Inget viktigt...

lektra

Trådstartare
men ville bara säga att jag börjat fatta nu. Det här med HUR man böjer på rätt sätt. Ponnyn visade mig igår :love: vad det var som fattades, att det är hon som ska böjas och inte jag :p

Sv: Inget viktigt...

Vad kul! :) Alltid lika intressant hur man tror att man kan t ex böja.. och så får man känna hur det SKA kännas! :p
Kul att du delar med dig också, inspirerande för såna som mig som vet att jag borde öva mer "äkta" böjning igen efter att ha fuskat med det ett tag.

Inget viktigt för andra att just jag, just den dagen blev lite upplyst. :p

Hur jag gjorde... Jag hade en gramantygel som jag använde som kort töm, stod brevid och höll i inner, där jag hade ett dåligt stöd. Ytter var hängande. Hon fick trava runt mig och vek hela tiden ut bakdelen. Efter ett tag kom stödet till innertöm och jag plockade upp ytter så stödet kunde fördelas och hon började trampa under sig. Därefter hoppade jag upp och gjorde samma sak. Ledande innertygel - sitter rakt över - framåt nedåtsökning.

Nu har vi börjat försöka gå ut i öppna med samma känsla och det går ganska bra :banana:

Är du inte orolig att det ledande tygeltaget orsakat sladdandet med baken?
Inom AR är det ju lite av ett No-no för böjningens skull..
Fast det kanske var något helt annat du menade med "ledande innertygel"?
Hursomhelst är det ju resultatet som räknas även om metoderna kan variera! :)

Kanske är det så att det ledande tygeltaget ökade sladdandet och därmed fick henne ur balans, vilket resulterade i att hon blev tvungen att bära sig och ta stöd på bettet?

Ja, det funkade i alla fall. Nu behöver jag inte leda utåt lika mycket och jag har börjat kunna göra mer åt böjande tygeltag.

Jag har en teori till. genom att låta armen gå utåt istället för böjande så förhindrar jag att jag böjer mig i sidan - vilket också underlättar för henne att bära sig :idea:

Det första låter rimligt... Det sista kan du nog avgöra bättre utifrån hur du brukar sitta! :p
Jag brukar lirka för avslappning på insidan vid behov och "tränga" med yttertygeln som sidförande hjälp, ev t o m halvhalter på ytter i kombination med det för att förstärka det sidförande (det har den lärt sig genom volter i förvänd böjning).. På så vis har vi fått till "rakare" volter snarare än bra böjning på volt (men mitt problem har ju varit förböjning i halsen och ingen nämnvärd böjning i resten av kroppen så någonstans får man ju börja). Nu återstår att få till en riktig ställning också vilket funkar i högervarvet men inte alltid vänster.
Ledande för mig är som en nödåtgärd om man tappar styrningen totalt. Vilket vi fick ta till från början men nu gör det bara kusen förböjd eller att bogarna inte längre är framför bakdelen! :p

Vad kul! :banana:

Jag tog mig i kragen och jobbade på böjningen häromdagen och det blev bättre än jag hade trott! :) Han hade nog blivit lite ringrostig av att knappt öva på det på en månad eller så, märktes att han tyckte det var obekvämt att gå "rätt", men pållen är duktig och försöker ändå! :)

En bra sak att göra när man jobbar med böjning i skritt är att när hästen lyfter innerbak så hjälper man till med överskänkeln att få magen att gunga utåt, gungar magen utåt så för hästen fram innerhöften. Superbra för att få till bra böjning på volten. Ett litet tips bara.

Härligt! Alltid skönt att veta att hästen försöker.

Jeni: Tack för tipset, ska genast testa:bow:

En bra sak att göra när man jobbar med böjning i skritt är att när hästen lyfter innerbak så hjälper man till med överskänkeln att få magen att gunga utåt, gungar magen utåt så för hästen fram innerhöften. Superbra för att få till bra böjning på volten. Ett litet tips bara.

Har du inget sånt tips för när hästen trycker ut bogen istället? :p
Min häst har så grymt lätt för att hamna i (felaktig) slutaposition i högervarvet så när jag tror att framdelen är innanför är bakdelen i själva verket fortfarande pyttelite innanför :crazy:
Det enda jag kommit på är att lite extremt sådär böja om-räta ut- försöka igen... "Rak" kan jag få hästen men har skitsvårt att få den böjd till höger utan att ytterbak fortfarande bär mest vikt... (och i förvänd böjning kan jag konstigt nog få innerbak att bära mer)

Nej tyvär, har lite samma problem som du fast i vänster varv så jag skulle oxå behöva ett bra tips på det.

Du kan ju prova varianten att öva felböjt istället (alltså åt andra hållet) om du inte har provat det? Det hjälpte ganska mycket för mig (för att kusen började förstå kopplingen mellan yttertygel - bog) men det sitter fortfarande kvar. Så jag börjar fundera på om jag inte borde pressa på det för att inte riskera överbelasning av felkompensation istället. Därför jag har övat så mycket rakt på sistone istället för böjt... Eftersom jag upplever att hästen förstår vad jag vill men ändå inte gör det så kan man ju misstänka att den har skäl till det.

Jovisst har jag provat det, men tack för tipset ändå. Har upptäckt att bara han blir eftergiven på innertygeln och ställer i nacken utan spänningar så brukar bogen falla på plats och sluta smita. Sen så är han sned i sitt bäcken, hans högra höft är förskjuten ca 5cm bakåt så det kanske gör att han känns lite sluta aktig. Och nej höften går inte rätta till enligt ET, han har haft det för länge helt enkelt.

Och nej höften går inte rätta till enligt ET, han har haft det för länge helt enkelt.

Shit vad jobbigt! :cry:
Har fler kollat på det? Vet. och andra alternativare.?
(jag skulle ha fått det trippelkollat för att försäkra mig om att det inte är just den ET´n som bara utgår från sina egna skills... fast 5cm låter såklart mycket! =/)

Det där med ställningen har min tränare påpekat fast jag tycker snarare att ställningen kommer på köpet när jag får bogen på plats.?
Idag gick det iaf mycket bättre kändes det som - kunde växla mellan skolorna utan någon direkt svårighetsskillnad mellan varven och t o m rida diagonalsluta-halv piruett-diagonalsluta (som vi hade fått i hemläxa) i svåra varvet! :banana: Jag tycker egentligen att jag får sitta och "rida" alldeles för mycket (ge impulser i precis vartenda steg för att han ska ligga kvar i rörelsen) fast det kan ju vara för att vi inte tränat så mycket skolor på sistone så hästen tycker det är jobbigt eller något fel jag inte märkt i inverkan/balans typ.?

Det där med bäckenet är nog helt kört att fixa. Jag köpte Fellini som treåring och då lade jag märke till att rektum låg snett men jag kopplade inte ihop det med att bäckenet var snett det såg jag inte:o. Det var först för ett antal år sedan som jag allvarligt började misstänka att han var sned, och sen tog det några år för mig att få tummen ur och ta hit ET och han sa att eftersom han har haft det i minst nio år(fellini är 12 nu) och att det hänt medans han fortfarande växte så var det inget att göra något åt. Idag har han lärt sig leva med det och har inte ont av det så det är bara för mig att gilla läget. I övrigt var han i topp trim och det känns ju bra.

Att man sitter och rider alldeles för mycket är nog lätt hänt. Jag tycker att ju mer man lär sig ju svårare blir det att inte pilla för mycket. Inte nog med att man ska ha koll på hästens alla delar så måste man ha koll på sin egen kropp och vad den gör och jag tycker det där med kroppskontroll är svårt, helt plötsligt så funkar inget och så märker man att man sitter och lägger vikten i magen åt fel håll exempelvis.

Att man sitter och rider alldeles för mycket är nog lätt hänt. Jag tycker att ju mer man lär sig ju svårare blir det att inte pilla för mycket. Inte nog med att man ska ha koll på hästens alla delar så måste man ha koll på sin egen kropp och vad den gör och jag tycker det där med kroppskontroll är svårt, helt plötsligt så funkar inget och så märker man att man sitter och lägger vikten i magen åt fel håll exempelvis.

Ja precis! :p
Hoppas på speglar till ridhuset snart så man kan snegla ibland på hur man egentligen sitter. Lättare att haja till själv om man ser spektaklet tycker jag (i efterhand på bilder är det ju inte så lätt! ;) ).
Sen är det ju det där med att låta sig "luras", att man själv flyttar sig för att hästen flyttar mig till sitt "bekväma ställe" så man får både passa på att inte flyttas fel och att själv sitta rätt från början och sen rätt inverkan beroende på vad man vill göra, sen superfokus för att hästen ska haja till att jag vill något (han är lite "trög" på så vis att man måste vara fokuserad varje millisekund för att han inte ska hitta på något eget! :p för att han ska fatta att jag vill något och vad...). Hua, ridning är svårt! :eek:
Tur att det verkligen kan bli BRA glimtar när allt stämmer, annars hade jag gett upp för minst ett år sen! :p

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 780
Senast: Grazing
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 667
Senast: Liten
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 527
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej, jag rider på ridskola och senaste lektionen så fick jag rida en häst som är seg och ganska envis. Och fler gånger under lektionen...
Svar
3
· Visningar
886
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur