Inget jobb efter examen?!

Jag hoppas ju det men så händer det som idag.
En klasskompis vill byta förskola och var precis på intervju på en annan förskola. Fick jobbet på plats... Är jätteglad för hennes skull och hon verkligen förtjänar det men det tär som sagt verkligen på ens självförtroende när andra får jobb på första intervjun, första jobb de söker.

Men tänker inte ge upp men min ekonomi älskar inte detta :down:.
Jag förstår din frustration.
Som funktionsnedsatt möter jag också många nej medan alla andra på min utbildning fick jobb genast, jobb efter jobb. Söker bara något enstaka och får gå på intervju på alla, blir erbjuden, om inte alla så nästan så att de kan välja vilket de vill ha... mycket frustrerande när jag själv har sökt och sökt och sökt.....

Jag har ju med mig en person från AF när jag går på intervjuer eftersom jag ska ha en anpassad anställning och hon har bekräftat efter varje intervju att jag har gjort mycket bra ifrån mig. Jag förbereder mig inte speciellt för intervjuerna, nu senast med en ny person från AF så sa han att jag skulle läsa på hur man gör på en intervju och jag började och jag kände verkligen inte att det är "jag", sådär och så svarar inte jag. Så jag struntade i det och gjorde som jag brukade och gjorde som vanligt bra ifrån mig- jag var jag på ett sätt folk uppskattar, men i mitt fall är det mer rädsla för handikapp och halvtid än för min personlighet.

Så kanske ska du inte fokusera så mycket på att svara som man ska göra på en intervju utan mer utifrån hur du är och hur du tänker? Det är ju ändå det de vill ha, inte en person som kan alla svaren utan en som vet hur man svarar utifrån sin personlighet.
 
Jag förstår din frustration.
Som funktionsnedsatt möter jag också många nej medan alla andra på min utbildning fick jobb genast, jobb efter jobb. Söker bara något enstaka och får gå på intervju på alla, blir erbjuden, om inte alla så nästan så att de kan välja vilket de vill ha... mycket frustrerande när jag själv har sökt och sökt och sökt.....

Jag har ju med mig en person från AF när jag går på intervjuer eftersom jag ska ha en anpassad anställning och hon har bekräftat efter varje intervju att jag har gjort mycket bra ifrån mig. Jag förbereder mig inte speciellt för intervjuerna, nu senast med en ny person från AF så sa han att jag skulle läsa på hur man gör på en intervju och jag började och jag kände verkligen inte att det är "jag", sådär och så svarar inte jag. Så jag struntade i det och gjorde som jag brukade och gjorde som vanligt bra ifrån mig- jag var jag på ett sätt folk uppskattar, men i mitt fall är det mer rädsla för handikapp och halvtid än för min personlighet.

Så kanske ska du inte fokusera så mycket på att svara som man ska göra på en intervju utan mer utifrån hur du är och hur du tänker? Det är ju ändå det de vill ha, inte en person som kan alla svaren utan en som vet hur man svarar utifrån sin personlighet.

Så frustrerande! :(

Jag svarar alltid utifrån hur jag tänker och hade agerat då jag känner att de ska anställa mig för att de tycker om mig och inte någon som jag inte är. Men ja tycker att jag är väldigt pedagogisk, ärlig med att jag är ny men väldigt engagerad och vill lära mig. Att jag hela tiden har barnen först och är på förskolan för barnens skull.

Men ja..
 
Så frustrerande! :(

Jag svarar alltid utifrån hur jag tänker och hade agerat då jag känner att de ska anställa mig för att de tycker om mig och inte någon som jag inte är. Men ja tycker att jag är väldigt pedagogisk, ärlig med att jag är ny men väldigt engagerad och vill lära mig. Att jag hela tiden har barnen först och är på förskolan för barnens skull.

Men ja..
Många gågner handlar det nog om att de ska lägga ut lediga platser. Men någonstans verkar det ändå vara att det är ett motstånd att anställa med bättre utbildning, behörigheter mm. Om det beror på att det är svårare att säga upp, eller om det är den högre lönen, eller att de egentligen trivs rätt bra med de vikarier och korttidsanstälda de redan har, är omöjligt att veta. Liknande tendenser fanns innom trädgård och park. Märkligt nog samma arbetsgivare i många fall, bara annan förvaltning.
För länge sen gick jag någon jobbsökarkurs på AF. Mycket var smått fånigt, men vi skulle sätta upp små teaterspel om intervjuer vi varit med om, tillspetsade förstås och diskutera runt dessa. Slutade med att vi var några kursdeltagare som tog det till att ringa upp varandras referenser och höra vad som sas. Vart rätt mycket att fundera på. Fanns även en del negativt som kom fram om respektive arbetssökande kunde jobba med som lite personlig utveckling. Det vart gnäll (minst sagt) över vårat tilltag att sitta i AF lokaler (före mobiltelefonernas tidevarv) och bära oss åt på det viset - men det var nog det ända jag hade någon behållning av i slutänden.
 
Så frustrerande! :(

Jag svarar alltid utifrån hur jag tänker och hade agerat då jag känner att de ska anställa mig för att de tycker om mig och inte någon som jag inte är. Men ja tycker att jag är väldigt pedagogisk, ärlig med att jag är ny men väldigt engagerad och vill lära mig. Att jag hela tiden har barnen först och är på förskolan för barnens skull.

Men ja..
Ja visst är det frustrerande! Alla andra får jobb och själv sitter man där och det enda man vill göra är ju att jobba!? Både du och jag vet ju att vi KAN och vi är rätt på vårt jobb, men det är så himla frustrerande när man inte får chansen att visa det!

Det är bra att du svarar och gör intervjuerna efter hur du är, tror det ger bäst resultat faktiskt. :D

Jag har rekommendationsbrev från tre tidigare arbetsplatser, skrivna av kollegor och chefer (alltså utöver referenser), har du något liknande? Det kanske är något du skulle se om du kan få? Tex från något tidigare jobb och från VFUplats du varit på? I de här breven står ju hur jag fixar arbetsuppgifterna, hur jag är som kollega och anställd osv, så en liten fördjupning, mer än personligt brev/intervju och ju skrivna av andra personer utifrån hur de ser på mig som person.

Nu har jag fått jobb här på sjukhuset i min nya hemstad, preliminärt startdatum 19 juni och jag är fullständigt överlycklig förstås (och det verkar som ett bra och tryggt ställe också, jag känner mig varmt välkommen och önskad), men jag har ju sökt sedan januari jag med ungefär. Jag hoppas att du också får ett positivt besked inom kort!!
 
Jag har sökt jobb samma daf som jag blev helt färdig, den 14 mars. Blir alltid kallad på intervju men får ingen tjänst.
Men sökte som sagt även jobb redan i oktober 2022 innan jag tog examen i januari 2023. Men trodde då att jag inte fick jobb på grund av att jag hade den sista VFU kvar.
Du har sökt jobb ganska korttid och nu är det dessutom vår med allt vad det innebär med personalplanering etc. Ha lite is i magen. Det är lättare att få jobb på hösten än på våren eftersom man oftast inte rekryterar så hårt inför sommaren då alla går på semester och det är mycket annat att tänka på. Har du provat att ansluta dig till kommunernas vikariebank? Det kan vara ett sätt att få mer erfarenhet och göra dig mer attraktiv som anställd samt att du ju då får en bättre inkomst?
 
Du har sökt jobb ganska korttid och nu är det dessutom vår med allt vad det innebär med personalplanering etc. Ha lite is i magen. Det är lättare att få jobb på hösten än på våren eftersom man oftast inte rekryterar så hårt inför sommaren då alla går på semester och det är mycket annat att tänka på. Har du provat att ansluta dig till kommunernas vikariebank? Det kan vara ett sätt att få mer erfarenhet och göra dig mer attraktiv som anställd samt att du ju då får en bättre inkomst?

Jag hoppas på bättre tur till hösten 😊. Jag är med i kommunens vikariepool och jobbar några dagar i veckan som vikarie.
 
Fy vad jobbigt.
Skulle om jag var du få någon att ringa dina referenser för att kolla upp så det inte är något där. Skulle börja söka seriöst igen till sensommaren/hösten när alla är tillbaka efter semestrar, uppfattar att det inte är kris nu nu med jobb.
 
Jag hoppas du även söker alla vikarietjänster (grav-vick mm) och att du även söker till förskoleklass. Ofta måste man "få in en fot" och det är säkert lättare att få tillsvidare på ett ställe där du redan visat vad du tillför. Däremot ska du inte vara alltför orolig. Ta alla vick du kan få så kommer möjligheten! Se till att få referenser från din VFU-skola.
 
@border_kelpie Jag läste på ett annat forum att det är bra att finnas på linkedin och att ha många kontakter där. Det behöver inte vara folk man känner utan man lägger till många (främst inom den bransch man vill jobba, gissar jag) och då ser man aktiv och efterfrågad ut eftersom man har många kontakter.
Det kan ju inte skada att prova det?
 
Så frustrerande! :(

Jag svarar alltid utifrån hur jag tänker och hade agerat då jag känner att de ska anställa mig för att de tycker om mig och inte någon som jag inte är. Men ja tycker att jag är väldigt pedagogisk, ärlig med att jag är ny men väldigt engagerad och vill lära mig. Att jag hela tiden har barnen först och är på förskolan för barnens skull.

Men ja..

Ofta handlar det mer om att man "inte kommer fram" tillräckligt bra vid en intervju. (Om det nu är det som är haken, annars är jag mer böjd att gissa på dålig tur och tajming. Det ÄR svårt med första jobbet eftersom så gott som alla andra som söker kommer vara mer kvalificerade.)

Alltså inte att man ska vara "någon annan" än den man är, utan tvärtom att man ska vara tydlig med men formulera saker som möjligen kan låta negativt på ett bra sätt. Och inte vara för "anonym" och försvinna i mängden. Vad är din usp liksom? Varför ska de anställa just dig istället för de andra som söker och förmodligen också säger helt rimliga och vettiga saker? Om man har klart för sig vad man själv kan bidra med kan man också framstå lite tydligare vid ett första möte.

Jag hade också kollat upp referenserna.
Och försök ta det lugnt, det låter mer som otur! :heart Om du kan få ett par vikariat i bagaget så brukar det göra mycket för hur attraktiv man är att anställa sen.

Jag hade också panik när jag sökte jobb efter jobb, med precis en utbildning som skulle vara "rätt just nu" och toppbetyg från mastern. När jag väl fick ett jobb var det som sagt långt över vad man hade kunnat hoppas på som färsking, men det är så mycket tur och tajming när man inte redan är etablerad.
 
Jag är rekryterande chef, och det går ju väldigt många nej på ett ja. Jag önskar ofta att jag kunde erbjuda fler ett arbete, men så funkar det inte… Har just stängt en process där en nyexad person inte gick vidare, och önskade få feedback på sin ansökan. Grejen var inte att det fanns något fel med den, men det fanns andra med erfarenhet som rankade högre denna gång. Andra gånger söker jag uttalat juniora kandidater, då är läget ett annat.

Med det sagt så håller jag tummarna för dig — loppet är långt ifrån kört! Fortsätt söka, även om du ”bara” har timvikariat så bygger det också erfarenhet i CV:t. Till slut lossnar det!
 
@border_kelpie Jag läste på ett annat forum att det är bra att finnas på linkedin och att ha många kontakter där. Det behöver inte vara folk man känner utan man lägger till många (främst inom den bransch man vill jobba, gissar jag) och då ser man aktiv och efterfrågad ut eftersom man har många kontakter.
Det kan ju inte skada att prova det?
Jag skulle säga att det beror väldigt mycket på bransch. Skolfolk är inte supermycket på LinkedIn, HR är där betydligt mer tex. Men det kostar ju inget, så visst.
 
@border_kelpie Jag läste på ett annat forum att det är bra att finnas på linkedin och att ha många kontakter där. Det behöver inte vara folk man känner utan man lägger till många (främst inom den bransch man vill jobba, gissar jag) och då ser man aktiv och efterfrågad ut eftersom man har många kontakter.
Det kan ju inte skada att prova det?
Glöm inte att markera din profil som öppen för jobb!
 
Jag hoppas på bättre tur till hösten 😊. Jag är med i kommunens vikariepool och jobbar några dagar i veckan som vikarie.
Det här tror jag är nyckeln. När du har lite mer erfarenhet hamnar du i ett annat "fack". Försök få längre vik (t ex föräldraledighet). Jag vet inte vilken bakgrund dina klasskamrater har, men om de t ex har jobbat med barn innan så kan det vara skillnaden (förutom tur).
 
Hur stor andel av förskolorna/skolorna är i kommunal regi? I en del kommuner är merparten privat. Anmäl dig till vikariepool i flera kommuner och hos de privata aktörer som finns i närområdet.
Har du sökt sommarvik?
Jag hoppas på bättre tur till hösten 😊. Jag är med i kommunens vikariepool och jobbar några dagar i veckan som vikarie.
 
Jag söker allt jag kan såsom sommarvik, längre vik eller bara korta 2 veckors vik och har fått några väldigt korta. Får väldigt mycket beröm från de pedagoger jag jobbat med och det känns ju bra.

De som fått jobb är blandat, min klasskamrat som blev erbjuden jobb i fredags direkt på intervjun har ingen tidigare erfarenhet. Så hon och jag har samma erfarenhet och utbildning, hon har dock blivit erbjuden 3 av 3 tjänster hon sökt sedan januari. Men hon är väldigt duktig, bra på att prata och presentera sig.

Mina referenser är min VFU handledare och en av mina chefer inom LSS som jag bland annat mycket för.
Kanske ska be någon att ringa dem och se va de säger?

Jag är väldigt tacksam för att jobba som vikarie och försöker verkligen suga åt mig all erfarenhet och kunskap jag stöter på. Har utvecklats sedan jag började jobba som vikarie inom förskolan. Här finns ca 15 förskolor och har ansökt om att få jobba som vikarie inom de närliggande kommunerna.
 
Utifrån det du skriver här tycker jag det är svårt att förstå varför du inte fått jobb. Du måste ha haft otur i rekrytering och konkurrerat med mer erfarna. Kanske det är värt att kolla upp vad din referenser säger, så att du slipper fundera kring det.

Du uttrycker dig på ett bra sätt här, om du under intervjuer även uppfattas som lugn, stabil och trygg så bör du få jobb. Fortsätt sök, det bör vara din tur snart.
 
Jag kanske trampar lite klaveret här nu, men det är inte så att du lägger dig för högt i löneanspråk, jämfört med de andra?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 448
Senast: escodobe
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
773
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 562
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp