Bukefalos 28 år!

Inkörning av shetlandsponny.

B

**BORTTAGEN**

Jag sköter bl.a ett 1 ½ årigt shetlandsponnysto, och jag undrar när man kan börja vänja henne med bett och när man kan börja tömköra henne lite smått? Shetlandsponnyer utvecklas ju långsammare än andra hästar så jag är inte riktigt säker när jag kan börja.. Tacksam för svar.
 
Du kan börja vänja henne redan nu, men ta det lugnt! Jag köpte och körde in min häst när hon var 2 år. Nu är hon 7 och väntar sitt första föl. Vi har tävlat i körning (precision och dressyr) i ca 2 år och varit på några utställningar.

Men som sagt, börja redan nu men ta det lugnt! Dra många lätta läskiga saker med henne innan ni spänner för, tex presseningar, hinkar, ölburkar, pulkor, bildäck mm. Fast inte för tunga saker givetvis.

Lycka till!

P.S Det är värt mödan att gå med ölburkar och sånnt, det gjorde jag med min häst i ca ½ år och nu är hon inte rädd för något. D.S
 
Genom att mina var hingstar så vänjde jag dom vid bett ganska så omgående. Vi skulle på utställningar, och hingstar skall ha träns på sig.

Men jag skriver som Karamella, börja med att träna med läskiga prylar. Prasslande påsar, gå över presseningar, skramlane ölbrukar, eller lite stenar i en hink, då har du mycket gratis sedan när ni ska sätta igång på allvar!
Jag börjde tömköra mina när de var 2 år gamla, men då tränade vi bara ett par gånger i veckan/ kvart åt gången typ! Om ens det.........

Det vikrigaste man ska tänka på som med allt annat är att ta det lungt, får man bakslag så backa ett steg i träningen och börja om!! Då lyckas man bäst!
 
Det där med utvecklingen är så individuellt. Jag började köra in min shettis när han var lite över 2 år gammal och eftersom det gick bra så fortsatte jag. Vi började tävla när han var 4 och hittills har jag aldrig upplevt att han varit för ung... Om ponnyn är både mentalt och fysiskt mogen för träning så finns det väl ingen anledning att vänta, däremot bör man ju ta det lugnt med vikten den drar och längden på träningspassen.
 
Det var därför jag skrev
Det viktigaste man ska tänka på som med allt annat är att ta det lungt, får man bakslag så backa ett steg i träningen och börja om!! Då lyckas man bäst!

Man måste känna efter, pejla läget på pållen; orkar h*n detta, kan vi fortsätta, förstår h*n vad jag vill......
 
Hej!

Jag tycker du kan börja nu, jag brukar börja med tömkörning när de är knappt ett år. Träns vänjer jag dom vid lite senare då jag tömkör i grimman i hagen (mkt stora hagar) först. Tömkörning som jag håller på med blir mer som en liten promenad istället för ett träningspass!
Jag brukar börja tidigt men jag ser till att kraven är rimliga med tanke på ponnyns ålder och vad denne lärt sig.
Håller på varje dag men runt en kvart åt gången så här i början.
Min treåring är helt inkörd och hon går som en klocka (sköter en shettis på 1½ också)!
Man har ju levade bevis för det man gör! Om man gör större fel kommer det ju att märkas på hästen.

Jag sköter en ardennerhingt som är 1,4 år och han tömkör jag nu. Nu när jag och ägaren håller på och ska köra in honom, förstår man hur lätt det egentligen är med en liten ponny!
När jag var 10 körde jag en ponny som var mycket snäll, han var aldrig riktigt inkörd, men han var snäll så därför accepterade han körningen i viss mån! Varje gång baksätena på vagnen skrammlade började han mer eller mindre skena! Men lite fart tyckte man, som okunnig då, var kul. När en olycka hände (bröstan gick av) så blev han väldigt rädd och det gick knapp att få stopp på honom. Nu vet jag bättre, och att jag hade tur som inte upplevde mer olyckor med den ponnyn!

Ta hälp av någon som kan hjälpa dig med körningen! Att göra något själv som man är osäker på är inte bra, speciellt när man hanskas med hästar! Även en liten ponny är stark och olyckor kan hända lätt!

M. v. h. Lisa
 
Bett kan ni absolut börja vänja henne vid nu. Och sen tömköra när hon verkar vara redo för det och när hon är van vid bettet. Körde in en utav shettisarna när hon va två och den andra när hon var åtta.. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 497
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 178
Senast: Sasse
·
Gnägg Vi har ju en tråd om vilka raser folk inte tycker så mycket om, och jag insåg när jag läste den att jag är väldigt mycket bättre på att...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 509
Senast: Linda_A
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp