Inhägna stor uteplats, el

ufot

Trådstartare
Jag funderar på att köpa ett fritidshus med 3000 km mark. På grund av att en hyfsad trafikerad väg finns i närheten funderar jag på att näta in hela tomten så småningom.

En sak jag funderar på är om man kan näta in med strömtråd, som man gör med hästar exempelvis, eller är det ”fel”?

Tanken är ett 2 meter högt staket med eltråd i och att inte bygga in hela tomten på en gång, utan börja med typ 1/3.

Är detta en helt vansinnig tanke? Är det ens lagligt att ha eltråd till katter?

Alla tips på innätning av större tomt mottages tacksamt. Att sätta tak över hela är inget alternativ…
 
Ja, det får du.
3 § Ett utomhusutrymme som omgärdas av elstängsel ska minst vara 20 gånger minimimåtten för utomhusutrymme enligt 9 § vid hållning av katt.

Det står i föreskriften vilka de minsta måtten är. :)
 
Ja, det får du.
3 § Ett utomhusutrymme som omgärdas av elstängsel ska minst vara 20 gånger minimimåtten för utomhusutrymme enligt 9 § vid hållning av katt.

Det står i föreskriften vilka de minsta måtten är. :)
Tack!
Jättebra att veta.
Jag var rädd för att bli anklagad för djurplågeri som ens funderar på elstängsel till katt…
 
Det kommer väl iofs att krävas ganska många trådar för ett effektivt stängsel? Det beror också på vilka katter du har. Markbundna eller klätterkatt.
 
Tror inte det på vettigt sätt går att hägna in katter med bara el. Våra katter skuttar igenom (dvs igenom maskorna som är typ 20x20cm kanske) elnät för får och de är kopplade till starkt (!) aggregat.

Men om du menar högt nät och sedan bara eltråd högst upp så de inte kan klättra över? Det kanske kan fungera.

Jag funderar på att köpa ett fritidshus med 3000 km mark. På grund av att en hyfsad trafikerad väg finns i närheten funderar jag på att näta in hela tomten så småningom.

En sak jag funderar på är om man kan näta in med strömtråd, som man gör med hästar exempelvis, eller är det ”fel”?

Tanken är ett 2 meter högt staket med eltråd i och att inte bygga in hela tomten på en gång, utan börja med typ 1/3.

Är detta en helt vansinnig tanke? Är det ens lagligt att ha eltråd till katter?

Alla tips på innätning av större tomt mottages tacksamt. Att sätta tak över hela är inget alternativ…
 
Katten måste ha markkontakt för att elen ska verka. Så länge nätet inte är så litet att det fysiskt hindrar så hoppar de glatt igenom t.ex. elfårnät.

Du skulle möjligen kunna använda el till att hindra katten att klättra i ett vanligt nät genom att montera eltråd på distanser om det sitter såpass högt att det inte går att hoppa förbi tråden från marken.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är intresserad av ett radhus som har en liten och kraftigt sluttande tomt. Eller snarare, jag är intresserad av allt utom just den...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 267
Senast: Gabbi
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 127
Senast: Raderad medlem 6459
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·
Övr. Katt Jag ska flytta till en lägenhet i ett hyfsat tätbebyggt område, men med skog och åker alldeles inpå knuten (ca 50 meter bort). Jag har...
Svar
19
· Visningar
2 311
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp