Inkongruens (short ulna) och ED-avläsning

Fast om den kommer av just short ulna, så vore det smartare att via avelsrådet ta upp diskussion om att röntga hela frambenen för att upptäcka short ulna (även små grader). ED kan ju en hund ha utan att ha short ulna :)

Ja. Återigen, ED kommer alltid av något. Inkongruens är en av fyra grundsjukdomar som orsakar ED. Det betyder ju inte att ED-röntgen skulle vara verkningslöst för det, eller att inget skulle göras åt grundproblemet. Jag hävdar att det är ett sätt att komma åt SU. Inte att lösa själva grundproblemet.

Osteochondros är en annan rubbning som orsakar ED men de raser som drabbas av det slutar ju inte att ED-röntga?
 
Det känns som att jag upprepar mig väldigt mycket i tråden och jag förstår inte riktigt varför det blir så. Kanske är det jag som är otydlig. SKK har ett program om armbågsdysplasi på SKK Play som jag verkligen rekommenderar om man vill veta mer om ED, vad som orsakar det och hur röntgen och avläsning går till.
 
Det känns som att jag upprepar mig väldigt mycket i tråden och jag förstår inte riktigt varför det blir så.

Troligtvis för att det framstår som att du vill att rasen ska omfattas av program mot ED för att komma åt SU, Vilket känns väldigt bakvänt. Framgår ju ganska tydligt på skk's sida att SU (och andra orsaker med såklart) inte innefattas av vad som screenas för när det kommer till just ED.

Bättre är väl att börja från rätt ände? Dvs lobba inom raskretsar och rasklubben för att öka på kunskapen hos folk, hur viktigt undersökning och diagnosställande av framhalta unghundar är för rasens utveckling framledes och att lobba för striktare avelsrekommendationer när det kommer till hundar med SU.
 
Troligtvis för att det framstår som att du vill att rasen ska omfattas av program mot ED för att komma åt SU, Vilket känns väldigt bakvänt. Framgår ju ganska tydligt på skk's sida att SU (och andra orsaker med såklart) inte innefattas av vad som screenas för när det kommer till just ED.

Bättre är väl att börja från rätt ände? Dvs lobba inom raskretsar och rasklubben för att öka på kunskapen hos folk, hur viktigt undersökning och diagnosställande av framhalta unghundar är för rasens utveckling framledes och att lobba för striktare avelsrekommendationer när det kommer till hundar med SU.

Nej, jag har aldrig påstått att rasen ska omfattas av ett ED-program. Det enda jag har "protesterat" mot är att de inte längre läser av ED.

Inkongruensen som SU orsakar är det jag vill komma åt genom att återigen öppna upp för ED-avläsning. Läs vad jag skriver. Jag har i ett annat inlägg påpekat att det inte är själva diagnosticerandet av SU jag vill åt genom ED-röntgen.
 
Nej, jag har aldrig påstått att rasen ska omfattas av ett ED-program. Det enda jag har "protesterat" mot är att de inte längre läser av ED.

Inkongruensen som SU orsakar är det jag vill komma åt genom att återigen öppna upp för ED-avläsning. Läs vad jag skriver. Jag har i ett annat inlägg påpekat att det inte är själva diagnosticerandet av SU jag vill åt genom ED-röntgen.

Men läser de inte av ED om man ber dem/betalar för det?
Eller är det bara att rasklubben tagit bort rekommendationen om ED-röntgen?
 
Har aldrig funnits rekommendationer. Nej, SKK läser inte av plåtar alls från dvärgväxta raser.
Att SKK inte läser av kan inte stämma då det i avelsdata finns statistik på hur många som är kollade. Inte så många visserligen, men dom finns med. Jag kollade corgi cardigan och åren 2019-2016 (inga gjorda sista 2 åren)
2016 röntgades/avlästes 2 st
2015 -7 st
2014 -3 st
2013 -7 st
2012 -19 st
2011 -12 st
2010 - 4 st
2009 - 6 st
 
"I nuläget avläser inte SKK ED-röntgen på dvärgraser såsom corgi, av anledningen att "dvärgväxta raser inte har de typiska defekterna som man screenar för." "

Jag tycker formuleringen från SKK är väldigt lustig då corgis har ju fått ed avläst tidigare och en del individer även fått höga graderingar på ed och de har då oftast fått ordentliga besvär längre fram. Själv så skulle jag skaffa en till corgi idag så är just ed-röntgen något jag absolut vill se på föräldradjuren då jag uppfattar just frambenshälta som ett av de större problemen i rasen.
Att SKK tagit bort ed-röntgen gör det ganska besvärligt för de uppfödare som jobbat på att röntga sina djur, man får då istället skicka plåtarna utomlands.
 
Att SKK inte läser av kan inte stämma då det i avelsdata finns statistik på hur många som är kollade. Inte så många visserligen, men dom finns med. Jag kollade corgi cardigan och åren 2019-2016 (inga gjorda sista 2 åren)
2016 röntgades/avlästes 2 st
2015 -7 st
2014 -3 st
2013 -7 st
2012 -19 st
2011 -12 st
2010 - 4 st
2009 - 6 st

Förlåt, men nej, SKK läser alltså i nuläget inte av ED-röntgen. Det är nya direktiv sen cirka ett-två år tillbaka och går att läsa på SKKs hemsida.
 
@FrauleinLeo
Jag körde en googling på de olika tillstånd man letar efter vid ED-rtg (FCP, OC(D) och UAP enl SKKs broschyr om ledrtg), och vid jämförelse med de bilder jag hittade på short ulna så har SKK helt rätt i sak: short ulna ger inte något av de tillstånden, dvs inte något av det som undersöks med ED-rtg.
Att de tre tillstånden slarvigt sammanfattas med termen inkongruens i leden, när det finns andra saker som kan orsaka inkongruens, verkar vara ett olyckligt förenklande.

I övrigt är, tyvärr, korrekta vägen att gå via rasklubben. Kan du inte själv övertyga avelsråd och klubbstyrelse så behöver du få tillräckligt många andra med dig för att bli så pass många att ni inte kan tystas ned.
SKK kommer kanske eller kanske inte att börja tolka ED-bilder åt din ras igen, men de kommer aldrig att tolka dem med short ulna-frågeställning om inte önskemålet kommer, väl underbyggt, från rasklubben.
 
@FrauleinLeo kanske är det så.
Jag tolkar det du skriver som att din rasklubb är, som många är, något bakåtsträvande och seg att acceptera ”nya” förklaringar till gamla problem. Speciellt om de nya förklaringarna skulle ställa till det i deras avelsurval.
Och att detta gör dig frustrerad (fullt förståeligt) och att du därför vill ha SKKs hjälp att göra något åt problemet short ulna inom ramen för den sedan existerande ED-tolkningen, vilken dock är nedlagd sedan något år tillbaka, med hänvisning till att dvärgväxta raser inte har de problem i armbågen som ED-rtg undersöker.
ED-rtg ska bla undersöka inkongruens i armbågsleden, vilket short ulna ger, alltså anser du att undersökningsmetoden visst borde funka för raserna.
Har jag missförstått något?

Det jag ville peka på var att SKK verkar leta efter tre specifika diagnoser, som de sammanfattar som inkongruens, och short ulna ingår inte bland dem, och ger en annan bild. Oklart om den alltid ger samma bild dessutom. Och enligt informationen någon gav i tråden verkar granskande veterinär inte ha kompetensen för att tolka bilder av det, antagligen sedan någon annan slutat.
 
Nej, jag har aldrig påstått att rasen ska omfattas av ett ED-program. Det enda jag har "protesterat" mot är att de inte längre läser av ED.

Inkongruensen som SU orsakar är det jag vill komma åt genom att återigen öppna upp för ED-avläsning. Läs vad jag skriver. Jag har i ett annat inlägg påpekat att det inte är själva diagnosticerandet av SU jag vill åt genom ED-röntgen.

Jag skrev att det är så det framstår och jag verkar inte vara ensam i att tycka det...

Sen att du trycker så mycket på just inkongruens är lite obegripligt, för det enda som ordet inkongruens betyder är att ledkulan har dålig passform i ledskålen. Vilket kan komma sig av flera orsaker och ser olika ut, beroende på orsak och just den avvikelse som SU ger på den fronten ingår inte i den screening som görs vid en ED-avläsning, vilket blivit förklarat några gånger nu.
 
@FrauleinLeo kanske är det så.
Jag tolkar det du skriver som att din rasklubb är, som många är, något bakåtsträvande och seg att acceptera ”nya” förklaringar till gamla problem. Speciellt om de nya förklaringarna skulle ställa till det i deras avelsurval.
Och att detta gör dig frustrerad (fullt förståeligt) och att du därför vill ha SKKs hjälp att göra något åt problemet short ulna inom ramen för den sedan existerande ED-tolkningen, vilken dock är nedlagd sedan något år tillbaka, med hänvisning till att dvärgväxta raser inte har de problem i armbågen som ED-rtg undersöker.
ED-rtg ska bla undersöka inkongruens i armbågsleden, vilket short ulna ger, alltså anser du att undersökningsmetoden visst borde funka för raserna.
Har jag missförstått något?

Det jag ville peka på var att SKK verkar leta efter tre specifika diagnoser, som de sammanfattar som inkongruens, och short ulna ingår inte bland dem, och ger en annan bild. Oklart om den alltid ger samma bild dessutom. Och enligt informationen någon gav i tråden verkar granskande veterinär inte ha kompetensen för att tolka bilder av det, antagligen sedan någon annan slutat.

Det är lite synd, jag uppfattar det som att vi har en bra rasklubb med många som har gedigen erfarenhet och kunskap.
 
  • Gilla
Reactions: Laa

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp