Inhoppning

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Katrinne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 977
K

Katrinne

Jag skulle vilja ha tips om hur man hoppar in sin häst! Jag har ett fullblod som bara gått på banan till den var sex år. Ej utbildad eller inhoppad. Nu har jag börjat löshoppa honom, skrittat och travat över bommar, longerat över bommar. Idag travade han ett litet kryss några gånger. Hur lägger man upp fortsättningen? :confused:

Sv: Inhoppning

Jag tycker du har börjat helt rätt! Fortsätt gärna med att travhoppa små krysshinder, ca 50 cm höga tills han känns säker och trygg. Där efter kan du börja rida på i galopp. Kryssen gör att han (och du) får hjälp att komma mitt på hindret.
Allt eftersom kan du övergå till vanliga rättuppstående och sedan olika övningar.

Har nu travat bommar och hoppat små kryss med infångare i trav. Detta var inget problem. Hur gå vidare?! :)

Ingen expert men, jag hoppade min unghäst som aldrig hoppat uppsuttet de första gångerna (Gick jätte bra) :D Jag började travhoppa jättelågt ngr gånger. hon hade inga problem med det så jag gick upp till galopp sen. ett litet hinder med bommar som infångare - inga problem. sen en mini bana i galopp- snett igenom till snett igenom 65 cm - inga problem:D Nu har en äldre mer erfaren tjej tagit över. hon travhoppas över kryss och små banor med bommar på marken - tränas på styrningen o balansen. vad jag fattat det som är det viktigt att använda infångare. det ska vara busenkelt för hästen i början. det ska inte gå att misslyckas. tanken är ju så att de aldrig ska få lära sig vad "vägra" är för ngt!!!:D
Bygg sakta på, kanske cavaletti banor med något litet språng i början för att förbereda inför framtida hoppbanor:D
kom ihåg hästen ska tycka att det är kul!!!
LYCKA TILL!!!!

Tack för tipsen! :) Jag har också tagit hjälp av en erfaren och orädd tjej som ska hoppa i början. Själv har jag varit med om några olyckor och vill inte att det "sätter sig i huvudet" varken för mig eller hästen med eventuella misslyckanden och olyckor. Verkar bra med kryss, att hästen hamnar mitt på, samt med infångare.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
759
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 079
Senast: Nova123
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka