S

saxen

Någon här som har ett bra medel mot inkar. Detta gissel som veterinärkåren ställer sig maktlös inför.

Någon som känner till någon gammal huskur eller liknande? :confused:
 
Jag har knytit av dem med björntråd och hållit rena med natriumklorid, har fungerat bra.

Nuförtiden tror jag att man fryser bort dem.
 
Tyvärr.
Inkar har en tendens att växa tillbaka efter "operation". Har en vän med en häst som har inkar och de växer tillbaka bara vad de än gör.
Har dock hört diverse "hemmakurer" osv som går ut på att tex. klippa bort inken ( :eek:!!) men de fungerar inte.
 
Inkar orsakas av virus, som alltså finns i kroppen.
Man kan alltid operera bort dem på ett eller annat sätt, men det finns alltid en risk att de kommer tillbaka.
 
TAckar det var snabba svar... Kände till det mesta. Men tyvärr har min fyraåring inkar mellan skickorna på ett ställe som omöjliggör operation eller annat yttre ingrepp. Så jag tänkte att det, kanske kanske fanns någon som kände till någon gamal hästkarls huskur eller liknande.
 
Gamla huskurer finns det ju, men de sen hur de fungerar är en annan femma
:(

Det bästa du kan göra är att rådslaga med en veterinär.
 
Har rådslagit med vetten... Det är bara att hoppas... Ej möjligt att operera på grund av placeringen. Och att de inte bli större då hon kommer att få skavsår av dem. Inkarna ligger ganska djupt med endast en liten del som bryter igenom ytterhuden. Min vette rekommenderade imunförsvarsstärkande.. tex vitlök och curry..
Och att hon inte fick behandlas med sådant som satte ner immunförsvaret tex cortison och pencillin.
 
Jag klippte bort en ink på en nordisvalack i vårt stall för nån vecka sen. Han ser mycket bättre ut. Vi träffade vetten denna vecka som sa att det var rätt gjort och när det lilla såret läkt i hop så kommer det att ramla bort och det blir bara ett litet ärr kvar. Visserligen är det ju så med virus att det kan komma tillbaka, men det var bättre att göra så än att bara låta dem vara som de är. Kan hända att vettarna har olika åsikter i den frågan. :)
 
Min förra ponny hade en ink. Vi fick nåt medel av en vet, som typ fräte bort den. H*n beställde nåt medel som apoteket blandade i hop.

Men de nya ägarna har masserat runt den och nu har den typ försvunnit helt! Helt otroligt! (tycker jag! :eek:)

Ponnyn har inken på ett ställe där man kommer åt att massera, inte mellan benen.

Lycka till med ink problemet!

Anna
 
Valacken hade en ganska stor under magen när han kom. Jag snörde av den med björntråd (efter rek från vet). Den ramlade bort, och tack och lov kom den aldrig tillbaka. (Vilket är ovanligt, vet sa att de i typ 90% av fallen kommer tillbaka)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
958
Senast: Freazer
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 164
Senast: Livi
·
Hästvård Hej, har en häst som har blivit barfota och är lite rädd att hon ska få röta i lamellen då dem är några mm djupare än sulan. Fick tips...
Svar
10
· Visningar
825
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 271
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp