Bukefalos 28 år!

inkompetent ID-kontrollant...

Sv: inkompetent ID-kontrollant...

Varför inte? Hela min fölflock i år blev mörkbruna i år oavsett färg på stona. En hade ett ljusbrunt sto till mamma. Mörkbrun för mig är mörkbrun. Tänker du inte på brunsvart?
 
Sv: inkompetent ID-kontrollant...

Precis vad jag också tänkte. Min häst (användarbilden) är ju mörkbrun och inte brun.
 
Sv: inkompetent ID-kontrollant...

Allt från mörkare än vanlig brun (som din häst) till riktigt svartbrun kallas mörkbrun numera, iallafall lever jag i den uppfattningen. Jag har sett flera mörkbruna Landlord-avkommor, bla hans son Lasandos.
 
Sv: inkompetent ID-kontrollant...

Insåg sen att min häst hade sommarpäls på bilden. På vintern är hon svart med ljusare partier på magen, flanken och nosen.
 
Sv: inkompetent ID-kontrollant...

Jag menade alltså att din häst är mörkbrun, såg att jag uttryckte mig lite otydligt.
 
Sv: inkompetent ID-kontrollant...

cameron skrev:
Mörkbrunt för mig är en nästan svart häst fast med brunt runt mule och skap. Har aldrig sett någon Landlord-avkomma med den färgen, men de kanske finns, vad vet jag. Fölets mor är mörkbrun.

Ni färgkunniga - hade min ID-kontrollant rätt?

En svart häst med ljust runt mule och skap är SVARTBRUN. Mörkbrun är en nyans av brun vilket jag sett många Landlordhästar vara.
 
Sv: inkompetent ID-kontrollant...

OK - tack för era svar, då har jag lärt mig något nytt. Mina två "mörkbruna" avelsston är då egentligen svartbruna.

Svartbrun blev mitt andra föl reggad till efter Camaro M - det ska bli spännande att se hur det blir med henne.
 
Sv: inkompetent ID-kontrollant...

Måste då bara slänga in en fråga om min fölunge från i år som jag då hon ID-kontrollerades skrevs som "Brun" och som jag då ifrågasatte om hon verkligen inte var mörkbrun (var rätt solblekt vid tillfället) och då fick svaret att "sätter vi brun så blir det inte fel i alla fall..."

Nu misstänker jag att det bara är att ta ut ID-kontrollant igen och skicka in kompletterande uppgifter till ASVH innan hennes pass dimper ner i brevlådan.

Så här såg hon ut tidigare i somras då hon höll på att fälla fölpälsen (ID-kontrollanten kom ut någon månad senare):
sillungen.jpg


Och så här ser hon ut nu (ni får bortse från att hon står som jag vet inte vad och ser ut som 7 svåra år ;) ) :
sillbacke2.jpg


Inte är hon "brun" i mina ögon i alla fall?
 
Sv: inkompetent ID-kontrollant...

Mörkbrun är en nyans av brunt, så rent principiellt är det inte "fel" att skriva brun. Hästen har ju färganlag som brun, även om den alltså är lite mörk. Det är ju ingen fux eller skimmel i alla fall.

Vad som är korrekt färgbenämning på din häst är svårt att säja enbart utifrån de bilderna - jag skulle nästan vilja skriva svartbrun - fast å andra sidan är ju de senaste rönen att svartbrun är en extremt mörk mörkbrun, så... :p
 
Sv: inkompetent ID-kontrollant...

Så då behöver jag rent principiellt inte ändra och skicka in ny ID-kontrollering eftersom hon i "grunden" ändå är brun? Vore ju himla praktiskt i så fall! :)

Samma ID-kontrollant tyckte när hon en månad senare var ute och ID-kontrollerade kompisens föl (som förövrigt också är klart mörkbrun men där hon också skrev brun "för att vara på den säkra sidan") att min var svartbrun...(jag var dock inte med så jag kunde inte be om ny koll där och då).

Jag förstår att det måste vara jättesvårt för ID-kontrolleanterna ibland, det säger jag inget om, men just i detta fall känner jag mig lite besviken eftersom jag frågade om hon verkligen inte var mörkbrun när vi satt inne och skrev pappren efter kollen och kontrollanten sa att "då skulle hon ha varit ljus på mulen och i ljumskarna", "-Ja men hon ÄR ju det" sa jag då...men man vill ju inte verka påstridig heller.
 
Sv: inkompetent ID-kontrollant...

*lånar en knapp*

måste passa på att fråga.

hur mycket tecken ska en ID-kontrollant notera?

om en häst har väldigt många vita tecken elelr många virvlar kan jag förstå om man utelämnar några av dem och kanske bara noterar en del kännetecken.

men när man har en helt vanligt brun nordsvensk utan några vita tecken på kroppen förutom en liten liten stjärn och en liten vit prick på mulen, borde man då inte notera detta? bruna nordsvenskar finns det ju rätt gott om, så någonting som kan identifiera just den här borde väl bara vara bra?

i just detta fallet sa ägaren till kontrollanten om de två vita prickarna i ansiktet, men kontrollanten sa att det inte spelade någon roll, och noterade därför inte de vita tecknen.

så en brun häst med två vita prickar i ansiktet är numera en brun häst utan vita tecken :crazy:

som sagt, ID-kontollanter... :cool:
 
Sv: inkompetent ID-kontrollant...

Har lite funderingar ang hur det ser ut på papprena för er andra som har skimlar.
Min är född gulbrun med två vita strumpor bak + en lite krokig gmg bläs som smalnar av på mulen. Han började blekna ganska tidigt så det står gbrskm + alla tecknen och lite virvlar på reg beviset men på mätintyget står det helt andra saker eftersom han nästan skimlat av helt då.
Har inte tittat vad det står i passet men jag antar att det är en tredje version på tecken där. Kan man få problem av att papprena "verkar tillhöra olika hästar"?
Borde åtminstone inte mätmänniskorna titta på de andra papprena när de skriver i tecken?
/ en lite förvirrad Angel
 
Sv: inkompetent ID-kontrollant...

Svar till både Majijann och Angel.

Majijann:
Jag skulle absolut ha ritat i de små vita fläckar som du beskriver att din häst har. Jag anser att ju färre tecken och virvlar en häst har, desto noggrannare måste man vara när igenkänningstecken ritas i.

Angel:
Det verkar som om din id-kontrollant har gjort fel när det gäller färgbestämningen av din häst, är han avblekbar skimmel, född gulbrun skall det stå i passet skimmel, född gulbrun. Gulbrunskimmel är en helt annan färg.

Jag har diskuterat frågan med olika rasföreningar om detta med avblekbara skimlar, det ser inte korrekt ut när det är inritat massor med tecken, som senare inte syns. Men det svar jag har fått är att det ska vara så, tecknena syns bl a när hästen är blöt (suck, och vilken lekman, tulltjänsteman, slakteripersonal etc tänker på detta när han ser en kritvit häst som står inritad som en skäck i passet?? - Då det t ex handlar om en skimmel, född brunskäck...:crazy: :smirk: ) Eller är det kanske meningen att hästagaren SKA byta ut sitt pass med jämna mellanrum?!

Samtidigt är det ju mycket intressant för t ex aveln att få med korrekta födelsefärger, tecken etc...

Hlsn Helena
 
Sv: inkompetent ID-kontrollant...

Gimmick skrev:
Jag är ID-kontrollant/chipmärkare, jag känner mig INTE träffad av inläggen - tvärtom vet jag att jag är så noggrann jag kan. ..
det var inte meningen att någon skulle känna sig träffad här heller, utan bara en reflektion... för mig som hästägare är det ju viktigt att det kommer ut kompetent och kunnigt folk...som håller reda på papper,tider mm...



Gimmick skrev:
Hästägaren ska ALLTID själv skicka in pappren just för att undvika att kontrollanten "missar" att skicka in dem av någon anledning. Det ska aldrig kunna bli någon diskussion om kontrollanten har slarvart bort pappren eller ej. Konturdiagram/chipmärkningsrapporter är värdepapper som jag alltid föreslår att hästägaren ska skicka rekommenderat till registratorn.Anne

Självklart att det är så, men det hjälper ju inte om dom inte har rätt papper med sig ut/glömmer bokade tider/dagar mm...

När vi kontrollerade passen vid årens ungponnytesterna så var det "fel" på ca vart tredje pass...man måste ju ifrågasätta varför. Är det så, som du påpekat Gimmick, att hästägarna verkligen inte är närvarande???:confused: vid kontrollen... eller är det för tidigt att färgbestämma föl innan en viss ålder? Eller är det feltolkningar av kontrollanternas beskrivningar när de ska inritas/skrivas i passen? Eller är det vissa ID kontrollanter som inte har tillräcklig kunskap?...

Jag har ju själv ett ponnysto, som troligen står reggad med helt fel färg(Dimmans...du vet vem jag talar om...). Och jag har ännu inte bestämt mig för hur jag ska göra med det... SKA jag bara låtsas som ingenting...eller ska jag be en ID kontrollant göra en ändring i hennes pass??? Vad vilar på mig som hästägare???
Stog för ett tag sedan utanför ett slakteri, där veterinären inte ville ta emot en 11-årig welsh pga att det stod vita tecken utritade...på ett par ljusa ben... inte roligt för ägarna kan jag tala om... därför är det ju mkt viktigt att passen stämmer...

Nu kanske jag retat upp en del, men då får jag väl bjuda på det oxå då...
 
Senast ändrad:
Sv: inkompetent ID-kontrollant...

Ang. skimlar så tycker jag det är viktigt att det står födelseteckningen i passet. Hur många "skimlar utan tecken" finns det inte annars? Där tecknen finns är ju huden en annan färg, så det går ju att identifiera tecknen även om resten av hästen blivit så vit att man inte kan urskilja det när man ser torr päls.
 
Sv: inkompetent ID-kontrollant...

Ja, hur var det nu, vilken färg är det hon har i passet? Blev hon ändrad från sin registreringsfärg när ni ansökte om pass?

Hlsn Helena
 
Sv: inkompetent ID-kontrollant...

Ja, missförstå mig inte, det är viktigt att hästens tecken står med, även om de senare döljs pga att hästen "skimlar av" - men utformningen på passen borde varit bättre, så att även en lekman kan läsa av dem... - eller ska hästägaren åläggas att revidera passet allt eftersom hästen växlar färg?
Hörde ett bra förslag från en kvinna som ansåg att egentligen borde det finnas en sida där hästen beskrivs utifrån vad ögat ser - t ex:

kropp - gul (samt färgens trivialnamn på de tre stora europeiska språken..)
man/svans/pannlugg - svart
ben - svarta
= beskriver en gulbrun häst

kropp - röd
man/svans/pannlugg - röd
ben - röda
=beskriver en fux

Jag tror att en liknande utformning skulle göra passen mer användbara och lätthanterande för det som de egentligen är till för - att säkerställa hästens identitet.

Hlsn Helena
 
Sv: inkompetent ID-kontrollant...

Hi hi, då skulle du sett min veterinär när hon kollade vår Kallblodstravare :) Hon kröp runt, över och under för att inte missa något :D. Missade något gjorde hon minsann inte! Hon hittade en massa virvlar på de mest konstiga och omotiverade ställe man kan tänka sig :rofl:

Pålle var lugn och snäll men såg väldigt fundersam :confused: ut när när hon var i princip överallt!

Sen är det konstigt att din kontrollant inte skrev ner de få tecken din pålle faktiskt har? Min vet. ritade även in två små vita "fläckar" på nosryggen från en flughuva som suttit för hårt. (En i stallet satte på fel huva :( )

Meningen med id-kontroll är ju att man ska kunna skilja just din
bruna Nordsvensk från andra bruna Nordsvenskar.
 
Sv: inkompetent ID-kontrollant...

Det absolut bästa vore väl att man hade ett fota av hästen i passet. Från vardera sidan samt en huvudbild.
Väldigt enkelt även för en lekman att se att hästen ialla fall liknar bilden.

I övrigt tycker jag också det är skrämmande hur en del ID-kontrollanter färgbestämmer.....
Träffade en Id-kontrollant och vi började prata om en del hästar, bla annat ett sto som hade stått ett år hos mig. Hon berättade att hon varit och ID-kollat henne men inte gjort det klart ännu för hon visste inte vilken färg hon skulle sätta.
Jag höll på att smälla av för stoet är helt klart fux, visserligen mörk och det vi förr skulle kallat sotfux. Men en fux är ju en fux oavsett.
Nä, hon var endå tveksam men då frågade jag att om hon nu inte var fux vad var hon då????
Det visste hon inte heller, så det fick nog bli fux i passet.
Jösses, säger jag bara!
 
Sv: inkompetent ID-kontrollant...

Vi kunde bytt ID-kontrollant du och jag så hade vi blivit nöjda båda två - eftersom mitt föl som blev reggad mörkbrun är som den stora hästen på din bild (alltså för mig som okunnig, en brun häst). Ditt föl som blev "brun" är lika mörkt som mitt andra som blev reggad svartbrun... håhåjaja.

Det kanske inte är så viktigt i det stora hela, men det måste finnas stort utrymme till subjektiv bedömning i ID-kontrollantens jobb eftersom det skiljer så otroligt vad de skriver. Jag är inte avundsjuk på deras jobb....

Finns det några "skottsäkra" skillnader när en häst är brun, mörkbrun, svartbrun och svart?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp