Inridning e. inkörning först?

milly

Trådstartare
Har det nån betydelse alls?
Jag ska både köra in och rida in min nyinköpta 2,5åriga nsv bruks valack nästa år/kommande åren och undrar vilket är bäst att börja med elelr om det inte ahr nån större betydelse?

Hade tänkt att börja med tömkörning, som man ju ofta gör oavsett, men sen hade jag tänkt ta inridningen före inkörningen. (båda med hjälp av kunniga människor då jag själv är nybörjare på unghäst o utbildning)
 
Sv: Inridning e. inkörning först?

Om du tömkör och sen kör in så kommer det bli mycket lättare att rida in sen :)
 
Sv: Inridning e. inkörning först?

Om du tömkör och sen kör in så kommer det bli mycket lättare att rida in sen :)

Eller tvärtom! ;) Givetvis förstår jag att det som man väljer att ta sist går lättare då eftersom hästen redan är van vid kommandon, utrsutning, hur man styr den, gör halt osv osv men har det nån betydelse vilket jag väljer att ta först? Är det smartast att ta det ena elelr det andra först av nån anledning? (jag kanske bara krånglar till det a lá "överkurs", det händer mig ganska ofta, men säg det bara då! ;) )
 
Sv: Inridning e. inkörning först?

Inkörning först naturligtivs iaf enligt mig då ^^ För då vänjer sig häst med vagn/linor/massa utrustning. Då bryr sig inte hästen sedan med utrustningen i ridningen och förhoppningsvis blir det lättare att sitta upp. Dessutom bygger körning ryggmuskler. Så tänker jag med min unghäst iaf ^^
 
Sv: Inridning e. inkörning först?

Jag tycker helt klart köra in först, det går ju dessutom göra vid tidigare ålder eftersom det inte blir någon belastning att bära för hästen.
 
Sv: Inridning e. inkörning först?

Jag skulle börja med inkörningen.
Det ger hästen en bra chans att lära sig förhållande hjälper och att lyssna på dig utan att behöva ha belastning av ryttare på ryggen. Den får stärka sin ryggmuskulatur och bygga upp sig utan belastning.
Den lär sig även röstkommandon på ett bra sätt.
Det underlättar inridningen enormt eftersom hästen då ä van att lyssna på dig och den kan vissa hjälper redan.

Hästen får ju en viss miljöträning också iom inkörningen.
Linor runt benen, skramlande vagn osv
 
Sv: Inridning e. inkörning först?

Vi gick på inkörningskurs vinterhalvan då han blev 3 (fick hem honom i september som 2.5-åring). Satt in före jul och red in på våren. Samtidigt alltså.

Brukar rida på fredagen, promenera lite lördagen och körkursen var på söndagen. Vila måndag o ngn mer gång i veckna, övriga dagar som handhäst i skritt o trav i backar (jag veckopendlar). Han gick treårstestet som ponny (ingen ridning) och hade löshoppat 1 gg/vecka i perioder under höst/vinter o vår. Var väl förberedd i alla moment inkl mentalt, hade bra kondis och presterade väldigt bra. Då hade han hunnit med att skada hoven i januari med 1 månad konvalecens oxå (visserligen skulle han vilat där i kring men inte stå på boxvila och falla ur helt). Ridmässigt var han såpass riden att han hade kunnat gå en riddel på treårs, dock inte med superprestation.

Han gick fö väldigt bra på töm med min tränare men när man väl satt upp fick man ändå så gott som lära in tygeltag (vändande) igen, han var väldigt annorlunda från ryggen.
 
Sv: Inridning e. inkörning först?

Jag skulle också säga inkörnigen först, dels för att jag fått det rekommenderat till mig från skickliga hästgubbar, dels för att nordsvenskar växer långsammare än raser som är höga i blod så hästen får en längre ryggbelastningsfri tid.

Lycka till!
 
Sv: Inridning e. inkörning först?

Jag kommer köra in min häst före jag rider in henne. Största anledningen till det är att jag vill att hon ska muskla upp sig lite innan jag börjar rida på henne. Dessutom så växer nordsvenskar väldigt länge och det gör att jag vill vänta med inridningen. Inkörningen belastar inte på samma sätt. Sen har jag som mål att köra det frivilliga körprovet samt KBI med henne och det kräver ju att hon är inkörd. ;)
 
Sv: Inridning e. inkörning först?

Tack för alla svar! :)

Inkörning först alltså. Säger ni alla. Jag ska se om jag kan få till det så! Det jag har lättast tillgång till är nämligen inridningshjälp eftersom han står inackorderad hos en familj som rider in och utbildar unghästar... För inkörning behöver jag nog hjälp från annat håll. Vi får se!
Jag måste låna utrustnign till det också, komemr inet ha råd att köpa egen ännu och äger bara en enkel bröstsele för tillfället. Den kan jag ju tömköra med men sen behövs loksele och riktiga grejer.... Ska fråga uppfödarna om jag kan få låna deras för dom använder det typ aldrig och tycker bara att det är kul om jag kör in deras (f d) minsting. ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 578
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 608
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 539
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 117
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp