Bukefalos 28 år!

Inkörningskurser?

pewa

Trådstartare
Hej

Vi kommer förmodligen att skaffa ponny till dottern nu min storhäst kommer att få tas bort.

Jag anser mig för stor att rida ponny, men körde lite när jag var yngre. Har varit på ett par körkurser och så. = Långt i från kunnig, men har hum, och hyfsad teoretisk grund. (när jag var ung fanns det körläger att åka på både som barn och yngre vuxen :))

Skulle tycka det var roligt om ponnyn gick och köra så jag kunde göra något mer "riktigt" med den. Finns det "kurser" i inkörning, eller hur gör man. Jag vill inte gärna lämna bort utan vara med och lära mig.

Skulle anta att startpunkten för där jag känner att jag inte klarar av det själv är en väl tömkörd ponny. Jag är van att tömköra och har fått det att fungera mycket väl med en häst som aldrig hade gjort det förr. Så fram tills dit känner jag mig trygg.

Bor i Göteborgsområdet, har tittat på Körsällskapet Nordhalland, men det verkar vara mer "fortbildning". Antar att ponnyn vi kommer köpa inte är inkörd...

Har ni några tips kring detta så tar jag tacksamt emot dem. Nu finns inte ponnyn ännu, men planen är att den snart skall finnas i vår familj.
 
Sv: Inkörningskurser?

Skulle du köpa en nyinriden häst när du var nybörjare?

Jag skulle faktiskt försöka hitta en häst som var inkörd sen tidigare.
 
Sv: Inkörningskurser?

Nä, det skulle jag inte.

Nu är prio 1 dottern behov, och långt ner på listan mina önskemål, därför kan det bli en oinkörd ponny.

Visst jag är oerfaren på att köra, men inte helt nybörjare. Har bla kört, 4-spann på enklare precisionsbanan utan göra bort mig :). Har även varit med vid inkörningar tidigare (tillbringade mycket tid i ett stall där folk körde).
Men allt detta var när jag var ungdom så jag har inga kontakter kvar bland körfolk.

Tror mig vara tillräkligt försiktig och förståndig att inte ge mig in på något där det inte känns bra. Därför vill jag hitta en "kurs"/hjälp i inkörning. Räknar med att antingen så känner jag själv, detta är inte min grej, eller så säger någon som ser det live det.
 
Sv: Inkörningskurser?

Skulle du köpa en nyinriden häst när du var nybörjare?

Jag skulle faktiskt försöka hitta en häst som var inkörd sen tidigare.

Vilken tråkig ton... Nu skriver ju TS att det främst ska vara en ridponny till dottern, men att hon gärna vill kunna köra den med. Känns som att det är rätt svårt att hitta en bra ridponny som dessutom är inkörd, det är trots allt en ganska begränsad tillgång på körhästar. Jag tror att de flesta som börjar köra kör in en häst de redan har, och sedan kör med den. I alla fall är det så de körintresserade jag känner börjat. Jag tycker det är bra att TS letar efter inkörningshjälp istället för att gå ut och experimentera själv.
 

Liknande trådar

Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 718
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 351
Senast: ameo
·
Övr. Barn Jag har alltid sagt det och jag står för det - jag ska aldrig bli en ponnymamma. Men.... I höstas började min dotter (5,5) rida lektion...
2
Svar
39
· Visningar
3 630
Senast: Sunshine
·
Hästmänniskan Ja, det här med att köpa häst. Det är så mycket att tänka på, när/hur/varför osv. Jag och sambon har börjat prata mer seriöst om en...
Svar
5
· Visningar
1 071
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp