Men will to please kopplar jag inte ihop med intelligens.
Jag kan inte ens se framför mig hur en intelligent häst skulle kunna vara. Kanske att vara orädda.
Jag har en häst som svarar bra på träning, men hatar att bli klippt och river halva stallet. Hon har också hoppat över bommen i transporten 3 ggr. Hon rymmer ur hagen såfort elen sviktar. Är hon intelligent? På vissa plan kanske… och helt tvärt om på andra.
Min medis kunde knyta upp knutar, även om man hade virkat hela grimskaftet. Även om man stod bredvid, så fort man blev okoncentrerad och pratade med veterinären var hon lös igen. (ett par tjejer som stod bredvid fnissade först och tyckte jag var lite korkad som inte kunde knyta en knut, men de slutade efter ett tag.) Hon gjorde det bara om hon var uttråkad, inte om det tex var ridning på g (hon gick inte sin väg direkt utan mer tittade intresserat på en). Hon ålade också mellan eltrådarna i hagen, klev över den understa och under den översta. Hon rymde inte, hon gick bara och betade en bit bort. Om man lånat ut till nybörjare så tog hon kommandot dagen efter tills hon förstått att man visste vart man skulle (gällde att hon gjorde bedömningen att man var bättre än hon var på att veta vart och när

) vilket var otäckt (men man tycker iofs inte att det kanske var så smart, hon borde ha kunnat anpassa sig direkt efter en ryttare hon kände men jaja).
Vi har också stirrat på rådjur i tio minuter i stil med hon-jag går inte ett steg till det är ett monster där. jag-vi kommer i alla fall inte att skena härifrån. Rådjuret stirrade tillbaka och gav sig av till slut

så vi kunde fortsätta framåt, hon gillade verkligen inte skogen.
Sedan har jag ridit en eller annan häst som jag tyckt varit riktigt korkad, inget fel i det men, tex få panik över att göra det Och det (dvs ngn normal dressyrövning) istället för att fråga.