Inkörning av vuxet halvblod?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag leker då och då med tanken att det hade varit kul att köra in mitt halvblodssto (6 år), som är av det coolare slaget.
(Om jag sen vågar köra henne själv är en annan fråga, eftersom jag egentligen tycker det är lite läskigt att åka bakom allt större än shettisar, men... :p)

Jag har alltid blivit itutad att man bör köra in stora hästar medan de är unga, innan de blir så starka så man inte klarar av att hålla dem om de blir rädda. Jag har ingen aning om hur stor sanning det ligger i detta, men kan väl se viss logik i det i alla fall.

Nu undrar jag om det är helt vansinnigt att tänka tanken på inkörning av ett vuxet halvblod?
Grunden kan jag göra själv, likadant som jag gör med shettisarna (tömköra och sen får de dra däck med draglinor och svängel). men sen skulle jag självklart ta hjälp av någon kunnig om hon ska spännas för vagn. För köra - det kan jag egentligen inte, men jag kan i alla fall åka bakom en häst som drar vagn :p
 
Sv: Inkörning av vuxet halvblod?

Jag körde in min nordsvensk när han var 10-11 år gammal. Det gick mycket bra, han var inte inriden före heller utan det gjordes i samband.
Han är en jättefin körhäst nu.
Jag tog väldigt lång tid på mig och befäste varje moment överdrivet noga innan jag gick över till nästa. Det var den första hästen jag körde in men jag kan inte se att jag gjorde något särskilt annorlunda, mer än att det tog lång tid då.

På körkursen vi hade var där ett par som deltog med ett åtta år gammalt halvblodssto som aldrig var mer än tömkörd med en enkel gjord. Efter tre gånger gick hon med loksele, linor och svängel utan att röra en min. Kommer bli en jättefin körhäst av den med kan jag tänka mig!
 
Sv: Inkörning av vuxet halvblod?

Fick jag bestämma här i världen så skulle alla hästar (så gott som) köras in när de var unga, gärna så unga som ett till två år. Och fick jag bestämma här i världen så skulle alla hästar sedan användas till det deras ägare tänkt använda dem till men körningen skulle befästas lite då och då i vart fall. Det är så himla värdefullt att ha en inkörd häst! Speciellt när de börjar bli lite äldre, eller är dräktiga, och man kan motionera dem utan att belasta på det sätt som man gör i ridningen.

Nu är det ju inte jag som bestämmer :D och det finns en massa oinkörda äldre hästar runt om i landet och världen...

Men jag hävdar att med en trygg individ till häst, en trygg och lugn person som kör in och framför allt en kunnig sådan så bör så gott som alla hästar kunna köras in. De jag inte tycker ska köras in är hästar som på grund av personlig läggning inte kommer att passa för körning i vilket fall - vi har till exempel ett 20-årigt halvblod i samma stall som min häst där ägaren varit lite inne på att köra in men där tycker jag att en häst med den åldern i kombination med ett psyke som innebär att han "stänger av" när han blir rädd kommer att innebära att han blir en farlig körhäst. Jag har därför sagt till ägaren att om hon väljer att köra in så kommer jag inte att ta någon som helst del i det hela och jag vill inte heller köra med dem sedan. Han är skitduktig och trygg i ridningen men jättevansklig i övrig hantering då han stänger av och liksom helt tappar greppet om att det är saker runt omkring honom och vilket av dessa två som skulle bli förhärskande som körhäst vete ju gudarna. Blir det den sista delen av personligheten skulle han bli en katastrof som körhäst.

Men har man en lugn, trygg häst som litar på sin matte och andra människor ser jag ingen som helst anledning att inte köra in en äldre häst. Min kördes in som fyraåring och är hur snäll som helst att köra - förutom att han kan bli lite stark i vissa lägen. Inget vidare utbildad - men funkar toppen till att ta just opretentiösa turer i skogen bara för motions och omväxlings skull!
 
Sv: Inkörning av vuxet halvblod?

Vi körde in vårt halvblod när han var 6 år och har startat upp tom nat MSV med honom. Samtidigt går han som hopphäst och hoppar 1.20 m klasser. Dock tror jag att det blir lite väl bra med 2 så olika grenar men jag kan tänka mig dressyr och körning passar nog bättre ihop.

Klart du ska köra in din häst men ta hjälp at erfaret folk som brukar köra in halvblod. Vi kör ju alltid in våra nordsvenskar själva men det blev en helt annan sak med halvblodet. Men vi fixade dock det bra.
 
Sv: Inkörning av vuxet halvblod?

tack för era svar, det är alltså inte självklart att det är en vansinnig idé...
Då kan jag klura vidare på om huruvida det är genomförbart i praktiken också.

Fick jag bestämma här i världen så skulle alla hästar (så gott som) köras in när de var unga, gärna så unga som ett till två år.
När jag fick mitt första egna föl 1993 så var min plan från början att hon skulle köras in som ung. Men hon visade sig vara ett högexplosivt humörspaket, modell korsning mellan gummiboll och slangbella :eek:, så jag lade snabbt de planerna på hyllan... Och där någonstans försvann nog planerna på de kommande (halvblods-) fölen också...

Klart du ska köra in din häst men ta hjälp at erfaret folk som brukar köra in halvblod. Vi kör ju alltid in våra nordsvenskar själva men det blev en helt annan sak med halvblodet. Men vi fixade dock det bra.
OM du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag har skrivit att:
sen skulle jag självklart ta hjälp av någon kunnig om hon ska spännas för vagn. För köra - det kan jag egentligen inte, men jag kan i alla fall åka bakom en häst som drar vagn :p
 
Sv: Inkörning av vuxet halvblod?

Haha - ja det är för att det finns de där högexplosiva gummibollsslangbellorna som jag skriver att NÄSTAN alla skulle köras in som småttingar om jag fick bestämma. Gummibollsslangbellorna vill vi nog slippa ha längs vägarna med vagn efter... :rofl:

Och det Agatoon skriver är just att det inte bara ska vara någon som är van att köra in utan någon som är van att köra in halvblod eller andra raser som inte har den där lite mer godmodiga "jaha ska jag släpa runt på vagnar nu också - jaja det går väl bra"-mentaliteten som många (inte alla men många - och speciellt de tyngre) kallblod har.

Vad gäller vansinnigheten i ditt projekt tycker jag inte att den finns där alls. Det kommer säkert att gå bra och framför allt så kommer ni nog i god tid att märka om hästen inte gillar det ni håller på med. Bara att tänka på säkerheten för både folk och fä så brukar det lösa sig! Lycka till!
 
Sv: Inkörning av vuxet halvblod?

efter att ha kört in shettisar med fullblodstemperament (ja, det finns såna... :eek: ) kan jag lova att JAG skulle se till att hästen är lika väl förberedd som en sådan innan det sätts någon vagn bakom.
 
Sv: Inkörning av vuxet halvblod?

Kan intyga att det finns även ardennrar och nordsvenskar med mer eller mindre fullblodstemperament så dina(?) shettisar är verkligen inte ensamma ;)

Fullblodsardennern (med extra turbo) i stallet är inte en lätt match t.ex, det är mkt arbete kvar innan han (ev.) blir körbar för rockard. Nu drar han förvisso stort traktordäck och småstockar i hemmiljö, men han är då rakt inte helt hundra.
 
Sv: Inkörning av vuxet halvblod?

Och som jag skrev då... "inte alla men många"

Varmed får förstås att ja, det finns undantag.
 
Sv: Inkörning av vuxet halvblod?

Jag körde in mitt halvblodsto när hon var 12 år. Hon var tömkörd innan och hade haft loksele på sig. Det var den första hästen jag körde in och det tog inte särsklilt lång tid även om jag tog tid på mig. Hon är idag 20 år och vi har kört både bröllop och dagisbarn så det är en mycket trygg körhäst.

Sen har vi ju då min valack... Började när han var 2 år, men han fick på sig selen när han fortfarande var ett. En häst som var lite bakskygg som unghäst och därför blev han inte inkörd förens han var 5 (reds in som 3-åring). Har inte direkt stressat med han heller. Men litar inte 100 på han än i körningen, 90 kanske). Kör han mest för att han ska bli starkare i ryggen. Jag tävlar i hoppning och dressyr med han.

Så det är väldigt olika det det med att köra in, precis som med inridningen. Lycka till med inkörningen!
 
Sv: Inkörning av vuxet halvblod?

Jag körde in min redan inridna och coola halvblodsvalack när han var 6 år och det var nog bland det bästa jag gjort med honom!
Körningen har alltid varit ett mycket bra kompliment till ridningen även om vi de fösta åren bara körde rakt fram i skogen.

2176096670059748183S600x600Q85.jpg


Nu är han 16 år och tycker fortfarande att det är lika kul framför vagnen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 930
Senast: Görel
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 578
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 801
Senast: shia
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp