Inget jobb efter examen?!

Jag kanske trampar lite klaveret här nu, men det är inte så att du lägger dig för högt i löneanspråk, jämfört med de andra?

Jag lägger mig faktiskt under medellönen så tror inte det är det som är problemet. Men sen är det jättesvårt att veta egentligen då jag vet folk utan tidigare erfarenhet fått allt från 32k till 37. Så jag har lagt mig på 32-34k när arbetsgivaren frågat.

Men ska be någon att ringa mina referenser och se. För som sagt skulle aldrig få för mig att min VFU handledare skulle prata negativt då vi verkligen kommer jättebra överens och så. Men kanske min chef från LSS? Men tycker inte hon borde det då jag alltid är den som ställt upp i ur och skur.
 
Det finns ju flera faktorer som kan vara ren otur och annat. Att kolla referenserna är absolut värt.

Sen tänker jag att du kanske haft otur i rekryteringen och att jobbet gått till nån som kommer in med mer erfarenhet?
Löneanspråket? Medellön är sällan likvärdigt med ingångslön, som nyutbildad utan så mycket arbetserfarenhet brukar man få gå in med ganska mycket lägre lön i många yrken på första jobbet. Sen brukar man få byta arbetsplats ett par gånger i mitt yrke iallafall för att få upp lönen.
 
Har du hunnit få din legitimation än? Den brukar vara viktig att ha i handen.
Sen tänkte jag också på löneanspråk, en medellön är ju just medel för de som jobbat ett tag och jag vet att det inte är ovanligt att bli nekad på grund av ett för högt anspråk, jag skulle kolla med både facket och klasskamrater vad de anser är rimlig ingångslön. Sen kan de variera utifrån tidigare erfarenheter och vilket område man söker jobb i.
Ett annat tips är att sätta dig in i vilken pedagogik förskolan utgår ifrån, antingen innan eller genom frågor på intervjun och sen koppla det till hur du skulle arbeta med detta. Jobbar de projektbaserat, med stationstänk, med teman osv. Det brukar vara uppskattat att du har tänkt till hur du skulle bedriva undervisning, inte bara omsorg eller vara närvarande med barnen.
Men fortsätt söka! Det kommer nya jobb inför hösten så det är bara att hänga i!
 
Jag lägger mig faktiskt under medellönen så tror inte det är det som är problemet. Men sen är det jättesvårt att veta egentligen då jag vet folk utan tidigare erfarenhet fått allt från 32k till 37. Så jag har lagt mig på 32-34k när arbetsgivaren frågat.
Har du pratat med facket om löneanspråk? Det kan ge bra hjälp.

En annan sak du kan göra för att få bättre koll på lönelägen är att be utbildningsförvaltningen om löneuppgifter för förskollärare i kommunal verksamhet. Det har man rätt att få veta utifrån offentlighetsprincipen. Då kan du se lönespridningen inom kommunen. Det ger bättre helhetsbild. Nu behöver man även tänka på att många verksamheter är hårt pressade ekonomiskt och kan behöva spara.
 
I och med att det är stor brist på förskollärare låter det märkligt att du inte fått något av de jobben du har sökt. Bor du i större stad? Tänkte på om konkurrensen är ovanligt hög just där du bor?

Hos ”mig” är det svårt att hitta legitimerade förskollärare och det är få ansökningar på de tjänster som kommer ut.
Jag upplever att det är enkelt att få jobb inom förskola, så blir fundersam varför du inte får en tillsvidareanställning direkt. Hos oss finns det många vakanta rader och de annonseras knappt för att det ändå inte kommer in några ansökningar på dem.
 
Jag lägger mig faktiskt under medellönen så tror inte det är det som är problemet. Men sen är det jättesvårt att veta egentligen då jag vet folk utan tidigare erfarenhet fått allt från 32k till 37. Så jag har lagt mig på 32-34k när arbetsgivaren frågat.

Men ska be någon att ringa mina referenser och se. För som sagt skulle aldrig få för mig att min VFU handledare skulle prata negativt då vi verkligen kommer jättebra överens och så. Men kanske min chef från LSS? Men tycker inte hon borde det då jag alltid är den som ställt upp i ur och skur.
Jag tror det kan vara bra att låta någon ringa dina referenser för att ta referenser sas. Tänker att det kanske är din frånvaro på VFUn som ställer till det. När jag tar referenser så frågar jag alltid efter eventuell frånvaro.
 
Jag lägger mig faktiskt under medellönen så tror inte det är det som är problemet. Men sen är det jättesvårt att veta egentligen då jag vet folk utan tidigare erfarenhet fått allt från 32k till 37. Så jag har lagt mig på 32-34k när arbetsgivaren frågat.

Men ska be någon att ringa mina referenser och se. För som sagt skulle aldrig få för mig att min VFU handledare skulle prata negativt då vi verkligen kommer jättebra överens och så. Men kanske min chef från LSS? Men tycker inte hon borde det då jag alltid är den som ställt upp i ur och skur.

Om det söker jobb hos offentliga arbetsgivare som kommunen ring kommunen och begär ut lönelistor de är offentliga. Be att få en prata med någon på hr eller maila.
 
Kan det vara den släpande VFUn som ligger dig i fatet? Jag tänker att om det står mellan dig och en annan kandidat så kanske de väljer den som klarat allt i tid. Jag har själv en konstig sak i mitt CV då jag under några år jobbade med enklare arbetsuppgifter med tanke på år i yrket och erfarenhet. Sist jag bytte jobb så valde jag att kommentera det i början av intervjun och förklara vad det berodde på. Arbetsgivaren sa direkt att de undrat över varför det såg ut som det gjorde. Vi hade en bra diskussion och jag fick jobbet. I ditt fall bör du ju kunna förklara att du var sjuk mycket en period (händer ju alla ibland) och att du var noggrann med att respektera arbetsplatsens regler under pandemin.
 
Och tveka inte när det gäller dina löneanspråk. Säg en siffra. Så du sätter ett värde på dig själv.
 
Kan det vara den släpande VFUn som ligger dig i fatet? Jag tänker att om det står mellan dig och en annan kandidat så kanske de väljer den som klarat allt i tid. Jag har själv en konstig sak i mitt CV då jag under några år jobbade med enklare arbetsuppgifter med tanke på år i yrket och erfarenhet. Sist jag bytte jobb så valde jag att kommentera det i början av intervjun och förklara vad det berodde på. Arbetsgivaren sa direkt att de undrat över varför det såg ut som det gjorde. Vi hade en bra diskussion och jag fick jobbet. I ditt fall bör du ju kunna förklara att du var sjuk mycket en period (händer ju alla ibland) och att du var noggrann med att respektera arbetsplatsens regler under pandemin.

De brukar kommentera varför jag blev fördig senare än de andra och förklarar då alltid att jag tyvärr var borta för mycket under en VFU period under pandemin och de brukar alltid nicka förstående och säga nån kommentar med att ja det kan vi förstå.
För har som sagt examensbevis osv så är ju helt färdig förskollärare nu.

Jag brukar som sagt säga löneanspråk på 32-34k på intervjuerna. Känner ingen som fått under 32 och det vanliga är 34k hos de jag känner.
 
De brukar kommentera varför jag blev fördig senare än de andra och förklarar då alltid att jag tyvärr var borta för mycket under en VFU period under pandemin och de brukar alltid nicka förstående och säga nån kommentar med att ja det kan vi förstå.
För har som sagt examensbevis osv så är ju helt färdig förskollärare nu.

Jag brukar som sagt säga löneanspråk på 32-34k på intervjuerna. Känner ingen som fått under 32 och det vanliga är 34k hos de jag känner.
Är det tvunget att ge löneanspråk vid intervjun?
 
De brukar kommentera varför jag blev fördig senare än de andra och förklarar då alltid att jag tyvärr var borta för mycket under en VFU period under pandemin och de brukar alltid nicka förstående och säga nån kommentar med att ja det kan vi förstå.
För har som sagt examensbevis osv så är ju helt färdig förskollärare nu.

Jag brukar som sagt säga löneanspråk på 32-34k på intervjuerna. Känner ingen som fått under 32 och det vanliga är 34k hos de jag känner.
Om frånvaro inte är ett problem nu utan enbart under pandemin, hade nog jag funderat på att säga det på något annat sätt. Jag menar inte ljuga, men fundera på hur du säger just det. Personer som har haft "problem" med frånvaro går bort rätt fort i skolans värld eftersom det ställer till det i verksamheten. Jag tycker heller inte det låter som en lång ansökningsperiod, det löser sig säkert snart även om det slår på självförtroendet såklart. Lycka till!!
 
De brukar kommentera varför jag blev fördig senare än de andra och förklarar då alltid att jag tyvärr var borta för mycket under en VFU period under pandemin och de brukar alltid nicka förstående och säga nån kommentar med att ja det kan vi förstå.
För har som sagt examensbevis osv så är ju helt färdig förskollärare nu.

Jag brukar som sagt säga löneanspråk på 32-34k på intervjuerna. Känner ingen som fått under 32 och det vanliga är 34k hos de jag känner.
Jag tror att det där med frånvaro under pandemin kan göra att de väljer bort dig om du i övrigt är likvärdig med andra sökande. Det är ju inte konstigt att vara borta mer än vanligt under pandemin, men det kan ge lite vibbar av att du är en person som blir sjuk ofta.
Kanske fundera över på vilket sätt du formulerar dig kring det?

Och ju mer vikariejobb du hinner få så kommer det nog lösa sig. Då blir du ju mer och mer meriterad + kan visa att du inte är sjuk mer än andra i vanliga fall😊
 
Jag tror att det där med frånvaro under pandemin kan göra att de väljer bort dig om du i övrigt är likvärdig med andra sökande. Det är ju inte konstigt att vara borta mer än vanligt under pandemin, men det kan ge lite vibbar av att du är en person som blir sjuk ofta.
Kanske fundera över på vilket sätt du formulerar dig kring det?

Och ju mer vikariejobb du hinner få så kommer det nog lösa sig. Då blir du ju mer och mer meriterad + kan visa att du inte är sjuk mer än andra i vanliga fall😊

Ja kanske är det med att jag var borta under pandemin. Men brukar säga att jag bkev förkyld och att man inte fick komma med minsta snuva osv. Så missade 2 veckor och då blev det tyvärr för många dagar borta och behövde därför göra om den.

Men vet inte hur jag ska kunna föra fram det utan att det ska låta dåligt? Blir liksom inte mindre sjuk nu när jag är vikarie. Har på 3 månader hunnit ha magsjuka två gånger, dunder förkyld 2 gånger med tillhörande feber.
Men har hört av andra att det inte är ovanligt?

Sen säger alla förskolor att det är väldigt många som ansöker och det är därför det nya är att första intervjun är digital. Så verkar vara högt tryck i västra skåne.

Jag har bara gett löneanspråk om de frågat. Jag brukar även säga att jag är anpasnningsbar gällande lönen. När jag skrev in mig som vikarie inom förskolan så berättade min chef att lönen i min kommun som ny förskollärare utan erfarenhet var 32k. Därför satte hon den timlönen på mig som vikarie, så tror inte jag ska behöva gå under det. Detta då min kommun har lägre än de andra runtomkring.
 
Är det tvunget att ge löneanspråk vid intervjun?

Tvunget är det såklart inte. Men jag frågar alltid tidigt, eftersom det är slöseri med allas tid om man ligger för långt ifrån varandra för att kunna mötas.

(Tips från en chefsmentor, och det har varit användbart. Som när en sökande låg närmare 20k över i anspråk jämfört med vad våra anställda med samma erfarenhet har, och vad marknadsläget säger)
 
Ja kanske är det med att jag var borta under pandemin. Men brukar säga att jag bkev förkyld och att man inte fick komma med minsta snuva osv. Så missade 2 veckor och då blev det tyvärr för många dagar borta och behövde därför göra om den.
Ja alltså jag fattar ju att alla var borta mer än vanligt under pandemin, men det finns ju också de som trots pandemi var borta väldigt sällan. Två veckor är ändå ganska mycket för en kortare period😊
Men vet inte hur jag ska kunna föra fram det utan att det ska låta dåligt? Blir liksom inte mindre sjuk nu när jag är vikarie. Har på 3 månader hunnit ha magsjuka två gånger, dunder förkyld 2 gånger med tillhörande feber.
Men har hört av andra att det inte är ovanligt?
Jag vet inte heller hur du formulerar det bäst, men det kanske iaf är en förklaring. Såklart kombinerat med att det alltid är som svårast att få jobb när man är helt ny och många andra som söker har liknande erfarenheter😊

Jag skulle säga att det är extremt mycket på tre månader. Det är ju mer än en del har på ett helt år.
Sen säger alla förskolor att det är väldigt många som ansöker och det är därför det nya är att första intervjun är digital. Så verkar vara högt tryck i västra skåne.
Håller tummarna för att det lättar för dig framåt. Bara att ha tålamod!
 
Tvunget är det såklart inte. Men jag frågar alltid tidigt, eftersom det är slöseri med allas tid om man ligger för långt ifrån varandra för att kunna mötas.

(Tips från en chefsmentor, och det har varit användbart. Som när en sökande låg närmare 20k över i anspråk jämfört med vad våra anställda med samma erfarenhet har, och vad marknadsläget säger)
Jag håller med, det kan spara väldigt mycket kraft från båda parter. Har varit med om några sådana misstag och blivit bättre på att synka det tidigt.
 
Ja alltså jag fattar ju att alla var borta mer än vanligt under pandemin, men det finns ju också de som trots pandemi var borta väldigt sällan. Två veckor är ändå ganska mycket för en kortare period😊

Jag vet inte heller hur du formulerar det bäst, men det kanske iaf är en förklaring. Såklart kombinerat med att det alltid är som svårast att få jobb när man är helt ny och många andra som söker har liknande erfarenheter😊

Jag skulle säga att det är extremt mycket på tre månader. Det är ju mer än en del har på ett helt år.

Håller tummarna för att det lättar för dig framåt. Bara att ha tålamod!

Ja fast de två veckorna hade jag aldrig varit hemma om det nu inte varit pandemi. Vi fick inte komma till förskolan med minsta snuva, halsont, heshet eller något alls. Jag har aldrig haft en förkylning som varat i mindre än 2 veckor. Då menar jag inte att jag är döende men snuvig och täppt i näsan. Hade det inte varit pandemi så hade jag gått till förskolan. Men med rådande restriktioner så fick jag inte det.

Ja jag vet inte hur jag ska kunna förmulera mig på ett bra sätt gällande min kvarhängande vfu som jag gjorde direkt efter examen och sen fick godkänt på.

Inte om man frågar de som jobbar på förskolorna jag jobbat på. De jag fått magsjuka hos har jag varit vikarie på just på grund av personal är hemma med magsjuka. Hann jobba där 2 veckor var innan jag till slut blev sjuk.
Samma med feber, går massor av feber i stan just nu och eftersom alla baciller, bakterier och virus är nytt för mig så tycker inte jag det är konstigt jag är sjuk.

Ja jag hoppas verkligen det blir bättre! Ska sätta mig ner och ringa/mejla de tre förskolorna som inte svarat och fråga hur rekryteringen går.
 
Jag tycker att du ska förklara din släpande VFU direkt vid nästa intervju. Säg att du förstår att de har sett det i betyget och det är det här det beror på. Påpeka att du klarat övriga examinationer i tid (om du nu har gjort det). Inte konstigt att en dunderförkylning kan sitta i två veckor. Det förstår alla!
 
Jag hade kontaktat någon av de där intervjun kändes avslappnad och enkel för att be om återkoppling gällande min intervju.
För att få en möjlighet att göra bättre ifrån mig nästa gång hade jag bett om både plus och minus.

Vad var bra, vad saknades och hur upplevdes jag?
Detta har jag gjort även på intervjuer som lett till erbjudande om jobb.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 448
Senast: escodobe
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
773
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 035
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 562
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp