Vilka raser tycker ni mer om?

Hade min första häst (halvarab) tråkigt tenderade det att hända saker omkring henne :angel: Men även om hon var snäll hade hon ett viss skärpa i sitt sätt, något jag inte sett i de andra araber och halvaraber jag haft omkring mig. Jag misstänker att det var nordsvensken i henne som gav det.

Och ja, smarta/lättlärda hästar kan vara lite av en huvudvärk när en utbildar dem :D

Jag har haft en sån också, arab/trakehner. Folk skyllde ofta hans skalle på arabblodet, men jag misstänker att det är när det korsas med något missmatchande som det riskerar att bli skarpt och knepigt?

Har träffat en del araber, både från galoppen och andra sammanhang, men aldrig varit med om att de varit besvärliga på något annat sätt än möjligtvis understimulerade... Araber i ordentlig träning har varit väldigt ambitiösa och roliga hästar.
 
Tycker du verkligen inte att en varelse som aktivt kommer på sätt att lösa problem är intelligent? Jag känner otaliga hästar som öppnar dörrar, hämtar prylar, knyter upp knutar osv om det gynnar dem. Det är i min värld en hygglig nivå av intelligens framförallt med tanke på hur långt ifrån deras egna naturliga beteenden de agerar. Även tex fälttävlanshästar som, trots att de inte sett hindren förut, måste lista ut hur de ska agera för att lösa kruxet i varje hinder, och det i väldigt högt tempo. Eller skogshästar som på egen hand ska hitta bästa sättet att få loss timmer genom svår terräng? :idea:

(Mod har i min värld inget att göra med det, man kan vara väldigt intelligent och ändå försiktig och vice versa.)


Apropå intelligenta hästar har jag haft en arab som om han hade tråkigt skruvade loss prylar i stallet. 😅 @athena_arabians Har nog aldrig utbildat en mer lättlärd häst, på gott och ont. :angel:

Jo det kan vara smart iof.

Men överlag upplever jag mer hästar som kloka än smarta.
 
Tror att det är för att det känns som att dom är byggda som körhästar och inte ridhästar! Hingstarna är oftast mer "ihopsatta" dock, det var verkligen svårt att förklara.
Men de är byggda som körhästar, det hör ihop med rasens historia! Så det är avsiktligt. Åtminstone när jag var ung, så kördes avelstona i Piber alltid in, och även ett flertal av hingstar och blivande valacker.

Inkörningen har/hade att göra med att selektera på bruksegenskaper.
 
Glömde - Jag har "alltid" önskat mig en Lipizzaner, direkt från Piber... Och dessutom skulle jag ju vilja kunna rida nog bra för att kunna förvalta en riktigt bra Lipizzaner.

Men i verkligheten är inte det rätt hästras för mig. Jag håller mig till mina mer bonniga NSV brukhästar.
 
Jag har haft en sån också, arab/trakehner. Folk skyllde ofta hans skalle på arabblodet, men jag misstänker att det är när det korsas med något missmatchande som det riskerar att bli skarpt och knepigt?

Har träffat en del araber, både från galoppen och andra sammanhang, men aldrig varit med om att de varit besvärliga på något annat sätt än möjligtvis understimulerade... Araber i ordentlig träning har varit väldigt ambitiösa och roliga hästar.
Märren jag postade bild på tidigare Anföll verkligen folk i hagen och var en riktig häxa att hantera i boxen, totalt renrasig arab. Crabbet, och de ska väl egentligen vara ganska placida?
Min westerntränare hade flera araber och de var så underbara - jag trodde verkligen att jag ville ha en arab tills jag träffade fler och blev totalt avskräckt, så jag vet inte om jag tror att temperamentet kommer från blandat blod. :angel: :D
 
Senast ändrad:
Men de är byggda som körhästar, det hör ihop med rasens historia! Så det är avsiktligt. Åtminstone när jag var ung, så kördes avelstona i Piber alltid in, och även ett flertal av hingstar och blivande valacker.

Inkörningen har/hade att göra med att selektera på bruksegenskaper.
De flesta körs fortfarande medan vissa väljs ut till enbart dressyr (åtminstone där jag varit).
Glömde - Jag har "alltid" önskat mig en Lipizzaner, direkt från Piber... Och dessutom skulle jag ju vilja kunna rida nog bra för att kunna förvalta en riktigt bra Lipizzaner.

Men i verkligheten är inte det rätt hästras för mig. Jag håller mig till mina mer bonniga NSV brukhästar.
Men... Jag som vill ha både nsv och lipizzaner, det är ju en drömkombo tycker jag. Tror de hade kompletterat varandra jättefint.
 
Jag är svag för SWB, men föredrar den lite äldre varianten som inte är så förbaskat stor och/eller har nerverna utanpå. Min 20-åring på 162 cm har gammal svensk stam på mammas sida och helst hade jag velat klona henne i massor av exemplar och donerat till alla ridskolor och rädda hobbyryttare. Hennes temperament är helt fantastiskt. 😍
En mycket klok dam som anpassar sig efter sin ryttare. Små barn får bara skritta, säger hon. Man kan tappa dem om det skumpar.
När jag hoppar henne, är hon som ett galet expresslok och hela hon utstrålar glädje och energi. Sätt upp en osäker ryttare och hon lunkar runt försiktigt och hoppar i slow motion.

Hennes 3-åriga dotter e. Zafferano är lika underbar hon. Ställs hon inför utmaningar och nya saker, säger hon "låt mig bara fundera en stund. Hmm. Så. Det här klarar jag. Inga problem!" ❤️
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 490
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 341
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 067
Senast: inverterad
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp