Bukefalos 28 år!

inkompetent ID-kontrollant...

Sv: inkompetent ID-kontrollant...

Det finns naturligtvis flera orsaker att det blir fel vid id-kollen.
Kan inte svara för andra men själv har jag mest ritat av halvblodsföl (undviker shettisar o islänningar) och en del äldre (mest importer).
Svårigheten med föl är som jag nämde tidigare ljusa ben kontra vita tecken på benen. Har fölen tjock päls (spret åt alla håll) kan man missa virvlar. Tecknen på huvud och ben är också större på föl än de sedan är när hästen är färdigvuxen (tecknen "växer" inte).
Själv tar jag god tid på mig (ibland känns det nästan pinsamt) och vet andra som är mycket snabbare - det behöver inte betyda att de är slarviga och att jag är noggrann. De som ritar mycket är ofta säkrare och därmed snabbare.

Utbildningen kan säkert också göras bättre. När jag själv gick för några år sedan gick de igenom protokollet och sedan fick vi rita av tre-fyra hästar (och då gick det undan, jag och en till var kvar länge efter de andra och fick till slut "hasta över" för att hinna äta). Efter lunch gick vi genom färger (det var där någonstans jag insåg att man bör undvika islänningar :D ).
 
Sv: inkompetent ID-kontrollant...

ok, tack för ditt svar, verkar var en lite känslig fråga... Jag kanske är xtra gnällig ang det hela,av två anledningar, det som hände vid dalsjöfors slakteri(se tidiagre tråd) och detta faktum att det är mkt stor % som är felaktiga vid kontroller...En kompis till mig har tre gånger fått sända tillbaka samma pass innan det blev rätt... så får det inte vara.
 
Sv: inkompetent ID-kontrollant...

Här borde det vara krav på chippning innan fölet skiljs från stoet. Connemara är egentligen smarta som kräver DNA test på alla föl numera. Dyrt men smart. Här borde man chippa samtidigt som DNA testen görs så har man minskat risken för fel betydligt:idea:
 
Sv: inkompetent ID-kontrollant...

Det där funderar jag lite på också. Min är registrerad med bläs och ngn strumpa, för de syntes när hon var bebis och mörkare. Men det syns inte ett spår efter dem nu!

(Och, rent principiellt, hur skulle en albino kunna ha vita tecken... Dvs om hon verkligen vore en äkta albino).
 
Sv: inkompetent ID-kontrollant...

Tror att den regeln är på G till årsskiftet...eller???
Ett mkt bra initiativ i sådana fall. Jag tycker oxå att connemaraföreningen är en föregångare i detta aktuella fallet!
 
Sv: inkompetent ID-kontrollant...

Eftersom man uppenbarligen har sett tecken på henne så har vi ju "beviset" där, att e tint eär äkta albino... Faktum är att huden på en BEC inte är helt opigmenterad, så om du blöter pälsen på henne bör du kunna se skär hud där tecknen ska kunna vara.

*har sett foto på en cremello-skäck, där det syntes tydligt vilket osm var vita resp "färgade" fält*
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp