckor denna sista VFU skulle vara och på vilken förskola. Började gå på intervjuer och gick på intervju hos 5 olika förskolor. En verkade intresserad fram tills de fick veta om min efterhängande VFU.

Slutade söka jobb så allt mitt självförtroende åkte i botten då alla andra jag kände fick jobb direkt och på första förskolan de sökte tjänst hos.
Blev helt färdig med utbildningen 14 mars och började efter det söka jobb samtidigt som jag började jobba som vikarie inom min kommuns förskolor.
Alla är så sjukt överraskade när jag berättar att jag är färdig förskollärare och jobbar som vikare och inte glatt överraskade, utan mer "Åh är du förskollärare?!". De tror alltid jag är barnskötare och nu vill jag inte svara längre för känns så dumt att alltid behöva förklara mig.

Men ja.. Jag är sååå sjukt besviken över att ingen verkar vilja anställa mig och jag har ingen aning om varför?!
Jag säger inget tokigt på intervjuerna, utan försöker verkligen vara trevlig, engagerad och visa på att jag arbetar för barnens skull. Har återberättat vad jag sagt till min bästa vän som är förskollärare och hon kan inte hitta något konstigt utan verkar tycka att allt jag säger är vettigt och väldigt bra.
Men ändå får jag inget jobb....

Varit på intervju hos 3 förskolor i maj månad och de har efter 3 veckor fortfarande inte hört av sig. Jag kontaktade dem alla tre efter 2 veckor och fick då till svar att de inte var färdiga. Men har nu fått veta att en av förskolorna kontaktade en bekant och berättade att en av fyra tjänster var hennes fredagen förra veckan. Men inget svar till mig.

Nu är jag såå besviken och ledsen så jag har börjat söka andra jobb. Kan inte sitta här med denna inkomsten och bara vara vikarie inom förskolan. Vill ju ha ett ordentligt jobb med fast anställning!

Känner just nu att jag bara slösat 3 1/2 år på universitet och använt upp en massa CSN på en utbildning som inte kommer ge mig något. Låter patetiskt men är faktiskt så sjukt besviken och mitt självförtroende är i botten kan jag säga.

Vet inte vart du bor och om du vill flytta osv. Men min kommun lider stor brist på personal så här skriker de efter förskollärare. Jag tog examen i Januari och hade jobb samma dag. Men visste det sedan länge. Däremot min vän fick inget jobb i sin kommun, men efter en intervju här flyttade hon ner en vecka senare och har nu fast tjänst😊
 
Det är jättebra frågor och relevanta men jag tolkar dem som ganska praktiska. Jag tänker på frågor angående hur tex de arbetar med systematiskt kvalitetsarbete och vad det finns för möjligheter på förskolan för förskollärare att stötta varandra i att driva utbildningen på förskolan framåt. Hur mycket tid och satsning ges till pedagogiska frågor, som tex barnsyn, undervisning och gemensamt förhållningssätt. Det är viktiga delar i vilka förutsättningar som du får för att utföra ditt uppdrag och det skiljer sig stort mellan olika förskolor. Det är ju inte bara de som ska välja dig, du ska ju också vilja jobba där :)
Det är intressanta frågor men jag ser också det som ganska avancerade frågor. Jag har tidigare rekryterat, inte till förskolor men andra företag. Jag tyckte man märkte tydligt vilka som har läst på och följer mall 1 A om vilka frågor som man ska ställa. Med det menar jag att om TS ställer den typen av frågor behöver man kunna föra ett resonemang med arbetsgivaren om det och också själv ha kunskap om systematiskt kvalitetsarbete etc. Jag menar att man behöver förstå innebörden kring sina frågor och inte bara ställa frågor som man hört ska vara bra att ställa.
För någon som är ny inom området kan jag tänka mig att första steget är mer praktiska frågor.
 
Det är intressanta frågor men jag ser också det som ganska avancerade frågor. Jag har tidigare rekryterat, inte till förskolor men andra företag. Jag tyckte man märkte tydligt vilka som har läst på och följer mall 1 A om vilka frågor som man ska ställa. Med det menar jag att om TS ställer den typen av frågor behöver man kunna föra ett resonemang med arbetsgivaren om det och också själv ha kunskap om systematiskt kvalitetsarbete etc. Jag menar att man behöver förstå innebörden kring sina frågor och inte bara ställa frågor som man hört ska vara bra att ställa.
För någon som är ny inom området kan jag tänka mig att första steget är mer praktiska frågor.
Jag ska lägga till att jag inte menar att man behöver vara expert på området för att ställa den typen av frågor. Det kan räcka med "vi har läst om systematiskt kvalitetsarbete på utbildningen så jag undrar hur ni jobbar med det."
Men jag tror det är bra att ha funderat på varför man tycker den frågan är intressant och om arbetsgivaren ställer en följdfråga kan man resonera om det. Även om det bara är från en bok.
 
De brukar beskriva tjänsten och förskolan väldigt bra så brukar mest fråga om mentor, pedagogiska måltider, planeringstid privat och arbetslag. Om det ingår några kläder och om de har friskvårdsbidrag. Brukar även fråga hur många pedagoger det är i varje arbetslag och lite sånt.

Ja allt jag vill veta om arbetsplatsen :).
Kämpa!
Det kommer att lösa sig. Det lät ju som du var relativt nära nu.

Inom it märks det tydligt vilka som gått ut före 2005, då marknaden kraschade. De är mycket mer realistiska och vet att saker händer och man dessutom kräver lite tur. De som gått ut efter har bara sett högkonjunktur och har gott självförtroende om att alltid få jobb. Du har haft otur nu, det kommer vända!
 
Det är intressanta frågor men jag ser också det som ganska avancerade frågor. Jag har tidigare rekryterat, inte till förskolor men andra företag. Jag tyckte man märkte tydligt vilka som har läst på och följer mall 1 A om vilka frågor som man ska ställa. Med det menar jag att om TS ställer den typen av frågor behöver man kunna föra ett resonemang med arbetsgivaren om det och också själv ha kunskap om systematiskt kvalitetsarbete etc. Jag menar att man behöver förstå innebörden kring sina frågor och inte bara ställa frågor som man hört ska vara bra att ställa.
För någon som är ny inom området kan jag tänka mig att första steget är mer praktiska frågor.
Vi resonerar om dessa frågor med studenter som genomför sin sista praktik i förskollärarprogrammet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 394
Senast: escodobe
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
729
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 976
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 490
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp