Inkontinens hos hanhund

Milosari

Trådstartare
Rio 11,5 år har börjat bli lite inkontonent. Det började med lite droppar här och var men nu har det hänt vid två tillfällen att det kommit lite mer när han sover.

Han är kastrerad sedan ca 4 år pga cystor i prostata.

Finns det behandling? Hur effektiv är den?
 
Rio 11,5 år har börjat bli lite inkontonent. Det började med lite droppar här och var men nu har det hänt vid två tillfällen att det kommit lite mer när han sover.

Han är kastrerad sedan ca 4 år pga cystor i prostata.

Finns det behandling? Hur effektiv är den?
Du måste ju oavsett ta honom till veterinär. Det kan ju finnas flera orsaker med olika behandling.
 
Rio 11,5 år har börjat bli lite inkontonent. Det började med lite droppar här och var men nu har det hänt vid två tillfällen att det kommit lite mer när han sover.

Han är kastrerad sedan ca 4 år pga cystor i prostata.

Finns det behandling? Hur effektiv är den?
Ja det finns behandling, som ser lite olika ut beroende på orsak. Så man bör först utreda vad inkontinensen beror på.
 
Du måste ju oavsett ta honom till veterinär. Det kan ju finnas flera orsaker med olika behandling.
Ja självklart ska han till veterinären. Tror dock inte att det är något akut, han är inte smärtpåverkad alls, kissar och bajsar normalt, och blodprov för ett drygt halvår sedan var prima.
 
Ja självklart ska han till veterinären. Tror dock inte att det är något akut, han är inte smärtpåverkad alls, kissar och bajsar normalt, och blodprov för ett drygt halvår sedan var prima.
Jag tänkte mest att inte spekulera så mycket nu. Kanske det är någon infektion liksom (eller vad vet jag, jag drog bars till med nåt)
 
Jag tänkte mest att inte spekulera så mycket nu. Kanske det är någon infektion liksom (eller vad vet jag, jag drog bars till med nåt)
Jag tänker att det inte skadar att vara förberedd hos veterinären. Det verkar t ex vara vanligt att tikar blir inkontonenta efter kastration, men har inte hört detsamma om hanar. Där verkar prostataproblem vanligare, men kan de få problem där trots att de är kastrerade?

Tror inte på diabetes heller, törsten är normal. Men givetvis blir det nytt blodprov.
 
Jag tänker att det inte skadar att vara förberedd hos veterinären. Det verkar t ex vara vanligt att tikar blir inkontonenta efter kastration, men har inte hört detsamma om hanar. Där verkar prostataproblem vanligare, men kan de få problem där trots att de är kastrerade?

Tror inte på diabetes heller, törsten är normal. Men givetvis blir det nytt blodprov.
Jag hade troligen tänkt urinvägsinfektion allra först. Men det kan ju verkligen vara vad som helst.
 
Jag tänker att det inte skadar att vara förberedd hos veterinären. Det verkar t ex vara vanligt att tikar blir inkontonenta efter kastration, men har inte hört detsamma om hanar. Där verkar prostataproblem vanligare, men kan de få problem där trots att de är kastrerade?

Tror inte på diabetes heller, törsten är normal. Men givetvis blir det nytt blodprov.
Även hanar kan bli inkontinenta efter kastration.
 
Inte för att hjälpa hunden men dig TS. Skaffa skvättskydd så slipper du skura.

Jag har en hund som på vissa sällsynta ställen vill markera. Så jag har skvättskydd som jag lagt en dambinda i. Funkar superbt.
 
Samma har hänt med Milou, som är 2 år, nu precis och jag har pratat med Agria veterinären idag och ska ringa min veterinär här imorgon. Han har fått så någon gång innan men det var ett bra tag sen men nu har det blivit 3 gånger senaste dagarna i helgen. Känns inte bra. Alla tre gångerna har varit när han sover eller när han vaknar och rör på sig. Lite tråkigt med en ny tröja och att få bädda rent i sängen mitt i natten så jag hoppas vi kan få hjälp. Skönt att vanliga veterinärkliniken öppnar igen imorgon så dom får undersöka honom.
 
Kastration leder ibland till inkontinens hos hanhundar. Kännetecknande för den typen av inkontinens är att de läcker när de sover, eftersom det beror på att den glatta muskulaturen i bäckenbotten förslappas av brist på könshormoner. Faktiskt är det precis samma som tikar (och människor) drabbas av vid hormonbrist.

Jag märkte när det hände min förra hund, som kastrerades av medicinska skäl, att vid en mer diskret rundfrågning är det mycket vanligare än vad veterinärer och enkäter brukar ange. Tydligen hålls det ibland hemligt då en del ger medicin som egentligen utesluter tävling pga karensregler.

De mediciner som finns för hanhundar ger tyvärr biverkningar, och hjälper inte alltid. Hormonbehandling verkar inte finnas att tillgå. Så vi levde med det. Engångs inkontinensskydd i bädden på natten osv.
 
Kastration leder ibland till inkontinens hos hanhundar. Kännetecknande för den typen av inkontinens är att de läcker när de sover, eftersom det beror på att den glatta muskulaturen i bäckenbotten förslappas av brist på könshormoner. Faktiskt är det precis samma som tikar (och människor) drabbas av vid hormonbrist.

Jag märkte när det hände min förra hund, som kastrerades av medicinska skäl, att vid en mer diskret rundfrågning är det mycket vanligare än vad veterinärer och enkäter brukar ange. Tydligen hålls det ibland hemligt då en del ger medicin som egentligen utesluter tävling pga karensregler.

De mediciner som finns för hanhundar ger tyvärr biverkningar, och hjälper inte alltid. Hormonbehandling verkar inte finnas att tillgå. Så vi levde med det. Engångs inkontinensskydd i bädden på natten osv.
Propaline, som är den vanligaste medicinen vid inkontinens, ger dock väldigt sällan biverkningar.
 
Njurarna kanske börjar ge upp? Vår gamla kunde inte hålla tätt på slutet pga det .
Var det enda symptomet? Snabb googling ger många symptom som trötthet och minskad aptit, och det stämmer inte alls. Han är rätt så fräsch för sin ålder och är alltid hungrig.

Sökt veterinär men inte fått tag på en tid. Ska ringa igen i morgon om de inte hör av sig.
 
Senast ändrad:
Kastration leder ibland till inkontinens hos hanhundar. Kännetecknande för den typen av inkontinens är att de läcker när de sover, eftersom det beror på att den glatta muskulaturen i bäckenbotten förslappas av brist på könshormoner. Faktiskt är det precis samma som tikar (och människor) drabbas av vid hormonbrist.

Jag märkte när det hände min förra hund, som kastrerades av medicinska skäl, att vid en mer diskret rundfrågning är det mycket vanligare än vad veterinärer och enkäter brukar ange. Tydligen hålls det ibland hemligt då en del ger medicin som egentligen utesluter tävling pga karensregler.

De mediciner som finns för hanhundar ger tyvärr biverkningar, och hjälper inte alltid. Hormonbehandling verkar inte finnas att tillgå. Så vi levde med det. Engångs inkontinensskydd i bädden på natten osv.
Om jag går på magkänslan så är det just detta.

Vad är det för biverkningar? Hundskrället har efter många års tjat äntligen gått med på att sova i sängen, vid sonens fötter. Jag har såklart inte hjärta att putta ner honom även om timingen är sällsynt dålig. Har ett gammalt madrasskydd som han ligger på men om det blir mer och oftare kanske kisskydd kan vara en idé.
 
Var det enda symptomet? Snabb googling ger många symptom som trötthet och minskad aptit, och det stämmer inte alls. Han är rätt så fräsch för sin ålder och är alltid hungrig.

Sökt veterinär men inte fått tag på en tid. Ska ringa igen i morgon om de inte hör av sig.
Ökad törst också men det kan ju vara svårt att uppmärksamma ibland. Den sämre aptiten kom senare.
 
Ökad törst också men det kan ju vara svårt att uppmärksamma ibland. Den sämre aptiten kom senare.
Jag tror inte att han dricker mer. Min gamla hund fick ökad törst pga kortisonbehandling och där märkte man särskilt efter långa promenader och bilresor att den första tanken var vatten när vi kom hem. Rio har alltid druckit mer än min andra (som är en riktig ökenhund, han klarar sig lätt en hel dag utan att dricka), men jag upplever inte att drickandet har blivit något han prioriterar mer så att säga.
 
Fått tid den 11:e. Köpte skvättskydd igår och det hade kommit en del urin i morse. Antingen märks det mer eller så har det blivit värre :(. Men skyddet funkar i alla fall. Cyklat 7 km idag, han sprang före hela vägen så energin är det fortfarande inget fel på.
 
Om jag går på magkänslan så är det just detta.

Vad är det för biverkningar? Hundskrället har efter många års tjat äntligen gått med på att sova i sängen, vid sonens fötter. Jag har såklart inte hjärta att putta ner honom även om timingen är sällsynt dålig. Har ett gammalt madrasskydd som han ligger på men om det blir mer och oftare kanske kisskydd kan vara en idé.
Hej. Nu kommer jag inte ihåg exakt, men Propaline kan absolut ge biverkningar. Stress, hjärtklappning, yrsel kommer jag ihåg, men också att det på vissa hundar kunde yttra sig som "förvirring" och rastöshet. För min hund räckte inte en låg dos Propaline och då jag upplevde honom lite förändrad när jag höjde dosen bestämde jag mig för att sluta helt med medicinering. Ville att han skulle må så bra som möjligt, så det blev att leva med mycket engångsunderlägg och tvättande av lakan (det var en stor hund). En grej som jag provade var att använda hanhundsskydd och lägga i en blöja över natten. Det fungerade till dels, men ibland hamnade blöjan på sned och det blev kiss under i alla fall. Tyvärr kunde han inte längre sova i min säng, som han gjort hela livet. Köpte en stor, bekväm hundsäng med memory-foam och ställde bredvid min säng. Hade plast om madrassen inuti och underlägg ovanpå.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 267
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Viva
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp