Inkörning av halvblodsunghäst

Hoppsan

Trådstartare
Hej!

Jag har lång erfarenhet av inridning och utbildning för hoppning och dressyr men har ingen erfarenhet av att köra in hästar. Jag går bakom mina unghästar och tömkör men inte mer än så. Nu är det så att jag skulle vilja att min nu ettåriga halvblodshingst körs in innan det blir dags för inridning. Och jag tycker att man ska ta proffs till hjälp om man själv inte kan.

Ni som håller på med körning - när skulle ni bedöma att det är ok att köra in ett ungt halvblod? Vad ungefär kan det kosta att lämna sin unghäst till inkörning. Utan att nämna namn och ge reklam så tråden ryker - kan ni bara säga om det finns några bra ställen att lämna halvblod till inkörning eller tar de som jobbar med det bara emot travare o kallblod?

Skulle bli jättetacksam för svar!
 
Sv: Inkörning av halvblodsunghäst

Jag tror de flesta tar mellan 6000-8000. Våren de fyller tre tycker jag är lagom att köra in, men där tycker alla olika!
 
Sv: Inkörning av halvblodsunghäst

Travvärldens inkörningsmodell för unghästar gillar jag, dom kommer tidigt i vagn och brukar bli väldigt välhanterade och tålig, dvs får vänja sig vi konstaiga saker från tidig ålder. föredrar alla gånger en körhäst som är tidigt inkörd än en som är sent inkörd och som gått i princip ohanterad tills den var tre.
 
Sv: Inkörning av halvblodsunghäst

Och jag för min del så har mitt 2 åriga sto börjat dra linor, för att hamna i vagn nu under våren. Som första mål enkelt körprov som 3 åring i samband med premiering. Har då gått bredvid mor sin sedan två veckors ålder.
 
Sv: Inkörning av halvblodsunghäst

Jag vet travtränare som kör in alla raser.
Rasen spelar mindre roll, alla går att köra in.
Så länge man betalar och det finns en ledig plats i stallet så brukar det inte vara några problem.

Jag föredrar alla gånger en häst som är inkörd i unga år. Travhästar är mycket mer hanterade än tex halvblod för sin ålder vanligtvis. Och det är bara positivt om det gått rätt tillväga.
 
Sv: Inkörning av halvblodsunghäst

Jag tycker att det är helt ok att köra in unghästen tidigt och ju mer hanterade de blir som unga ju trevligare blir de, iallafall om de blir bra hanterade.

Jag skulle funderat på vad du vill ha ut av inkörningen innan du bestämmer vem du ska lämna din häst till och vad du förväntar att din häst ska kunna när den kommer hem. Vet inte hur pass rutinerad du själv är men eftersom du vill ha hjälp med inkörningen så tycker jag att det hade varit bra om du och hästen kunde lära sig tillsammans efterhand så det inte blir att du lägger massa pengar på inkörning och sen när din häst kommer hem så har du själv inte tillräckligt men kunskaper att fortsätta din hästs körutbildning.
jag hade också lagt tid på att förbereda den framtida körhästen genom att tömköra den och vänja den vid saker som berör hela hästen och allt runt omkring som kan tänka sig att dyka upp.
Lycka till!
 
Sv: Inkörning av halvblodsunghäst

Vi har lämnat både halvblod och lusitano till travinkörare - och är mycket nöjda. Vi ber att de ska lära hästen att backa in mellan skaklarna, och inte bara dra på vagnen. Våra har varit lite äldre, men jag skulle absolut kunna tänka mig att skicka en tvååring på inkörning.
 

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 131
Senast: Nielaa
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 103
Senast: Vogue
·
Körning Jag leker då och då med tanken att det hade varit kul att köra in mitt halvblodssto (6 år), som är av det coolare slaget. (Om jag sen...
Svar
11
· Visningar
2 346
Senast: Vimsan
·
Träning Har det nån betydelse alls? Jag ska både köra in och rida in min nyinköpta 2,5åriga nsv bruks valack nästa år/kommande åren och undrar...
Svar
9
· Visningar
1 239
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp