Inget jobb efter examen?!

border_kelpie

Trådstartare
Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning.

Jag tog studenten 2010 och har från den stunden och fram till sommaren 2019 inte varit utan jobb. Jag har jobbat på Mcdonalds, på fabrik, i ett gris stall och även på Netto. Ja nästan allt från himmel och jord. Jag har alltid fått de jobb jag sökt, oavsett vad det varit och då genom en intervju.

Ville dock få högre lön och verkligen satsa på något, så genom att jag gillar barn så valde jag att utbilda mig till förskollärare. Ett yrke som alla sa skulle vara sjukt enkelt att få jobb inom. Så har det verkligen inte visat sig vara!

Jag började leta jobb 3 månader innan min examen och hade då en VFU (praktik) kvar att göra efter examen. Jag hade då redan fixat vilka veckor denna sista VFU skulle vara och på vilken förskola. Började gå på intervjuer och gick på intervju hos 5 olika förskolor. En verkade intresserad fram tills de fick veta om min efterhängande VFU.

Slutade söka jobb så allt mitt självförtroende åkte i botten då alla andra jag kände fick jobb direkt och på första förskolan de sökte tjänst hos.
Blev helt färdig med utbildningen 14 mars och började efter det söka jobb samtidigt som jag började jobba som vikarie inom min kommuns förskolor.
Alla är så sjukt överraskade när jag berättar att jag är färdig förskollärare och jobbar som vikare och inte glatt överraskade, utan mer "Åh är du förskollärare?!". De tror alltid jag är barnskötare och nu vill jag inte svara längre för känns så dumt att alltid behöva förklara mig.

Men ja.. Jag är sååå sjukt besviken över att ingen verkar vilja anställa mig och jag har ingen aning om varför?!
Jag säger inget tokigt på intervjuerna, utan försöker verkligen vara trevlig, engagerad och visa på att jag arbetar för barnens skull. Har återberättat vad jag sagt till min bästa vän som är förskollärare och hon kan inte hitta något konstigt utan verkar tycka att allt jag säger är vettigt och väldigt bra.
Men ändå får jag inget jobb....

Varit på intervju hos 3 förskolor i maj månad och de har efter 3 veckor fortfarande inte hört av sig. Jag kontaktade dem alla tre efter 2 veckor och fick då till svar att de inte var färdiga. Men har nu fått veta att en av förskolorna kontaktade en bekant och berättade att en av fyra tjänster var hennes fredagen förra veckan. Men inget svar till mig.

Nu är jag såå besviken och ledsen så jag har börjat söka andra jobb. Kan inte sitta här med denna inkomsten och bara vara vikarie inom förskolan. Vill ju ha ett ordentligt jobb med fast anställning!

Känner just nu att jag bara slösat 3 1/2 år på universitet och använt upp en massa CSN på en utbildning som inte kommer ge mig något. Låter patetiskt men är faktiskt så sjukt besviken och mitt självförtroende är i botten kan jag säga.
 
Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning.

Jag tog studenten 2010 och har från den stunden och fram till sommaren 2019 inte varit utan jobb. Jag har jobbat på Mcdonalds, på fabrik, i ett gris stall och även på Netto. Ja nästan allt från himmel och jord. Jag har alltid fått de jobb jag sökt, oavsett vad det varit och då genom en intervju.

Ville dock få högre lön och verkligen satsa på något, så genom att jag gillar barn så valde jag att utbilda mig till förskollärare. Ett yrke som alla sa skulle vara sjukt enkelt att få jobb inom. Så har det verkligen inte visat sig vara!

Jag började leta jobb 3 månader innan min examen och hade då en VFU (praktik) kvar att göra efter examen. Jag hade då redan fixat vilka veckor denna sista VFU skulle vara och på vilken förskola. Började gå på intervjuer och gick på intervju hos 5 olika förskolor. En verkade intresserad fram tills de fick veta om min efterhängande VFU.

Slutade söka jobb så allt mitt självförtroende åkte i botten då alla andra jag kände fick jobb direkt och på första förskolan de sökte tjänst hos.
Blev helt färdig med utbildningen 14 mars och började efter det söka jobb samtidigt som jag började jobba som vikarie inom min kommuns förskolor.
Alla är så sjukt överraskade när jag berättar att jag är färdig förskollärare och jobbar som vikare och inte glatt överraskade, utan mer "Åh är du förskollärare?!". De tror alltid jag är barnskötare och nu vill jag inte svara längre för känns så dumt att alltid behöva förklara mig.

Men ja.. Jag är sååå sjukt besviken över att ingen verkar vilja anställa mig och jag har ingen aning om varför?!
Jag säger inget tokigt på intervjuerna, utan försöker verkligen vara trevlig, engagerad och visa på att jag arbetar för barnens skull. Har återberättat vad jag sagt till min bästa vän som är förskollärare och hon kan inte hitta något konstigt utan verkar tycka att allt jag säger är vettigt och väldigt bra.
Men ändå får jag inget jobb....

Varit på intervju hos 3 förskolor i maj månad och de har efter 3 veckor fortfarande inte hört av sig. Jag kontaktade dem alla tre efter 2 veckor och fick då till svar att de inte var färdiga. Men har nu fått veta att en av förskolorna kontaktade en bekant och berättade att en av fyra tjänster var hennes fredagen förra veckan. Men inget svar till mig.

Nu är jag såå besviken och ledsen så jag har börjat söka andra jobb. Kan inte sitta här med denna inkomsten och bara vara vikarie inom förskolan. Vill ju ha ett ordentligt jobb med fast anställning!

Känner just nu att jag bara slösat 3 1/2 år på universitet och använt upp en massa CSN på en utbildning som inte kommer ge mig något. Låter patetiskt men är faktiskt så sjukt besviken och mitt självförtroende är i botten kan jag säga.
Jag förstår inte riktigt hur länge efter färdig utbildning inkl VFU har du sökt jobb?
 
Hur länge har du sökt jobb då?
När jag pluggade till civilingenjör, som ju verkligen är ett yrke där det är låg arbetslöshet, tog det åtminstone 3-6 mån för de flesta att få ett jobb. Många gick in på kortare anställningar eller vikariat som första jobb. Det är lite så det funkar när man är ny i sitt yrke.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur många jobb jag sökte innan jag fick ett (som verkligen var ett oväntat bra jobb för en nyutexad), men det var definitivt mer än 25. Det tog ett par månader innan jag ens fick komma på intervju. Sen fick jag faktiskt ett par intervjuer i samma veva, och blev erbjuden tre jobb inom ett par veckor. :)
 
Jag förstår inte riktigt hur länge efter färdig utbildning inkl VFU har du sökt jobb?

Jag har sökt jobb samma daf som jag blev helt färdig, den 14 mars. Blir alltid kallad på intervju men får ingen tjänst.
Men sökte som sagt även jobb redan i oktober 2022 innan jag tog examen i januari 2023. Men trodde då att jag inte fick jobb på grund av att jag hade den sista VFU kvar.
 
Hur länge har du sökt jobb då?
När jag pluggade till civilingenjör, som ju verkligen är ett yrke där det är låg arbetslöshet, tog det åtminstone 3-6 mån för de flesta att få ett jobb. Många gick in på kortare anställningar eller vikariat som första jobb. Det är lite så det funkar när man är ny i sitt yrke.
Jag har sökt jobb sedan oktober 2022 och alla i min klass hade redan anställning vid examen i januari 2023. Jag är den enda av 30 personer i min klass som inte fått anställning.

Därför jag blir så ledsen. För alla i min utbildning, även de som inte gick i min klass har fått anställning.
 
Jag har sökt jobb sedan oktober 2022 och alla i min klass hade redan anställning vid examen i januari 2023. Jag är den enda av 30 personer i min klass som inte fått anställning.

Därför jag blir så ledsen. För alla i min utbildning, även de som inte gick i min klass har fått anställning.

Det låter ändå rätt normalt. Du får komma på intervju då och då? I så fall skulle jag satsa på att kanske göra intervjuträning där du kan få feedback på hur du kan presentera dig på bästa möjliga sätt på en intervju. Mitt fack har sånt gratis för folk som är nya.

Har du ringt upp rekryterande chefer i efterhand och frågat vilka kvalifikationer den som fick jobbet har? I många fall går det utmärkt att be om lite feedback på sin intervju där också.

Jag har jobbat med rekrytering till högre akademiska tjänster, och ärligt talat är det många som inte alls är så bra på att göra en bra presentation av vilka de själva är, trots att de är professorer och erkända forskare. Till vissa jobb spelar det mindre roll, men är det konkurrens om tjänsten gäller det ju att kunna visa sina bästa sidor.
 
Det låter ändå rätt normalt. Du får komma på intervju då och då? I så fall skulle jag satsa på att kanske göra intervjuträning där du kan få feedback på hur du kan presentera dig på bästa möjliga sätt på en intervju. Mitt fack har sånt gratis för folk som är nya.

Har du ringt upp rekryterande chefer i efterhand och frågat vilka kvalifikationer den som fick jobbet har? I många fall går det utmärkt att be om lite feedback på sin intervju där också.

Jag har jobbat med rekrytering till högre akademiska tjänster, och ärligt talat är det många som inte alls är så bra på att göra en bra presentation av vilka de själva är, trots att de är professorer och erkända forskare. Till vissa jobb spelar det mindre roll, men är det konkurrens om tjänsten gäller det ju att kunna visa sina bästa sidor.

Ja jag får hittills alltid komma på intervju och sen blir det pannkaka. Det som jag tycker är så underligt är att jag aldrig haft problem tidigare när jag sökt jobb. Utan alltid blivit anställd oavsett yrke.

Även därför jag bad min bästa vän att lyssna på mina svar och se om hon hörde något konstigt. Men måste kanske gå på intervjuträning. Ska be dessa tre senaste förskolorna om feedback då jag tyckte alla intervjuerna gick väldigt bra och tyckte jag fick intrycket av att de även tyckte det.
 
Ja jag får hittills alltid komma på intervju och sen blir det pannkaka. Det som jag tycker är så underligt är att jag aldrig haft problem tidigare när jag sökt jobb. Utan alltid blivit anställd oavsett yrke.

Även därför jag bad min bästa vän att lyssna på mina svar och se om hon hörde något konstigt. Men måste kanske gå på intervjuträning. Ska be dessa tre senaste förskolorna om feedback då jag tyckte alla intervjuerna gick väldigt bra och tyckte jag fick intrycket av att de även tyckte det.
Vad har du för referenser? Ingen som snackar skit?
 
Jag har sökt jobb samma daf som jag blev helt färdig, den 14 mars.

2.5 månader är ju "ingenting" i jobbsökarsammanhang och att inte bli erbjuden jobb när man har 5-6 månader kvar till färdigutbildad, ser inte jag något märkligt med alls.

Kan ju vara så -om konkurrensen är hög om jobben där du bor- att du måste söka bredare, i grannlän/längre bort för att få jobb.
 
Ett par månader från examen är ganska kort tid.
Du kanske bara har haft otur att söka de tjänster där det faktiskt funnits någon med mer erfarenhet som sökte?
Jag har i två omgångar haft 6 mån jobbsök mellan jobb där jag varit väldigt välkvalificerad.
Om du kommit långt i processen, fråga om feedback när de meddelar att de valt någon annan.
Jag hade som vana att fråga vad som gjorde att de valt någon annan, om det var något jag kunde förbättra.

Jag skulle som någon sa dessutom fundera på vad jag har för referenser (om du kommit ända till referenstagning och fått nej därefter.
Och intervjuträning, kanske verkar du nervös och försiktig (eller något annat) på intervjuerna för du satsat så mycket på utbildningen?

Misströsta inte, utan fortsätt söka. Det kommer lösa sig.
 
Jag tog examen 2011. Förra året fick jag mitt första fasta jobb inom en (någorlunda) relevant branch.
Däremellan har jag jobbat med allt från brevbärare till skadedjurstekniker till fabrik.

Håller med föregående inlägg, misströsta inte. Det löser sig till slut.
 
Jag var klar med min universitetsutbildning sommaren 2019, tog ända till februari 2020 till jag kunde börja ett jobb som passade in på det jag utbildat mig till. Och ändå sökte jag som en galning även sånt som inte var direkt min grej. Så försök ha lite is i magen, arbeta mer med ditt nätverk (om det finns möjlighet), ingen i din bekantskapskrets som kan rekommendera dig? Det finns ingen bemanningspool eller bemanningsansvarig för förskolor på ex kommun du kan kontakta (det har du säkert redan gjort men skriver ändå)?
Håll ut! Du kommer få ditt drömjobb!
 
Har du frågat där du varit på intervju om varför du inte gått vidare? Gör det annars. Det kvittar vad din vän säger när du återberättar för det är ju en helt annan miljö med en välkänd person. Det är inte bara vad man säger utan en helhetsbild på hur du uppträder, tittar osv.
 
Funderar också på om det är ngt med att du inte var klar med VFU enligt plan?

Men håller med övriga om att ha lite mer tålamod:)
 
Varför hade du en VFU som släpade efter?

Jag var borta för många dagar under pandemin så fick göra om den VFU. Vi fick inte komma med minsta snuva eller så.
Men som sagt den är gjord i februari-mars och färdig nu.

Ja får väl ha is i magen och jobba som vikarie inom förskolan så länge. Mer att alla jag känner från utbildningen har fått jobb.
Jag söker allt inom 1 h från mig så är ganska brett ändå.

Ska be dessa tre sista förskolorna att berätta varför de valt någon annan. Om de nu väljer någon annan. Har som sagt inte hört något från någon av dem. Så hoppet lever väl lite kvar.
 
Vad har du för referenser? Ingen som snackar skit?
Exakt min tanke!

Jag har varit med om det. Alltså en referent som snackade skit och ljög om mig. Jag upptäckte det när jag fick väldigt konstiga reaktion från en blivande arbetsgivare. Det var i princip klart med anställning, de skulle bara ta referenser som en formalitet. Sedan fick jag ett supermärkligt telefonsamtal där det inte alls var tal om någon anställning.

Eftersom jag då var inskriven på arbetsförmedlingen så bad jag min handläggare ringa och ta referenser på mig. Hen låtsades alltså att jag var aktuell för ett arbete. Det visade sig att en av mina referenter snackade kopiösa mänger skit om mig och ljög om hur mycket sjuk jag hade varit (på den tiden så kunde man kolla upp det på FK) och en del andra konstiga saker.

Jag kollade ändå med alla mina referenter inför varje intervju, att det verkligen var OK att jag lämnade dem som referens. Så personen ifråga hade lätt kunna sagt nej. Istället för att ljuga ihop en massa och förstöra för mig. Jag förstod att jag missat flera jobb pga denna referent.

Så det kan vara en idé att be någon ringa upp ens referenser och kolla vad de egentligen säger om en. Så klart allt inte ska vara rosenrött för det är klart att man har saker som man behöver jobba med. Dock är det skillnad när någon går in för att sabba för en.

/Lizzie
 
Jag var borta för många dagar under pandemin så fick göra om den VFU. Vi fick inte komma med minsta snuva eller så.
Men som sagt den är gjord i februari-mars och färdig nu.

Ja får väl ha is i magen och jobba som vikarie inom förskolan så länge. Mer att alla jag känner från utbildningen har fått jobb.
Jag söker allt inom 1 h från mig så är ganska brett ändå.

Ska be dessa tre sista förskolorna att berätta varför de valt någon annan. Om de nu väljer någon annan. Har som sagt inte hört något från någon av dem. Så hoppet lever väl lite kvar.
Ge inte upp! Ibland så kan det ta tid, men förr eller senare så kommer du få jobbet du vill ha :)
 
Jag hoppas ju det men så händer det som idag.
En klasskompis vill byta förskola och var precis på intervju på en annan förskola. Fick jobbet på plats... Är jätteglad för hennes skull och hon verkligen förtjänar det men det tär som sagt verkligen på ens självförtroende när andra får jobb på första intervjun, första jobb de söker.

Men tänker inte ge upp men min ekonomi älskar inte detta :down:.
 
Jag hoppas ju det men så händer det som idag.
En klasskompis vill byta förskola och var precis på intervju på en annan förskola. Fick jobbet på plats... Är jätteglad för hennes skull och hon verkligen förtjänar det men det tär som sagt verkligen på ens självförtroende när andra får jobb på första intervjun, första jobb de söker.

Men tänker inte ge upp men min ekonomi älskar inte detta :down:.
Vilka kommuner söker du jobb i? Kan det vara så att du måste utöka ditt sökområde?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 394
Senast: escodobe
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
729
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 976
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 490
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp