Inget kollektivavtal

Det med övertid, på mitt jobb jobbar man över en del men det är typ ’’flex’’. Ska man ändå få extra betalt för det? Typ som ob tänker jag, det tycker iaf jag är rimligt eftersom jag tycker det är lite segt jobba till 19. Men det står inget i avtalet. Och jag vet inte hur det brukat funka, jobbat mkt inom handels innan och där är det ju reglerat.
Du måste kolla med det fackförbund som äger kollektivavtalen i din bransch. det kan säga vad som gäller mer precis för dig.... Flexar man är ju det lite mer som en förskjuten arbetstid... jobbar du över 2 timmar så kommer du ju senare en anna gång...
 
Det med övertid, på mitt jobb jobbar man över en del men det är typ ’’flex’’. Ska man ändå få extra betalt för det? Typ som ob tänker jag, det tycker iaf jag är rimligt eftersom jag tycker det är lite segt jobba till 19. Men det står inget i avtalet. Och jag vet inte hur det brukat funka, jobbat mkt inom handels innan och där är det ju reglerat.
Du behöver nog reda ut en hel del med ditt fack. Det är nog svårt för buke att ge exakta svar för vad som gäller på din arbetsplats.
 
Ingen aning :) men spelar det någon roll vilket fack? Tänker ifall en är med i ett fack men det facket anser sen att nej du borde vara med i ett annat fack ’’egentligen’’.

Du måste naturligtvis vara medlem i det fackförbund som finns i den bransch det gäller.... handels förhandlar inte med något företag som egentligen ska tillhöra metall t.ex... man ska alltid vara med i "rätt fack" för arbetsgivaren behöver inte förhandla med någon de INTE har kollektivavtal med....
 
Du behöver nog reda ut en hel del med ditt fack. Det är nog svårt för buke att ge exakta svar för vad som gäller på din arbetsplats.

Nä var mest nyfiken. Kommer ändå byta jobb om inte sålänge (man byter ofta i branschen) så det kvittat egentligen, var som sagt mest en fundering.
 
Du måste naturligtvis vara medlem i det fackförbund som finns i den bransch det gäller.... handels förhandlar inte med något företag som egentligen ska tillhöra metall t.ex... man ska alltid vara med i "rätt fack" för arbetsgivaren behöver inte förhandla med någon de INTE har kollektivavtal med....

Tänkte väl det 😅 jag är kvar i handels pga inte orkat byta. Nu har jag ju redan bra jobb osv men tänker inför framtida byten att det kan va bra att ta rätt fack men vet inte riktigt vilket det är, ska googla.
 
Om någon blivit lovad jobb (muntligt och skriftligt) och det finns inte kollektivavtal (men vederbörande är med i lämpligt fack) och personen sen nekas jobbet typ dagar innan, kan hen då göra något eller är det bara att acceptera? För facket kan väl inget göra? Tänker typ att hen får hjälp att få jobbet ändå (om man nu vill) eller skadestånd eller vad man nu gör vid såna fall?

Detta är bara hypotetiskt, har inte blivit av med något jobb själv ska väl tilläggas, bara nyfiken då jag börjat i en bransch där typ ingen har kollektivavtal, vilket jag aldrig varit med om innan. Tror inte heller att det kommer hända mig men som sagt, nyfiken 😁
Ingen aning, vi har inget kollektivavtal men allting fungerar normalt.

Eller ok, om man jobbar över här är det typ flex, om det inte är ett av jobben där det är avtalat med övertid.
 
Det är ju också så att små företag kanske inte själv har kollektivavtal. Men dom kan i sina dokument ändå skriva in att företaget följer gällande kollektivavtal.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 987
Senast: mars
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 965
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 177
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Får ont i magen av nästan allt. Provar vad som fungerar och det är väldigt få saker. Keso. Vitt bröd (så det är inte celiaki), riskakor...
Svar
8
· Visningar
896
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp